Creeper

söndag, januari 21, 2007

Mobiltelefonerna och skolministern

Rent superegoistiskt och utan den minsta tanke på framtiden så vill jag ha alla de där klimatförändringarna. Snön som kommit i Skövde gör nämligen min annars så överdrivet varma lägenhet kall (måste stänga fönstret snart).

Med mössa och vantar var det bara att bege sig till Göteborg tidigt i morse och mitt allra sista möte med styrelsen i luf väst. Hetsiga diskussioner och politiska ordfajter fyllde min eftermiddag innan jag åter satte mig på ett försenat tåg hem till Skövde.

Långt ifrån de liberala idédiskussionerna som fördes på mötet är det folkpartistiska regeringsförslaget om att lärare skall få rätt att beslagta mobiltelefoner. Det är inte första gången saken diskuteras, men inte så mycket bättre det. Förslaget är kränkande, går emot äganderätten och totalt verklighetsfrämmande. Om en elev stör så mycket på en lektion på grund av mobiltelefonprat så vore den logiska följden att man avvisade eleven från klassrummet, inte att beslagta elevens personliga ägodelar.

Själv längtar jag nästan tillbaka till min högstadietid och lilla Alvesta, där man trots multikultur och upptagningsområde i både sverigedemokratslandsbygd som miljonprogramsområde lyckades få bort de regelbundna besöken från polis&ambulans, och jobbade med elevinflytande under ansvar. Dessvärre så bodde de flesta lokala folkpartister då på andra sidan stan och hade barnen i skolan där invandrarkvoten fylldes av adopterade. Å andra sidan så motarbetade den S&C-styrda kommunledningen samma skola...

Etiketter: , ,

7 Kommentarer:

Blogger Johan sa...

när ska ni i LUF dissa fp och bilda ett socialliberalt parti? :D

22 januari, 2007 09:31  
Blogger Caridon sa...

JAg kan inte hålla med om detta.

Om man läser vad som gälelr som är beslagtagandet vilkorerat till dagens slut (vid upprepade förseelser får målsman hämta.)

Det vill säga att det är ett MINDRE ingrepp än att slänga up eleven ur klasrummet.

Läraren får allså ett nytt verktyg som ligger mellan "Joan, var tyst"
och "Joan, gå till rektorn NU!!!!!"

Det ser jag som en positiv förändring.

/C

22 januari, 2007 10:31  
Blogger Lennart Regebro sa...

Det där är ju inte riktigt min erfarenhet av Alvesta, men OK, jag är ju gammal. :)

Problemet med att förvisa eleverna från klassrummet är att dom inte har nåt emot det, och kommer föra ett jävla liv i korridoren, eller helt enkelt gå hem. Inte ett lyckat resultat.

Som före detta lärarsubstitut kan jag meddela att beslagtagning (på den tiden av walkmans, inte mobiler) var extremt effektivt. Folkpartiets förslag är korkat enbart av den anledningen att man inte borde behöva ge lärarna den rätten, det borde vara så självklart att dom har den rätten att man inte borde behöva säga det.

Givetvis måste eleverna få tillbaka mobiltelefonen efter lektionen, eller i extrema fall vid slutet av dagen. Det är också så självklart att det inte borde behövas sägas.

22 januari, 2007 10:56  
Anonymous Mind sa...

Ett stort problem verkar ju vara att elever saknar respekt samt att de tror att ingenting de gör har konsekvenser. Om eleverna kan bli avstängda från skolan tror jag att de som verkligen vill studera skärper till sig och funderar över vad de håller på med egentligen, och de som inte vill plugga, tja, de har väl uppenbarligen någon annan bra plan med sitt liv. Men som det är nu så vet de att de kan clowna runt hur mycket som helst utan att det gör något.

22 januari, 2007 16:51  
Anonymous Kalle E sa...

Jag kan inte mer än instämma i ditt skydd av mänsklig ägodom.

Men jag tycker, som många andra kommentatorer, att du missar det centrala i problematiken i skolan.

Vi har inte rätt att slänga ut eleven från skolan. Det råder skolplikt enligt lag i Sverige och det är inget som varken förälder eller elev har rätt att ändra på. Eleven måste alltså vara i klassrummet. Då måste vi även ge läraren rätt att se till att eleven inte stör de andra eleverna.

Vi kan inte tvinga någon att lära sig något, däremot kan vi hindra bråkiga elever att störa omgivningarna. Mobiltelefoner, bärbara datorer, cd-spelare, mp3spelare etc hör inte hemma i klassrummet. Därför anser jag det bra att läraren kan ta hand om dessa instrument om de äventyrar inlärningen för andra elever.

Och förhoppningsvis ger dessa befogenheter läraren mer makt. Med mer makt kommer till viss del respekt, om än påtvingad.

23 januari, 2007 10:28  
Anonymous Mind sa...

Ja, något måste i alla fall göras, för som det är idag har så mycket makt förskjutits på läraren till eleverna att läraren inte längre kan lära ut något på grund av att några bråkar. Jag tycker, på fullaste allvar, att den lilla andel som bråkar ska drabbas istället för alla som går i den klassen. Varför ska mina framtida barn inte få lära sig nåt i skolan för att 10% skulle behöva bättre uppfostran/samtal med psykolog/läkarvård/sätt in valfri anledning här, när man kan skilja ut de bråkiga och låta resten lära sig. Ja, visst är det säkert synd om många som bråkar men medan man funderar över varför kan man skilja ut dem så de får gå för sig själva. Inte är det så synd om dem att det ska drabba ALLA andra. Sätt de i specialklass så länge då eller nåt. Man har ju särskola för efterblivna, kanske ska man införa bråkskola för ligister? Eller är det bättre att vi lägger ned skolan helt och hållet?

De bråkiga man lyckas reda ut igen kan man ju återinföra i vanlig skola sen.

24 januari, 2007 06:07  
Anonymous Anonym sa...

Varför ska debatten alltid fokuseras på att eleverna gör fel hela tiden. Skolan e det aldrig något fel på? Det är inget fel med statlig hjärntvättning i 12 år?
Om nån inte vill veta hur Gustaw Wasas morgontofflor såg ut så och hellre vill prata med nån kompis så låt den personen gå ut från klassrummet och prata med kompisen. Så alla blir nöjda. Han får prata med sin kompis och klassen får den oerhört värdefulla kunskapen om hur Wasas morgontofflor såg ut.

18 februari, 2007 18:00  

Skicka en kommentar

<< Home