Creeper

måndag, juni 25, 2007

Det där med tjejer och sex

Jag tänkte skriva ett inlägg om kvinnor och sexualitet med anledning av den här artikeln, men det är svårt utan att bli personlig, och eftersom att kvinnor hela tiden döms utefter sin sexualitet, så tänkte jag undvika det. Lite trist är det dock att samma tidning skyller (eller i alla fall antyder att) de ökade aborttalen hos unga med att tjejer har ett aktivare sexliv i dag än tidigare. Om man tänker spara sin oskuld tills man gifter sig och då endast idka vaniljsex i reproduktivt syfte, eller om man trivs bra med att knulla runt och har förkärlek till mer dekadenta fetischer, har faktiskt ingen någonting att göra med. Oavsett om personen i fråga är tjej eller kille.

Sen är det alltid bra att skydda sig (är möjligen något otaktiskt i första exemplet), testa sig ofta, och ha koll på saker som ägglossning. Men det är faktiskt en annan sak.

Det borde inte vara synen på sex i sig som väcker oro, utan synen på skydd. Att det finns en friare syn på sex i dagens samhälle borde i stället vara någonting positivt, och någonting samhället borde uppmuntra, i synnerhet med tanke på att det fortfarande skiljer mycket i hur tjejers och killars sexualliv bemöts från olika institutioner.

---

Bor du i Västra Götaland eller i Västerbotten kan du testa dig för klamydia på nätet. Helt gratis och provet kommer på posten. Klamydia.se är adressen.

---

Annars måste jag tillägga att:

- Det finns stora risker för låg humor när man pratar om glasskulor ("jag ska bara tvätta händerna först, så får jag lättare att ta hand om dina kulor"), och att 1200 av dem under en dag orsakar lätt ömmande axel.

- Antingen så klarar inte tele2:s smart-abonnemang mer än två timmars taltid i sträck, utan att man delar upp samtalet, eller så är det min telefon. Mobilen är för övrigt en av de bättre uppfinningarna efter internet.

- Kattungar är söta. En katt får dock vara tillräckligt i studentlya, men varför är inte katter alltid tre veckor gamla?

- Bitte Assarmo borde sluta spotta på feminister, så kommer feministerna sluta spotta på kärnfamiljen. Att det inte är alla feminister som har någonting emot kärnfamiljen verkar ha gått Assarmo helt förbi, samt att det flesta feminister faktiskt inte alls ser allting svart eller vitt, utan inser att världen är lite mera komplicerad. Uppenbarligen verkar feminister enligt Assarmo dock bara komma från den mörka sidan.

Etiketter:

16 Kommentarer:

Blogger Rick Falkvinge (pp) sa...

Kan tala om att det inte bara är tjejer som blir berörda (och irriterade) över den där artikeln.

Som författarinnan påpekar, det är kvinnor som är värst på att döma kvinnor. :-(

Som kille får man ständigt uppmuntra tjejer att ta för sig och visa vad de vill... och det är rätt tröttsamt i längden.

25 juni, 2007 20:42  
Anonymous Mikael Ståldal sa...

Det är väl inte orimligt att anta att ett aktivare sexliv hos unga leder till fler aborter hos unga. Och ökad spridning av könssjukdomar.

Däremot är det orimligt att skylla på tjejers aktivare sexliv, eftersom man måste vara (minst) två för att ha sex och dessutom vara av olika kön för att det ska bli aktuellt med abort.

25 juni, 2007 21:24  
Anonymous Maxat sa...

"trivs man bra med att knulla runt och har förkärlek till mer dekadenta fetischer, har faktiskt ingen någonting att göra med."

Vi har faktiskt mycket med det att göra. Aborter är inte gratis. Det går också åtskilliga miljoner kronor varje år till läkemedelssubventioner för behandling av könssjukdomar. Om dessa "dekadenta" betalde för sina konsekvenser själva så skulle jag som skattebetalare inte bry mig.

26 juni, 2007 10:45  
Blogger Ozjeppe sa...

Jodå "maxat", men mellan pest och kolera... så är hundra aborter bättre än ett oönskat/felpanerat barn för mycket fött! Men jag är ändå övertygad om att det är alkoholfestar-kulturen & därmed fyllesexet som är den största boven i båda fallen om könssjukdomar & oönskade graviditeter. Vem bryr sig om skydd när man är full & kåt?

26 juni, 2007 14:38  
Blogger Lia sa...

LÅTEN HANDLAR OM VERKLIGHETEN

Nyligen har olika radiokanaler vägrat att sända Fridas sommarhit "Dunka mig gul och blå" med förklaringen att de tycker den är sexistisk. Det är ett argument som inte håller eftersom låten inte innehåller fördomsladdad diskriminering och förtryck som riktar sig mot ett specifikt kön.

