Creeper

måndag, oktober 23, 2006

Inkompetens på aftonbladet

Att kvällstidningsjournalistik inte alltid är den bästa, är knappast någon nyhet, men veckans Söndagsbilaga från Aftonbladet tar nästan priset. Jag köpte tidningen med bilaga för att läsa på tåget till Göteborg i går, och höll på att sätta kaffet i halsen när jag kom till tidningens obligatoriska samlevnadsspalt "Fråga Malena". Eftersom att frågan med svar inte går att finna någonstans på nätet, och den förtjänar uppmärksamhet (eftersom det uppenbarligen är någonting aftonbladet bestämt sig för att det är okej att trycka), så klistrar jag in den här:

Fråga:
"Jag är en tjej på 15 år. Jag och min kompis ligger med varann varje gång hon sover över. Jag vill egentligen inte med det är så härligt så jag gör det i alla fall. Ändå gillar jag killar. Är det normalt?"
Svar:
"Du kanske känner dig som om du skulla vara lesbisk bara för att du haft sex med en tjej? Men faktiskt så kan man ha det utan att vara det. Eller kanske är det bättre att säga att man kan vara lesbisk under några månader och hetero under resten av livet och tvärtom. I fängelse där killar inte har möjlighet att ha sex med tjejer är det en hel del fångar som har sexuella relationer med andra män. I samma ögonblick som de lämnar fängelset är de hetero igen. Så i ditt fall är det säkert så att du är hetero eftersom du gillar killar men har upplevelser av samkönat sex. Cirka 50 procent experimenterar i varierande utsträckning (alltifrån att vara dödligt kär i sin lärare till att ligga med varandra) med personer av samma kön under uppväxttiden."
Alltså ett helt allvarligt menat svar till en femtonårig tjej från en sexolog (Malena Ivarsson) som skriver i en av sveriges största kvällstidningar. Det var det mest fördomsfulla och homofoba sexspaltsvaret jag läst på riktigt länge. Finns det inte något krav på kompetens hos Aftonbladet?

Efter årsmötet (för luf väst, som jag var på väg till i göteborg) skrev Johnny ett pressmeddelande om det. Läs.

18 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Johanna: Vad är det med dig och nymoralismen egentligen, är du kristen eller? Man börjar ju undra

23 oktober, 2006 13:56  
Blogger Johanna Nylander sa...

Ja, det är jag, och nej, jag gillar inte nymoralism. Vad var din poäng?

23 oktober, 2006 14:01  
Anonymous Anonym sa...

Du är en konfliksökare som uppenbarligen tar kvällsblaskorna på för stort allvar dessutom verkar du lida av moralpanik av den grövre kallibern.

23 oktober, 2006 15:28  
Blogger Johanna Nylander sa...

Sen när är det moralpanik att kritisera något som ger ungefär samma syn på homosexualitet som rådde på femtiotalet? (dvs. en temporär och övergående fas)

23 oktober, 2006 16:28  
Anonymous Frida sa...

Hur fan kan man skriva så till en stackars förvirrad tonåring? Vad arg jag blir!

Och "anonymous" om du nu vill klaga på andras åsikter kan du väl åtminstonde skriva ditt namn?

23 oktober, 2006 16:28  
Anonymous Mind sa...

Jag tror jag missade vad det var som är upprörande, förklara gärna.

23 oktober, 2006 16:38  
Anonymous Anonym sa...

Nä men seriöst Johanna försöker du skapa ett mediadrev eller? Att Malena Ivarsson har en liberalare och mer avslappnad inställning till könen än din statiska, nymoralistiska och kristina världsbild tillåter är väl inget att uppröras över.

23 oktober, 2006 16:52  
Blogger Johanna Nylander sa...

Mind; Att hon spär på fördomar, beskriver lesbiskhet som en övergående fas hos många unga tjejer, och att homosexualitet är temporärt.

Istället för att nämna bisexualitet, och hålla fast vid den första meningen om att man inte är lesbisk bara för att man har sex med någon av samma kön.

Anonymous; "Min statiska, nymoralistiska och kristna värdsbild"? har du läst något av det jag skrivit?

23 oktober, 2006 17:07  
Blogger Backpacker sa...

Vad är allt om? vad är det fruktansvärt homofobiska? att Malena hävdar att hon kanske inte är homo? Kanske ska vi släppa begreppen homo, hetero och bi. Antingen är de flesta bi eller så finns det så grymt många variationer av dessa "sexinriktningar", att man kanske inte kan påstå att man är antingen eller. Du kanske inte har haft sex eller sexuella kontakter med folk av ditt eget kön under din uppväxt, men många andra har, och det betyder inte att man blir homo/bi när man växer upp bara för det. Allt Malene egentligen säger är väl att man inte behöver vara det ena eller det andra? Du får gärna skriva varför du tycker inlägget år så homofobiskt och fördomsfullt i ditt inlägg också.

23 oktober, 2006 18:27  
Blogger Johanna Nylander sa...

backpacker; sexuell identitet är rätt mycket av en privatsak, och det är inget fel i att vare sig exprimentera eller skifta tycke för något annat kön. Det jag vänder mig mot är att hon drar alla över en kam, inte ens nämner ordet bisexualitet och utgår från att alla fångar är heterosexuella.

