Creeper

torsdag, februari 07, 2008

Slutet av biotiderna

Jag har aldrig använt mig av sidan "Biotider.se", och det är synd att den nu kommer lägga ner, eftersom jag därmed inte kommer kunna använda mig av den.

Bakgrunden är att SF har spärrat åtkomsten från sidans länkar (som är direkt till bokningssystemet), och de säger att:
"Vi har inget emot att man länkar till vår sida, men då ska man komma genom ytterdörren och inte djuplänka"
och att
"Frågan är komplex. Ur marknadsföringssynpunkt kan det vara bra att tiderna sprids vind för våg, men de tar trafik från vår sida. Föreställningstiderna är vårt content på vår sida".
SF har gjort sig själva en gigantisk björntjänst. För det första så säljer man mer i en internetbutik ju närmare varan kunden kommer in i butiken. Ju fler klick kunden behöver göra, ju större chans är det att kunden inte slutför köpet. Att SF nu inte alls vill ha direktlänkar, eller "djuplänkar" som man kallar dem för, visar på inkompetens över inte bara hur internet fungerar, utan också dålig koll på hur man använder nätet för att marknadsföra.

Den lilla konkurrens SF skulle kunna få av att finnas på en sida med folkets hus-bioföreställningar borde de ta igen av ökad försäljning av biljetter som kommer från Biotider.

SF:s aversion mot ett smidigt kundbemötande och en informativ hållning till besökaren märks tydligt på deras webbsida (sega flashads, saker som låter, sidor som slutar fungera). Personligen använder jag mig mycket hellre av IMDB för alla typer av filminformation, och undviker SF:s webb så långt det går.

Det var fler personer som besökte bio ett par gånger om året eller mer, år 2006, än det varit någonsin under både 90- och 00-talet. SF har precis gjort sig ovän med de 90 000 i månaden som besökte biotider.

Jag och flera andra har fått ytterligare en anledning till varför film inte alls är bäst på (en SF-) bio.

Etiketter: ,

12 Kommentarer:

Blogger Blissing sa...

Lite intressant. Jag kände inte till sidan Biotider. Men jag har för bara några månader sedan skrivit ett mail till SF och förklarat att det är helt omöjligt att enkelt hitta svar på frågan "Vad går på min biograf ikväll?".

Gissningsvis var denna typ av information precis det som Biotider, till skillnad ifrån SF, insåg att folk ville ha. Troligtvis så stack detta i ögonen på de som jobbar med SF webbplats att någon annan gjorde "deras" jobb bättre. Därav "spärren".

Sedan så kan man ju tycka att SF inte har någon som helst skyldighet att se till att ha script så att andra hemsidor kan utnyttja deras content.

07 februari, 2008 21:39  
Blogger Johanna sa...

Jag har letat efter saker som filmpremiärer och filminfo hos men det blir nästan alltid att jag tröttnar på gränssnittet och kör på nån annan sida istället.

Grejen med Biotider är väl att SF skjuter sig själva i foten, eftersom det bara kommer göra folk missnöjda, de borde vilja att andra sidor skulle utnyttja deras content.

Själv hade jag faktiskt bioklubbskort för bara ett par år sedan och gick nog på bio minst en gång i månaden. Känns avlägset på något sätt.

07 februari, 2008 22:05  
Blogger Peder sa...

blissing: Den infon fanns tidigare (några(?) år sedan) på SF, då jag inte går så ofta på bio längre så är det inte så ofta jag tittar in på SF men gjorde det nyligen och blev då också sur över att inte kunna få fram vad som går vid den tiden på den bion eftersom jag har kunnat göra sådant förut.

Men, men vill inte SF göra det enkelt för mig så fortsätter jag kolla hemma istället, skall skaffa projektor nu så man får lite större bild istället för min gamla 37" och då lär väl mina behov av SF minska ännu mer.

08 februari, 2008 10:37  
Anonymous BeRKA sa...