Vad den istället gör är att kommentera den sexuella kultur som är mest framträdande i vårt samhälle idag. En kultur som är nära länkad till vår alkoholkultur. Det är ren och skär socialrealism.

Man kan tolka låten som att den handlar om fri sexualitet, eller kanske ännu hellre "fyllesex", men låten beskriver även (med beundransvärd komik och sarkasm) ensamma människors brist på närhet i en kommersialiserad värld, brådskan, den eviga frustrationen, hur folk hoppar från det/den ena till det/den andra utan att bli någonsin bli nöjda...Ett slit och släng samhälle som vi är sociopsykologiskt präglade av! Alltså är det förklarligt att många människors sexualitet hänger ihop med den präglingen.

Radiokanalernas bannlysning av låten verkar dock handla om att man inte vill höra hur kvinnor också är präglade av denna sexkultur och därmed verkar bannlysningen inskränka kvinnors rätt till fri sexualitet.

Ska fri sex finnas, så är det minst sexistiskt om den är lika fri för kvinnor som för män, utan moraliska betänkligheter, men är obetänksam sex (och alla sjukdomar som sprids) verkligen bra för någon av oss? Blir vi inte bara kallare av allt detta "fria sexet", som inte ställer några krav på oss som goda medmänniskor? Hetero-män har haft fritt sex i årtusenden och objektifieringen av kvinnan har varat lika länge. Nu vill vi bara att alla ska få leva efter den patriarkala normen, eller?

Objektifieringen av kvinnan har tagit nya former, men är lika stark nu som någonsin. I väst är hon värd mest om hon är svältfödd, storbystad och gillar att visa upp sig halvnaken, i andra delar av världen måste hon skylas och gömmas för hennes värde ligger enbart i hennes undangömda sexualitet. Hetero-män har och har haft patent på att behandla kvinnor som sexobjekt, så långt är vi överens.

Vissa tycker att nu har minsann vi kvinnor tagit över den makten och bör skydda vår rätt att behandla män som sexobjekt, eller vad är det som menas?

Av någon anledning så tror jag att en fredligare, varmare och mer jämlik värld skapas på andra sätt.

Vad som hade varit uppfriskande vore om en manlig rap-sångare gjorde en cover på Fridas låt och därmed sjöng om hur han "dagen därpå" ångrade de där hastiga mötena som lämnar honom rätt tom...och i ständig sökan efter värme. Av ännu någon anledning så tror jag att det kommer att dröja.

Rent retoriskt undrar jag alltså...Varför måste det krävas en kvinna för att en så ärlig låt ska skrivas?

Om radiokanalerna tänker fortsätta bannlysa en så djuplodande låt som Fridas, så hoppas jag verkligen att de börjar bannlysa alla de amerikanska rap-låtar som verkligen ÄR sexistiska, som inte alls innehåller någon självdistans eller läxa och som präglar våra unga i en slit och släng mentalitet. För även om vissa äldre personer inte förstår de engelska texterna, så kan jag lova att den yngre generationen gör det.

Lia Sandberg

26 juni, 2007 16:25  
Blogger Lia sa...

En liten kommentar till bloggägarens ord om skydd: Hur väl folk än försöker skydda sig (och det är tyvärr inget större antal enligt många undersökningar) så tar de en gigantiskt risk även om de har skydd. Även en kondom kan gå sönder. Är det värt det? Vad hjälper det att testa sig ofta för dem som redan smittats av AIDS? Och livmodercancer ökar bland kvinnor p.g.a mindre rena sexpartners, vilket är en av anledningarna till att kvinnor som senare i livet vill bli gravida får svårare att bli gravida.

Om man lägger undan alla romantiska föreställningar kring "fri sex" (och förutsätter att det ska vara lika fritt för alla oavsett kön) ...Känns det då trots allt inte säkrare med monogami eller celibat ? :)

Lia

26 juni, 2007 16:36  
Blogger Rick Falkvinge (pp) sa...

Lia: "Känns det då inte säkrare med monogami eller celibat?"

Jovisst skulle det kännas säkrare. Ungefär som att alltid ha på sig hjälm inomhus, det skulle också kännas säkrare än att inte ha det.

Men fan vad tråkigt livet skulle bli om man gick med hjälm inomhus (eller levde i celibat, för den delen). Säkerhet är inte det enda värdet som skänker lycka. Ganska långt därifrån.

26 juni, 2007 20:24  
Blogger ogeretla sa...

När tjejen vid datorn bredvid frågar dig: - har du sett min mus? .. Kan det kännas lite.. lätt förvirrande..

