Creeper

måndag, oktober 15, 2007

Religion i undervisningen är bara bra

Jan Björklund och den borgerliga regeringen har bestämt att religiösa inslag i skolundervisningen skall förbjudas, hårdare kontroller av skolor skall införas, och det ska bli lättare att stoppa skolor som missköter sig. På det stora hela så verkar det vara ett bra förslag, och det går att läsa i sin helhet här.

Vetenskap skall gå före tro, och religionen hänvisas till religionslektionerna.

Personligen är jag för religiösa friskolor, men tycker att alla skolor borde kontrolleras hårdare (om man nu ska ha en nationell skolplan). Om det dock bara är religionslektioner som kommer få lov att handla om religion, så förväntar jag mig att skolverket genast bommar igen skolor där politisk ideologi får trampa in i historieundervisningen, eller censuerar musikundervisningen på samtliga sånger som kan handla om någonting religiöst.

Mångsidighet borde istället vara ledordet. Undervisning i intelligent design borde vara fullkomligt möjlig, så länge man samtidigt undervisar varför den samlade vetenskapen säger någonting annat. Vi kommer aldrig att kunna uppnå en fullständig objektiv skola, och så länge inga andra instanser i samhället är fullständigt objektiva, så är det heller inte önskvärt.

Vad som borde vara önskvärt är istället det där med kritiskt tänkande. Att skolan lär ut det faktum att man inte skall lita på allt som sägs eller skrivs. Att det är rätt bra att skaffa sig en egen uppfattning, och att även vetenskap inte alltid är absolut.

Fixar skolan det, så kommer till och med skolbarn klara av att urskilja vetenskap från tro.

---

Mer om religiösa friskolor.

Etiketter: , , ,

11 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det här var det vettigaste jag hittills läst (eller hört) i den här debatten. Jag hade börjat misströsta om att det fanns sansade människor kvar. De flesta - även annars balanserade och intelligenta människor -verkar helt ha tappat koncepterna när det gäller detta.
/Alexander

15 oktober, 2007 19:13  
Anonymous Slabbe sa...

Kloka ord från dig Johanna. Tyvärr skjuter sig förbudsivrarna sig i foten när man förbjuder vissa subjektiva åsikter. Men förmodligen märker de inte det längre efter att skjutit bort foten sedan länge tillbaka.
Undrar hur detta kommer påverka alla folkhögskolor?

15 oktober, 2007 23:14  
Anonymous Moridin sa...

Om du tycker att intelligent design borde undervisas i skolorna, varför inte andra saker som vissa grupper religiösa tror, varför inte undervisa om att förintelsen aldrig hänt? Eller att jorden är platt?

Undervisningen i skolan ska bygga på sannigen, inte på religiösa lögner.

16 oktober, 2007 16:32  
Anonymous Erik Jonsson-Glans sa...

moridin:
Jag tycker att det är helt okej att i undervisningen ta upp möjligheten att förintelsen aldrig hänt, "så länge man samtidigt undervisar varför den samlade vetenskapen säger någonting annat".

16 oktober, 2007 19:21  
Anonymous Mind sa...

Nej jag tycker skolan ska hålla sig till fakta och sanning, inget annat. Om man ska undervisa alla sagor, alla saker som inte hänt, osv osv så blir det inte lika mycket tid över för viktiga saker. I bästa fall är alla dessa villfarelser slöseri med tid, i värsta fall hjärntvätt av barn som får tragiska konsekvenser i längden.

16 oktober, 2007 22:37  
Blogger Johanna sa...

Mind, fast inte är det totalt objektiv sanning som man undervisar idag om heller, och finns det ens alltid någonting som är fakta och sanning? Alla saker som inte har hänt kommer aldrig vara relevant, men det bör vara möjligt att ta upp det, om man samtidigt (som erik påpekade) undervisar varför den samlade vetenskapen säger någonting annat.

16 oktober, 2007 22:57  
Anonymous Mind sa...

Nej det är visserligen inte helt objektiv sanning alla gånger, men man har åtminstone försökt vilket är mer än man kan säga om t.ex intelligent design. Man bör sträva efter objektiv sanning och fakta, man bör inte sträva efter att undervisa alla saker som vetenskapen redan motbevisat. Varför ska man undervisa att jorden är platt samtidigt som man undervisar att den är rund? ÄVEN om man sedan berättar att vetenskapen säger att den är rund? Som jag ser det sätter det bara ett predikat på att det är helt ok att svamla, att riktigt kunskap inte är så viktigt egentligen. Okunskap är farligt för samhället.

17 oktober, 2007 17:09  
Anonymous Anonym sa...

Håller med dig mind.
Att kritiskt tänkande är viktigt håller vi alla med om. Men det närmsta man borde komma "intelligent design" i skolor är att ta upp det som skräckexempel. Absolut inte undervisa i det.

17 oktober, 2007 20:37  
Anonymous Anonym sa...

Religion hör inte ihop med skola, friskolor är bra, men de ska följa läroplanen

17 oktober, 2007 21:25  
Blogger Göran sa...

Bra tänkt. Skolor av vilken sort det än är skall inte bara klara av nålsögat vid ansökan. Det skall även följas upp så att man inte säger en sak i ansökan och sedan lär ut något helt annat.

20 oktober, 2007 00:07  
Blogger Jesper Billing sa...

Hej Johanna!

Det var många kloka tankar du har.

Tänk om vetskap regerade istället för vetenskap! Den vetenskap som anses vara vetenskaplig baserar sitt vetande enbart på energi och materia - det fysiska universum - och försöker förklara allt liv som materiellt.

Min undran är så här:

Hur kan man anse sig göra anspråk på sanningen om man utesluter möjligheten att andligt liv också finns?

06 november, 2007 19:21  

Skicka en kommentar

<< Home