Jag tänker då inte gråta över att SF har sabbat Biotiders oetiska affärside.

Om man som Biotider skickar bottar att knycka en sajts innehåll för att sen lägga upp det på sin reklamfinansierade sida så får man räkna med att den man knycker från blir sur. Speciellt som bottarna även upptar bandbredd som skulle kunnat användas av SF's ordinarie besökare.

Jag har full förståelse för att SF har spärrat Biotider. Sen kan man givetvis tycka att SF borde göra som andra sajter där man på ett kontrollerat sätt kan dra nytta av deras innehåll, och direktlänka till varukorgen, men det är faktiskt upp till SF att göra precis som de vill, och vill de inte ha Biotider där, så är det väl inte mer med det...

08 februari, 2008 13:09  
Anonymous Danie sa...

Berka ->

Hade vi haft fler leverantörer av biomaterial hade du kunnat kalla Biotider för en "Biornas Pricerunner". Är det fortfarande lika oetiskt då?

Pricerunner skickar spindlar till diverse siter och kollar av priser och ger sedan användare av deras site en lista i ett bra och lättläst format under samma premisser som Biotider gjorde (dvs länkar till recensioner osv).

Vad SF borde inse är att dom istället borde sätta upp en Webservice så att fler oberoende siter kunde bygga upp sätt att öka trafiken till SFs sida.

Men förstår man sig inte på det här med "internets" så...

08 februari, 2008 13:44  
Blogger David Ekstrand sa...

Jag tycker att Johanna är spot on. Självklart är det upp till SF att göra som de vill, men vi kan kritisera vad de gör utan att ifrågasätta deras lagliga eller moraliska rätt att handla som de vill. Det är möjligt att man kan ifrågasätta det moraliska i Biotiders agerande, men från SF:s sida så måste man fråga sig vad som maximerar vinsten. Om jag vore aktieägare i SF skulle jag ha ett par frågor att ställa...

08 februari, 2008 15:34  
Blogger Laser sa...

jag fattar inte detta med att feminism och frihet kan vara förenligt...

08 februari, 2008 17:13  
Anonymous Stekspaden sa...

Trodde i min enfald att SF:s huvudsakliga mål var fler biobesökare och inte fler klick på sin hemsida.

08 februari, 2008 18:30  
Blogger Bex sa...

Personligen har jag slutat gå på bio överhuvudtaget numera. En stor del av anledningen är de skenande biljettpriserna samt att jag helt enkelt inte orkar sitta genom över 20 minuter reklam och 2.30+ långa filmer i sträck.

09 februari, 2008 10:58  
Blogger Johanna sa...

Stekspaden, Jo, men biotider borde faktiskt genererat fler besökare också. Det sidan gör gratis till SF (länkar direkt till respekive film), bidrar till en omfattande sökmotoroptimering, vilket SF, om de hade varit smarta, sett till att utnyttja, så att de kunde få upp sin sida lite högre vid tex. googlingar av filmtitlar.

Den typen av sökmotoroptimering finns det företag som tar rätt bra betalt för att utnyttja (ha själv extrajobbat på ett). Biotider har fixat det gratis...

09 februari, 2008 17:50  
Anonymous stekspaden sa...

Johanna. Det var precis det jag menade. SF gör ju verkligen självmål.
Biotider generade antagligen fler biobesökare men SF tycker tydligen att det är viktigare att folk klickar på deras hemsida och utsätts för deras annonser.

10 februari, 2008 01:19  
Anonymous BeRKA sa...

Danie: Visst, hade det varit så hade SF säkert betalat för att få vara med på en sådan sida.

Men nu är det inte så, och jag kan inte fatta att det är ett sånt liv om att de gör som de vill med sin webplats. Är det kanske så att det finns liberaler som vill förbjuda webplatsägare att bestämma över sina egna webplatser?

12 februari, 2008 21:15  

Skicka en kommentar

<< Home