Nämen, visst har väl Sverige blivit mer nymoraliskt, stelt och.. allmänt radikalfeministiskt? Minsta tecken på frigjordhet måste på nåt sätt, omedelbums plockas isär och analyseras. Frigjordhet "ska" helst vara.. lagom korrekt, nämligen.

Vidare "ska" kvinnor, (av någon konstig anledning) alltid ses som en grupp, varför det? varför.. kan de inte få vara individer?

26 juni, 2007 22:41  
Blogger Lia sa...

Jag vet inte vilket Sverige andra lever i, men i det Sverige jag lever har det länge varit ok med fri sex, fyllesex, köttmarknad på krogen och ”äsch fan jag var så full så jag visste inte vad jag gjorde”.

Vi överkonsumerar varandra precis som vi överkonsumerar allt annat. Vi lever i ett slit och slängsamhälle, men vi hjälper även till att skapa det genom vårt beteende. Attityden blir kallare och vi håller varandra på avstånd.

Kanske är vi så präglade av denna kultur nu att nära, kärleksfulla relationer är svåra. Kanske känns de instängda, ”som att ha hjälm på huvudet inomhus”.

Det tar ju tid att jobba på stabila relationer och usch…hur ska man ha tid med det när man måste hålla sig i form, så man kan bli eftertraktad och beundrad, tjäna mycket pengar, så man kan underhålla sin överkonsumtion, shoppa, så man ser ”rätt” ut och självfallet bygga en karriär eller vara upptagen med att tråna efter en karriär. För det måste man ju också ha!

Himla många ”liberala” krav i vårt samhälle…

Jag säger inte att det är rätt eller fel, men det verkar relativt tröttsamt.

27 juni, 2007 14:35  
Anonymous Anonym sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

28 juni, 2007 05:49  
Anonymous Puman sa...

Det är tyvärr Tele2/Comviqs mobilnät som bryter samtalen efter 2 timmar, en spärr som tekniskt sett inte behövs, och som ingen annan operatör har. PS. Jag vill hångla med dig men det var så länge sen sist så jag tror jag har glömt av hur man gör.. =)

28 juni, 2007 13:59  
Blogger Johanna sa...

Lia, nja, jag skulle fortfarande säga att det är skillnad på hur kvinnor respektive män behandlas efter temporärt sex. Sen har du givetvis poänger i att mycket säkert är en del av det samhället vi lever i. Vad som är bra och dåligt är heller inte min sak att förmedla, utan det bör var och en få avgöra. Men för att det ska funka så måste klimatet kunna tillåta det.

Puman, Då ska jag klaga lite på tele2/comviq. Och, jag vill hångla med dig med (vem du nu än är), har vi gjort det förr, kommer vi säkert ihåg hur :)

28 juni, 2007 14:44  
Anonymous Puman sa...

Jag är tveksam, jag minns för många många år sedan med min första flickvän, så uppstod något som vi kallade för Masi-effekten, när vi drack vårat favoritvin Masi, så tappade jag hångelförmågan helt, jag kunde knappt forma munnen.. Och nu har även tidens tand varit här, så jag kan nog varken cykla, sexa eller smaska idag.. Men det är fint att du vill försöka!! =) Och jag är inte vem jag än är, jag är fantastisk!! Försvann länken där du kunde se mig och läsa om fröken puma!? Man kan se presentationen och galleriet utan att vara inloggad.

28 juni, 2007 15:29  
Blogger Johanna sa...

Men, då hade vi ju inte gjort det förr (jag som trodde det var någon att återuppliva gamla minnen med), inte samma charm ju, inte samma charm :)

28 juni, 2007 15:34  
Anonymous Fröken Puma sa...

Vad menar du!? Vill du inte hångla med mig bara för att vi inte har hånglat förut!? =) Österländningarna har säkert något sexigt ordspråk för en sån paradox. Och även om jag idag tvekar på mina förmågor så hånglade jag faktist som en gud förr i tiden!! Det gick tom rykten om min hångelförmåga bland vissa tjejer, vilket än idag får mig att bli full i skratt när jag tänker på den gången jag blev uppraggad på en fest av en som ville se om ryktet stämde.. Mina vildaste hångel någonsin var dock med min frisör, det var som om jag hade sprungit en maraton när han var klar med mig!!

28 juni, 2007 20:12  
Anonymous Ulf sa...

Lia: Den där analysen var det bästa jag läst i ämnet (dvs jag håller med i kritiken, även om jag är ytterst okunnig om psykosociala sammmanhang). Kan man läsa dig någon annanstans?

03 juli, 2007 08:39  

Skicka en kommentar

<< Home