Creeper

onsdag, februari 13, 2008

Nils Petter Sundgren och kulturell kvalitet

Nils Petter Sundgren är en sån där människa som jag alltid haft respekt för. Lite gammal och gnällig, men ändå med någon sorts integritet har han recenserat film under stora delar av mitt liv.

Därför tycker jag det är lite kul att han ägnat en krönika åt min rapport om kulturklimatet, även om han kommer fram till långt i från samma slutsatser som jag.

För enligt Sundgren så räknas bara viss typ av kultur. Att det är fler personer som besöker bio avfärdar han med att de tittade på Pirates of the Caribbean, Göta Kanal 2, och Arn-filmen. Trots att de siffror jag refererar till i rapporten inte handlar om sålda biobiljetter, utan om att antalet personer som besöker bio fler än två gånger om året har ökat. Vilka filmer de personerna har sett, finns det faktiskt ingen statistik på.

Likaså är en dussindeckare inte lika mycket värd som en bok skriven av en nobelpristagare, och att fler människor läser böcker regelbundet verkar Sundgren strunta i.

Men, Sundgren kan få fortsätta vara gammal och gnällig. Han är trots allt rätt bra på att recensera film, där får han gärna ha åsikter om vad som är bra och dåligt. När det kommer till att bestämma vilken kultur som skall stödjas med hjälp av mina skattepengar, då är jag glad över att det sitter andra personer vid makten.

Etiketter:

2 Kommentarer:

Blogger Martin sa...

Man ska vara gnällig när man blir gammal. Jag tror att du kommer vara ännu gnälligare än Nils-Petter när du kommer upp i hans ålder.

13 februari, 2008 14:15  
Blogger Andrea Reuter sa...

Hej!

Även jag har fått delar av en av Nils-Petters krönikor tillägnad mig. Mitt svar finns att läsa på:
http://andreareuter.blogspot.com/

Gör gärna det.

Vänligast,
Andrea

16 februari, 2009 16:06  

Skicka en kommentar

<< Home