Creeper

fredag, augusti 04, 2006

Språktest för folkpartister?

Folkpartister borde språktestas. I alla fall så känns det så ibland.

Under sommaren och våren så har jag extrajobbat med att fixa några folkpartisters personliga hemsidor inför valet i höst. Det går till så att de skickar diverse texter och bilder till mig, och jag redigerar och lägger in i systemet. Inget jätteavancerat, men en hel del tidskrävande jobb och lite småpill. Texterna däremot är fyllda av språkfel, underliga styckesindelningar, och får en att fundera över en allmän datorkurs för samtliga som passerat förtio.

Eller så beror det bara på ovana, och att jag som växt upp med dator och var ute på internet redan nittiosex inte tänker på att det tar en viss inlärningstid för att få en text att se vettig ut i word. Det har ju trots allt bara gått tio år...

10 Kommentarer:

Anonymous Johan sa...

Personligen rycker jag till när jag ser stavningen "förtio" istället för "fyrtio". Vad då före tio, det är ju fyra tior? typ.

//JJ

04 augusti, 2006 02:42  
Blogger Johanna Nylander sa...

Hrm, enligt SAOB på nätet så funkar vilket som, fast jag är inte bäst på stavfel, och speciellt inte på att använda stora bokstäver i ortsnamn (vilket jag brukar få påpekat för mig)...

Så jag kanske kastar sten i glashus, å andra sidan så diggar jag inte språktest, vilket folkpartiet fortfarande gör...

04 augusti, 2006 02:50  
Anonymous Johan sa...

Jo, jag vet. Tycker du att det skall stavas förtio så skall du absolut stava det så. Personligen har jag dock väldigt svårt för den stavningen. Fyrtio är en något säkrare väg att gå om man vill vara helt säker på att alla skall läsa det man har att säga istället för att hänga upp sig på detaljer av den typen.

//JJ

04 augusti, 2006 02:56  
Blogger fatima sa...

Jag sköter min egen hemsida. Några synpunkter? :-)

04 augusti, 2006 08:39  
Blogger Mikael M sa...

Jag vet jättemånga som säkert klarar "språktest"...., vuxna, de skriver inte en centimeter för det... och de anser att såna som skriver bara försöker göra sig märkvärdiga. Är det det som kallas Fjantelagen?Påstår inte att den som skriver juridiskt är en "småföretagare", men lite släktskap finns det om man bortser från det ekonomiska. Man vill marknadsföra ideer eller tankevärldar utifrån sitt eget lilla huvud. De flesta som skriver slipar sin teknik på ett eller annat sätt med tiden, som i musik. I musikvärlden är tester ofta diskutabla.

04 augusti, 2006 09:30  
Anonymous Blogge Bloggelito sa...

Y och ö voro fordom samba el. åtmindstonde besläktade bokstäfver.

Ungefär 90% av svenska befolkningen skulle få underkänt på ett språkprov, om man därvid tog hänsyn till särskrivning, verkligt korrekt grammatik och rättstavning.

För övrigt torde det vara en omöjlighet att få till en vettig text i Vorrrd...

04 augusti, 2006 16:15  
Blogger Mikael M sa...

För att kommentera Fatimas hemsida - det börjar proffsa till sig - (antagligen på väg till Stockholm)Möjligen är texten i något litet format, men jag vet inte just nu om det är så på alla sidor i samma stall.
Ordet proffsa har jag godkänt i mitt eget språktest

04 augusti, 2006 20:20  
Blogger Magnus Persson sa...

Jag har fortfarande inte fattat hur man verkligen får en text att se vettig ut i Word, det programmet brukar ha ett antal elakheter för sig.

Vill jag att det ska se proffsigt ut väljer jag hellre antingen LaTeX eller något DTP-program...

04 augusti, 2006 21:06  
Anonymous Blogge Bloggelito sa...

Fatima:

http://validator.w3.org/ ger mängder av fel.
http://jigsaw.w3.org/css-validator/ kan inte användas förrän sidan validerar.

curl -I http://www.folkpartiet.se/FPTemplates/PersonalPage____14401.aspx
Content-Type: text/html; charset=utf-8
(fel; bör vara application/xhtml+xml för angiven dokumenttyp (XHTML strict))

Designmässigt är brödtexten alldeles för liten (satt i pixelgrad 9px eller så snarare än 1.0em).

Vi noterar också att folkpartiet likt övriga partier sitter i knät på Microsoft. Detta är oroväckande.

05 augusti, 2006 04:40  
Blogger fatima sa...

Blogge bloggelito! Tack för responsen! Jag hade förstås tänkt mig synpunkter på språket...
Trots att jag är grafiker från början (fast på ljusbordstiden) är jag inte så haj på allt som har med hemsidor och bloggar att göra. Min hemsida är uppbyggd av en annan person i fp, allt styrs via mallar och det enda jag gör är att uppdatera text och bild. Så jag svär mig fri från designen och typsnitten.

07 augusti, 2006 01:14  

Skicka en kommentar

<< Home