Creeper

måndag, oktober 16, 2006

Biståndsmålet ligger kvar

Innan valet var diskussionen om biståndet hög. Från vänsterhåll så varnade man för moderaternas biståndssyn med ett sänkt sådant, men nu står det klart att de övriga partierna i alliansen vann biståndskampen. Biståndsmålet på en procent ligger kvar.

Sen handlar det om en procent av BNI och inte av BNP, vilket inte är lika mycket, men klart bättre än en befarad sänkning.

Nu är det bara att hoppas på att Gunilla Carlsson reformerar lite i systemet också, sållar bort diktaturkramande bistånd, och ser till att pengarna verkligen går till de som behöver det mest. Är det någon som borde lyckas med det, så är det nog också hon.

3 Kommentarer:

Blogger Freddi Westerlund sa...

Jag är inte säker på min sak, men har inte biståndet alltid angetts som procent av BNI snarare än BNP?

16 oktober, 2006 20:22  
Blogger Johanna Nylander sa...

Hrm, jag är inte heller säker. Vet bara att Luf har 1% av BNP som mål i sitt handlingsprogram... BNP är ju dessutom betydligt större summor, så jag skulle nog säga att jag gärna hade biståndet i BNP oavsett...:)

16 oktober, 2006 21:23  
Blogger Freddi Westerlund sa...

Förvisso ^_^

16 oktober, 2006 22:35  

Skicka en kommentar

<< Home