Creeper

måndag, februari 04, 2008

En sänkning av Sovjet

Den drygt 700 sidor tjocka boken fick ligga länge på skrivbordet innan jag orkade öppna den. Det snygga omslaget tilltalade, men det krävdes en tågresa för att jag skulle öppna boken och börja läsa.

"Så sänkte jag Sovjetunionen" påminner lite om de där smått tacky plancherna du kunde hitta på en stormarknad för en tio år sedan, fyllda med detaljrika bilder du inte riktigt vet var du skall fästa blicken på. Det finns alltid något i marginalen som kanske är lite intressantare, kanske ett mästerverk, och kanske bara lite för mycket.

För Jan Kallbergs pocketroman är faktiskt lite för mycket, det är kvantitet, inte helt kvalitetsbefriad, men kanske lite för snyggt inramat än vad den faktiskt förtjänar. Trots det så funkar det ändå, och han kommer tack vare de små detaljerna undan rätt så mycket ostruktur och onödigheter boken hade varit bättre utan.

Å andra sidan är det en charmig skildring av DDR-Sverige, och uppgörelsen med den, som jag själv kan känna igen, trots att jag bara var tre år när berlinmuren föll (men kunde notera sovjet som ett land i min första skolatlas). Den är söt med ett par mästerligt misslyckade delar, och fantastiska detaljer som hela tiden snor uppmärksamheten från grundhistorien.

Jag har tidigare nämnt att Linda Rosings självbiografi hinner läsas av fyra personer under en resa tvärs över Atlanten. Med Kallbergs uppgörelse med den forna supermakten i öster torde man ha underhållning både fram och tillbaka. Med ett par välbehövliga pauser för både dryck, snacks och tiotusenmetersklubb.

Boken är trots allt för lång. Ett par gånger tappade jag intresset helt, och glömde nästan av den. Men eftersom att även en Roy Andersson-film kan vara sevärd för några få minuter av genialisk komik, så är Kallbergs bok läsvärd. Om inte annars för att tillgodo ge sig de sidospår som inte alls har med sovjets fall att göra.

Sen är Kallberg en av de författare som inte sätter likhetstecken mellan fildelning och stöld, utan delar ut boken i pdf-format. Här hittar du boken helt gratis, och kan bilda din egen uppfattning.

Etiketter:

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home