Creeper

torsdag, augusti 10, 2006

Kanonkritik och bloggutmaning

Folkpartiet har nu bestämt sig för att en litteraturkanon är en bra idé. Jag håller inte med, utan tänkte bevisa hur olika preferenser vi har när det gäller litteratur, att jag tänkte lista upp min egen boklista över böcker från blandade genrér jag personligen gärna hade tvingat på andra, men avstår. För det där med boksmak är rätt så subjektivt.
Jag gissar på att samtliga bloggare därute själva skulle kunna prestera en egen litteraturkanonlista, helst med någon svensk författare i. Jag tyckte att tio böcker fick räcka, och utmanar härmed den som känner för det till att plocka upp pennan och fortsätta med egen lista, i synnerhet Krohnman, Alexander, LouiseP och Saga.

13 Kommentarer:

Anonymous Kristian Egstedt Arvidsson sa...

...men helt subjektivt är det väl ändå inte? Säger exempelvis inte Shakespeares pjäser mer om vad det innebär att vara människa än Tom Clancys vapenkåta thrillers (obs! retorisk fråga)? Sedan håller jag förstås med om att idén om en svensk kanon är ovanligt korkad - staten har ingen rätt att definiera vad som är god svensk litteratur eller att tvinga på folk sina egna läspreferenser...

10 augusti, 2006 20:30  
Blogger Johanna Nylander sa...

Jo, jag håller med dig på den punkten. Å andra sidan så gillar jag Shakespeare också. Borde haft med Macbeth i topp tio. Så jag skulle ändå kalla det för subjektivt...

10 augusti, 2006 20:41  
Anonymous Johan sa...

Säger exempelvis inte Shakespeares pjäser mer om vad det innebär att vara människa än Tom Clancys vapenkåta thrillers (obs! retorisk fråga)?

Gör de? Jag har aldrig klarat mig mer än fem sidor in i en bok av Clancy men läst Shakespeares pjäser ett antal gånger (älskar Hamlet, Prince of Denmark och Twelfth Night). Å andra sidan: är det att säga någonting om att vara människa som är litteraturens främsta kriterium? Varför då? Vem har beslutat det? Et cetera.

Jag klarar inte av att göra dylika listor med endast tvåsiffrigt antal böcker. Å andra sidan är ju en kanon inte "ey, jag gillar de här böckerna, läs dem!". En kanon är en lista över böcker som har haft inflytande och stor vikt för det de utgör kanon för. Vilket fortfarande naturligtvis är en subjektiv bedömning.

//JJ

10 augusti, 2006 21:29  
Anonymous Douglas sa...

Om 1984 är en av böckerna i vår föreslagna kanon är jag FÖR. Då lär sig eleverna vad de skall akta sig för i vår politik.

10 augusti, 2006 22:15  
Anonymous SixDays sa...

Personligen så skulle jag vilja se
William Gibsons alla trilogier samt boken
"SHA gruppen som skakade sverige".

Allt är ju relativt från person till person, men alla verkar på det klara med att tanken på en lista är helt jävla idiotisk. Ska man få sämre betyg om man inte läser en bok?
Det känns lite som Nobelpriset i litteratur, kan inte annat än hålla med Gert Fylking i hans "Äntligen!".

Fan, nu höll jag på att glömma, Voltaire - Candide, klart underskattad.

10 augusti, 2006 23:21  
Blogger Saga Rosén sa...

Vilken PK-kanon du fått fram. Du kanske platsar i Akademien till och med? Själv så är man inte lika PK.

10 augusti, 2006 23:46  
Blogger Johanna Nylander sa...

Men saga, jag är ju PK. Å andra sidan tror jag inte Akademin hade diggat min passion för Maria Lang, Douglas Adams eller Virginia Woolf, den sistnämnda har de ju totalvägrat att ge nobelpriset till...

10 augusti, 2006 23:55  
Anonymous Johan sa...

Fullt naturligt, eftersom stadgarna kräver levande författare och Woolf dog '41. Akademien idag är inte vad den var för sextiofem eller åttio år sedan.

(Så är det ju inte direkt vilka böcker man tycker bäst om som avgör det heller. Goda kunskaper i fler språk än svenska och engelska torde däremot vara ett krav.)

//JJ

11 augusti, 2006 00:45  
Anonymous Blogge Bloggelito sa...

Mitt ringa bidrag till bloggosfärens litteraturkanon Fildelarjohannas kanonstafett.

Vi får lita på att Johanna så småningom samlar ihop alla bloggares bidrag, presenterar i ett inlägg och skickar på en CD till kultur- och utbildningsdepartementen.

11 augusti, 2006 06:51  
Anonymous Gustav sa...

Alla borde läsa Candide. Den är ruggigt bra och träffande även i vår tid...

11 augusti, 2006 08:36  
Blogger Johanna Nylander sa...

Blogge Bloggelito; Alla bidrag jag hittar samlas på en lista, och kommer förhoppningsvis kunna publiceras i alla fall.

11 augusti, 2006 10:05  
Anonymous Anonym sa...

Egalias döttrar är ju ändå helt otroligt tråkig! Visst, efter första sidan är man lite snurrig i huvudet och fattar att språket kan hjälpa till att befästa könsskillnader, men sedan är ju resten av boken otroligt tråkig.

/Brandman

11 augusti, 2006 17:30  
Blogger Monica sa...

Det där ser ut som litteraturlistan från min gymnasietid... Och jag gick i gymnasiet 1975-1978 eller nåt.

Jag vägrade dock att läsa Sagan om ringen och fick läsa Karin Boye istället. Det var inte så att man fick sämre betyg, det gick att välja bort det man inte ville läsa, bara man valde nåt annat.

Huvudsaken var att man läste!

12 augusti, 2006 12:03  

Skicka en kommentar

<< Home