Creeper

torsdag, februari 01, 2007

Blandat om horor, rättegångar, fildelning och kyrkan

IDG skriver om hur EU-direktivet Ipred kommer implementeras i Sverige. I värsta fall kan antipiratbyrån få lagligt stöd att leka polis med fildelare. Själv har jag inte läst utredningen, eller det som ligger till grund för den (någon som vet var man kan få tag i det?), men om så är fallet har vi allvarliga brister på rättsäkerheten för området. Det är illa nog som det är idag.

---

LouiseP skriver om rättegången mot Roshina som just nu pågår i Göteborg. Det är horan mot polisen, och tyvärr pekar bilden mot att kvinnors sexliv fortfarande och granskas och ifrågasätts på ett kränkande sätt.

---

Om det här leder till fällande dom så skulle jag kunna sälja snyfthistorier om att jag blev sexuellt utnyttjad som barn. Fast jag vägrar kalla det sexuellt utnyttjande eftersom det var fullt frivilligt och på lika villkor, det borde HD också göra.

---

Till sist lite underhållning. Karin Långström Vinge har hittat underbar satir över varför män inte borde bli präster, samt varför homosexuella inte borde få gifta sig. Läs och njut!

Etiketter: , , ,

1 Kommentarer:

Blogger fatima sa...

Ja du Johanna! Det vore bättre att inrikta sig på de pojkar som blivit vuxna (18 år) och förväntas ta ett vuxenansvar gentemot barnen (de under 15 år). Att försöka lagföra en 17-åring som haft frivilligt sex med en 14-åring känns absurt och överdrivet.
Dock vet jag inte bakgrunden...
Jag blev själv gravid som 14 åring (två veckor innan min femtonårsdag) med en då nyss fyllda artonåring. Soc ville anmäla (1990) men jag godtog inte det. Helt rätt.
Idag skulle det varit svårare för mig att slippa rättegång... Vi måste använda lagen med förnuft!!

06 februari, 2007 09:18  

Skicka en kommentar

<< Home