Creeper

lördag, oktober 21, 2006

Feministisk litteratur

För den som inte har någonting att läsa och vill ha bra tips om feministisk litteratur (eller bara vill ha en bok utan stereotypa könsroller) har Hanna Lager gjort ett feministbibliotek. Allt från Simone de Beavoirs "Det andra könet" till Manne Forsbergs "Kukbruk" och Candace Bushnells "Sex and the City" finns samlat med korta beskrivningar/recensioner.

Själv har jag bara läst ett axplock av böckerna, några står i bokhyllan hemma, och den enda jag spontant kan säga att jag saknar är nog Virgina Woolfs "Orlando". Sidan är i alla fall ett otroligt bra initiativ, och kommer säkert att funka som inspirationsbank för mig flertalet gånger framöver.

2 Kommentarer:

Blogger Hanna sa...

Kul att du gillar sidan! Det är klart att det fattas många böcker och tips om böcker mottages tacksamt! En bok till som saknas är Susan Faludis Ställd. Den är ganska tråkig och 700 sidor lång. Jag har nu kommit till sidan 380...

23 oktober, 2006 11:06  
Blogger Johanna Nylander sa...

Av böckerna som står i min bokhylla är det nog bara just Virgina Woolfs "Orlando" jag saknar. Fast jag har inte heller läst så mycket feministisk litteratur. I Faludis "Ställd" kom jag bara till sidan 50...

23 oktober, 2006 12:54  

Skicka en kommentar

<< Home