Creeper

söndag, oktober 15, 2006

Förhandsbudget och hushållsnära tjänster

Budgetförslaget släpps i morgon, men redan nu har några uppgifter nått media. Lite bra och lite dåligt. De bra sakerna är:

Skattereduktion för hushållsnära tjänster kan komma från och med 1 juli nästa år. Välkommet, och förhoppningsvis så lyckat att det består. ROT-avdragen finns redan för yttre hushållsnära tjänster, så varför inte för inre. Kan det dessutom få ner svartarbetandet lite blir det en ännu större vinst. Sen är jag ju något trött på att media envisas med att kalla det för pigavdrag. Städning är allt ett jobb som vilket annat. Något annat är bara att visa en fantastiskt dålig respekt för alla i branchen.

Nystartsjobben kommer införas redan vid årskiftet. Ett av de alliansförslagen som fick mest positiv respons under mina skolbesök i valrörelsen. Förhoppningsvis även det med ett bra resultat.

Sen finns det ju lite frågetecken också. Varför inför den borgerliga alliansen en högre tobaksskatt? Har vi inte tillräckliga punktskatter? Är inte livstilsmoralismen något som borde finnas till vänster? Eller så är det KD som är framme och petar. Om jag inte har helt fel för mig så fanns det anledningar till att man sänkte den skatten rätt rejält för några år sedan. I synnerhet när människor mer och mer åker utomlands för att köpa billig alkohol. Billig alkohol som också tenderar finnas på samma ställen som billig tobak...

Ett annat frågetecken är hem-pc-reformen. Den kanske har spelat ut sin roll, men varför införa ytterligare en förmånsbeskattning när vi redan har så många? Borde man inte satsa på att minska antalet skatter istället? Risken finns ju dessutom att det är en skatt som kommer slå hårt på familjer som annars inte hade haft möjlighet att skaffa sig en fungerande och kompatibel dator...

Sista grejen är reseavdragen till och från jobbet. Alliansen snackade innan valet om vikten av en levande landsbygd. En landsbygd där resor fram och tillbaka från jobbet är rätt så centrala, ofta långa, och ofta med egen bil.

6 Kommentarer:

Blogger Rick Falkvinge sa...

"Livsstilsmoralism" - vilket härligt ord!

15 oktober, 2006 23:55  
Blogger Elias sa...

Det är väl i alla fall bättre att beskatta sådant som de allra flesta anser är ohälsosamt (tobak) än sådant som vi är överens om är bra (arbete).

16 oktober, 2006 08:38  
Blogger Vidde sa...

Jag reagerar direkt på två saker:

Friåret: Tack vare detta friår kunde jag våga mig 108 mil från orten jag bodde på innan och starta upp ett företag samtidigt som jag lät en arbetslös ha mitt jobb. Jag får i dagsläget ca 4000 kronor i månaden, så är inte det ganska billigt för staten att slippa betala den andras a-kassa/socialbidrag/whatnot och efter detta år inte ens behöva betala mig de tusenlappar jag får nu? Men det hade säkert varit lika lätt för mig att starta företag om vi haft de regler som nu kommer införas...

Reseavdrag: Alliansen har ju störst väljarstöd i storstäderna, och då är det naturligt att de prioriterar storstadsbor. Vi som bor på landsbygden behöver säkert betala lite högre bensinskatt egentligen. Tänk så mycket vi använder bilen eftersom det inte finns bussar!

16 oktober, 2006 10:09  
Blogger Blissing sa...

ROT avdraget finns dock inte längre. För att citera skatteverket:
"ROT-avdraget gäller för arbeten utförda mellan 15 april 2004 och 30 juni 2005. Sista ansökningsdag var den 1 mars 2006."

16 oktober, 2006 12:46  
Blogger Johanna Nylander sa...

Elias, problemet med det är att effekten lätt kan bli (vilket också tull/polis befarar) att insmugglingen av tobak ökar. Insmugglad tobak innebär noll i skattepengar, och att ålderskollen på 18 knappast heller efterföljs.

Vidde, friåret verkar du ha bättre erfarenheter av än mig. Det är trist att det försvinner för de som det fungerat bra för, å andra sidan har det väl inte haft det genomslaget som mp tänkt från början.

När det handlar om reseavdragen håller jag helt med dig. Speciellt konstigt är det att de höjs när man före valet snackade just om en levande landsbygd.

Blissing, säker? Jag hade för mig att det hade permanentats. My bad annars. Konstigt att det inte uppmärksammats ett bevarande av rotavdragen i debatten...

16 oktober, 2006 17:10  
Blogger Vidde sa...

Mig gör det egentligen inte så mycket att friåret försvinner. Jag har ju fått mitt. Men jag tycker att det är en så himla bra sak. En så himla bra idé!

Istället för att ta bort det borde man informera bättre om det. För det var informationen som var dålig. Inte åtgärden. Det var en slump att jag fick höra talas om friåret. Vad som kunde vart bra vore ju om arbetsförmedlingen hade föreslagit friår till mig när jag kom till dem och sa att jag hatade mitt jobb och ville egentligen starta eget. Men jag fick bara höra att jag skulle vara glad att jag hade ett jobb...

17 oktober, 2006 10:23  

Skicka en kommentar

<< Home