Homofobt kanske är att ta i, men jag tycker att det är fördomsfullt, och saknar en skillnad mellan kärlek och sexualietet (något malena helt missat).

23 oktober, 2006 18:39  
Anonymous Anonym sa...

Johanna Nylander: Varför är det så viktigt för dig att placera folk i olika fack (bisexuell, homosexuell, hetrosexuell) ?
Tycker det är lite tröttsamt att skrika bög såfort någon experimenterar lite med sin sexuallitet...

24 oktober, 2006 11:45  
Blogger Emil Eklindh sa...

Att ha sexuella kontakter med någon av samma kön är något som är vanligt bland ungdommar. Detta kan vara en del i att experimentera med sin sexualitet. Ibland så känner många en emotionell eller sexuell dragning till det egna könet vilket är helt normalt. Man kan betrakta sig som hetrosexuell, bisexuell eller homosexuell. Den sexuella identiteten är inte samma som den sexuella preferensen utan ta uttryck på olika sätt.

Vad jag skulle vilja veta är vart hon har fått uppgiften om samkönat sex i fängelser ifrån? Enligt fångar i Sverige så är detta inte alls vanligt utan tvärtom väldigt ovanligt. Däremot i USA så sägs det vara vanligt men inte så vanligt som man framstår det i fängelseserien Oz.

Det är väldigt dåligt av henne att inte ta upp bisexualitet alls i sitt svar utan bara lämnar det utanför.

Detta är inte bara ett svar som är dåligt generaliserande utan innehåller även grova faktafel. Jag skulle mer än gärna se var hon har fått sina uppgifter om procentsats och fängelser ifrån.

24 oktober, 2006 11:47  
Blogger Vidde sa...

Alla är bisexuella! Är jag fördomsfull nu? =)

Skulle jag svarat till tjejen skulle jag sagt att visst är det normalt! För det var ju det som var frågan. Men jag tycker att hon inte ska ha sex om hon inte vill. Det verkliga problemet verkar väl vara att hon inte vet om hon vill eller inte. Hon säger att hon inte vill, men att hon gör det för att det är så härligt. Det är säkert vanligt (jag har ingen statistik) att unga inte vet om de verkligen vill när de har sex med en person. I så fall tycker jag att man ska tänka efter vad det är man vill.

24 oktober, 2006 22:27  
Blogger Johanna Nylander sa...

Vidde, jag tycker du har helt rätt.

24 oktober, 2006 22:55  
Anonymous Mind sa...

Antingen var det bara jag som missförstod henne eller så är det alla andra som missförstår henne. Angående fångarna säger hon "en hel del", jag antog att det stämde men är det helt taget ur det blå och inte alls har stöd av någon som helst statistik är det givetvis fel att skriva så. Jag har iaf fått för mig att det är många heterosexuella som experimenterat med sex med det samma kön utan att för den skull vara homosexuell. Som jag tolkade henne var det detta som hon försökte få fram. Så som jag tolkade henne så var det att det är vanligare att man i den åldern experimenterade med sex än att man var homosexuell. Eller?

Det bästa vore väl att säga som Vidde skrev men o andra sidan känns det lite som att, tja... som att man har tänkt "Hur kan vi misstolka detta?" och sedan gjort det. Jag misstänker att hon inte vill säga till den här tjejen att hon är homosexuell när det inte framgår om hon är det, för det vore väl inte heller så bra?

25 oktober, 2006 01:02  
Anonymous Mind sa...

Just ja, och angående antydningen om att homosexualitet skulle vara nån övergående fas i livet, jag tolkade henne som att hon inte menade att man bokstavligen är det utan snarare att man tror eller lever som att man är det och kanske kommer på senare att man inte är det, OCH TVÄRTOM som hon fortsatte med. Har själv en kompis som levde heterosexuellt för att han trodde att han var det innan han kom fram till att han var homosexuell.

Men som sagt, det är nog en tolkningsfråga, jag tolkade det inte som ni tolkar det. Jag håller med om att om man inte läser mellan raderna lite och bara tar det ordagrant så är det som ni säger, homofobiskt och spär på fördomar.

25 oktober, 2006 01:08  
Blogger Vidde sa...

Prylen är väl mest att man måste vara väldigt försiktig med vad man säger åt en person som är ung och osäker då denna är väldigt formbar. Svaret i aftonblaskan KAN tolkas som att "nej då, det är ingen fara, du är normal och inte homosexuell". Ska vi påverka ungdomars syn på homosexualitet ska vi påverka åt det positiva hållet, tycker jag.

25 oktober, 2006 02:02  
Anonymous Mind sa...

Oj, jag missade ju den här meningen "Så i ditt fall är det säkert så att du är hetero". Snacka om att det blev en annan innebörd i texten :P. Det är inte lätt när man blir temporärt ordblind. Nu förstår jag ju varför ni blev upprörda på detta.

25 oktober, 2006 02:03  

Skicka en kommentar

<< Home