Creeper

lördag, augusti 05, 2006

Samma rättigheter för både mammor och pappor?

Dagens DN-debatt handlar om barns rättigheter till deras pappor, vilken lagdjungel det är för just pappor vid födslar, och hur olika mammor och pappor behandlas när det handlar om kontakten med deras barn.

Personligen kan jag ta upp CSN som en myndighet jag har haft erfarenhet av. När jag var sexton så flyttade jag mellan två olika kommuner och län, från mamma till pappa, och i kombination med det, så bytte jag också gymnasieskola. De flesta myndigheter sköter sig själva vid ett adressbyte. De kollar upp utskick efter folkbokföringsadress, och är någonting fel, så brukar ett snabbt telefonsamtal räcka.

Så var det däremot inte med CSN. Eftersom jag studerade på gymnasiet, så handlade det om studiebidrag, och eftersom jag hade bytt skola, så kollade jag tidigt av att skolan anmält att jag pluggade där till CSN. Inga pengar kom dock, anledningen var - att min mamma, som bodde i en helt annan kommun, på en ort jag inte var folkbordförd, om med en skola jag rent lagmässigt inte hade fått gå på med den adressen, var tvungen att godkänna att CSN-utbetalningen flyttades över till min pappa, för att senare betalas ut till mig.

---

Nu försvinner jag från bloggen ett par dagar. Dessvärre inte till piratfesten som kommer vara här. Även om jag skulle vilja. Det är istället familj, släkt och lite sånt som får gå före. Det ska väl föreställa någon form av semester, innan skola, jobb och valrörelse drar i gång igen.

---

Var är förresten hatattackerna på Nils Lundgren?

5 Kommentarer:

Blogger Tobias Struck sa...

Jag vet inte vem Nils Lundgren är. Jag vet vem Linda Rosing är. Jag gillar henne dessutom. Så något måste hon ju göra rätt med media.
Sug på den, suckers.

05 augusti, 2006 22:11  
Blogger Johan sa...

Men fortfarande verkar ingen tidning eller inget nyhetsprogram orkat ta upp det faktum att 200 000 valsedlar inte räcker till riksdagen.

07 augusti, 2006 01:54  
Anonymous Rasmus Kaj sa...

Vad gäller CSN: Jo, det verkar ganska sjukt. Får väl hoppas att de har rimligare rutiner nu.

Vad gäller "hatattacker": Har du ingen bättre källa än expressen så har det nog inte hänt. Verkligheten bakom är nog snarare att en del personer ifrågasatt seriositeten i ett parti vars enda tillgång tycks vara en dokusåpakändis och enda åsikt verkar vara att hon är omotiverat bättre än etablerade politiker. Vilket det verkar fullt rimligt att ifrågasätta ...

Jag ifrågasätter inte att en kvinna (eller för den delen man) kan vara både sexig och vettig samtidigt, men vettigheten får i så fall bevisas på annat sätt än som dokusåpadeltagare. Om det enda jag vet om en person är att vederbörande blivit känd genom en dokusåpa så utgår jag (på rent statisktiska grunder, eller fördommar om man så vill) från att personen är en idiot tills motsatsen bevisats.

07 augusti, 2006 16:07  
Blogger Marcus Friberg sa...

Nils Lundgren styr ett accepterat och seriöst parti. Det är min förklaring till varför han inte utsätts för "hatattacker".

08 augusti, 2006 16:04  
Blogger Tobias Struck sa...

"Hatattackerna" handlade enligt Expressen om att någon på Unika partiets forum hade sagt att den som röstar på Unika Partiet får ligga med Linda Rosing etc.

Säkert tonåringar som har roat sig. Det gör inte saken trevligare, men att stänga ned forumet och beklaga sig för media är helt enkelt en teknik för att få uppmärksamhet.

Efter att ha läst en debattartikel av Rosing, kände jag sympati. Det var högerpopulism av ett slag som jag gillar.

När jag sedan gick in på deras hemsida och såg att jag kan bli medlem men inte få mig ett enda ord till livs om deras åsikter, så blev jag mer skeptisk.

Linda tycks tro att politik är en amerikansk film, där en vacker människa brinner för de utsatta och bara därför får stå på en balkong och ta emot folkets jubel.

Politik är moraliska ställningstaganden, som leder till pragmatiska uppfattningar, som resulterar i konkreta lagförslag och budgetar.

Hemläxa!

09 augusti, 2006 09:52  

Skicka en kommentar

<< Home