Creeper

söndag, september 06, 2009

Matbloggar?

Nu tänkte jag skriva om någonting helt annat än politik, nämligen om mat. Som dotter till en kock är jag delvis uppvuxen med vardagslyx och mat som smakade gourmet, och lärde mig inte att laga så mycket fler rätter under tiden jag bodde hemma än spagetti och köttfärssås (nästan i alla fall). Trots det är jag sjukligt vardagskräsen, uppskattar riktig genomlagad mat, och skyr färdigrätter och halvfabrikat som en (möjligen) mildare form av pest.

Det här problemet löste sig när jag flyttade ihop med en matlagningsintresserad sambo, men nu behöver jag laga mat själv under ett par veckor, och är tillbaka på studentbudget (hämtmat är uteslutet). Så jag letar matbloggar, och jag har några krav. Jag letar nämnligen efter något mer än alla receptsajter som mest bara är olika oinspirerande varianter av typ tio olika grundrecept. Jag vill lära mig laga mat av någon som berättar varför smaker fungerar som de gör. Lite som matmolekyler, fast på en lättare nivå.

Jag vill hitta recept som kan berätta vad som kan uteslutas, bytas ut och vad som är viktigt, inte bara en bunt ingredienser som blir ett omotiverat bra resultat tillsammans. Finns det sådana, var hittar man dem, och vilka är de bästa matbloggarna?

14 Kommentarer:

Anonymous Blogge Bloggelito sa...

Vet inga matbloggar, men eftersom du är student och inte vill rätta dig efter makaroner och korv-konceptet kan det vara en idé att slå sig ihop med den kinesiska kommuniteten vid din skola – de har nämligen dille på mat och pratar aldrig om annat.

06 september, 2009 21:40  
Blogger mls sa...

http://14dagars-studentmat.blogspot.com/
Verkar bra.
Hur kan du inte laga mat?

Köttgryta, soppa, fiskgratäng och linsbiffar är basrecept som går att variera i evighet.

06 september, 2009 22:26  
Blogger Johanna sa...

Just nu är jag ute på praktik och träffar inte så många kinesiska studenter alls... Men, du som borde ha koll, var finns bästa (riktiga) kinesiska hämtmaten i den här stan? (gärna i stans södra delar, möllan/södervärn)

06 september, 2009 22:29  
Blogger mls sa...

http://khymos.org/meat.php
Den här är rätt tema tror jag.
Jag är trött o läste ditt blogginlägg slarvigt. Ber om ursäkt.

06 september, 2009 22:47  
Blogger Johanna sa...

mls tack för båda länkarna! Även om den senare var mer det jag letade efter skadar det aldrig att ha koll på någon sajt som bistår med billig och nyttig mat med... :)

06 september, 2009 22:51  
Blogger chall sa...

Smaskens.nu

Bra matblogg med recept som passar olika budgetar och magar. Annika skriver om sina recept för sin familj, men ibland utan barn. Alltid gott, mycket råvoror och inte alltför dyrt.

fast det klart, det kanske inte passar in på just det där "matmolekyler". Där finns däremot http://hemmafru.taffel.se/ med alternativ på vissa saker som man kanske inte har hemma.

07 september, 2009 06:38  
Blogger Henrik sa...

Kin Long på Rådmansgatan (vid Triangeln) har riktigt kinesiskt käk sägs det. Själv är jag inte tillräckligt välbevandrad i det kinesiska köket för att bedöma sanningshalten i det påståendet, men gott är det. För vietnamesiskt rekommenderas Asien på Ystadgatan. Bägge prisvärda, men kanske inte studentpriser.

07 september, 2009 08:37  
OpenID avva sa...

Vill bidra med ett tips om min kokbok!
Lite hemagjord men ganska bra för den som har litet hushåll och behöver komma igång att lära sig laga mat från grunden för att sedan experimentera mer. :)

http://avva.wordpress.com/2009/06/01/kokboken/

07 september, 2009 17:54  
Blogger Mikael Vejdemo-Johansson sa...

khymos ovan är en storfavorit. Utöver henom läser jag:
http://www.cookingforengineers.com/
http://shouldyoueatthat.blogspot.com/
http://www.browniepointsblog.com/
http://blog.ideasinfood.com/ideas_in_food/

Förmodligen är ingen av dem exakt vad du letar efter - jag har valt dem på att de har intressanta insikter i gränslandet matlagning/kemi vid tillfällen.

07 september, 2009 19:28  
Blogger mls sa...

Vi har lagat kött med khymos.org
Det funkade riktigt bra. Jag tror på den bloggen.

08 september, 2009 09:38  
Blogger Mikael M sa...

Jaså. Då duger det inte med Rolles i Trönninge längre, nu när det skall vara storstads gourmet. Pizzerian i Eldsberga hade blivit jätteglada för ett femstjärningt omnämnade.

08 september, 2009 18:39  
Anonymous Anonym sa...

Hej Johanna,

Taffel.se har en massa duktiga bloggare. Lisa, Gitto, Sofia mm. Min favvosajt.

/k

14 september, 2009 10:21  
Blogger Magnus Persson sa...

(hoppas det är ok med självreklam?)

http://studentkocken.blogspot.com

Tyvärr är jag lite lat och bloggar väldigt infrekvent, dessutom orkar jag aldrig ta bilder. Men de recept som finns uppfyller dina krav. Dessutom brukar de vara svåra att följa exakt eftersom de inte är exakta i original. Slit mattipsen med hälsan

14 september, 2009 15:24  
Anonymous Lisa sa...

Jag kan trösta dig med att boken Matmolekyler kommer att innehålla mycket mer lättfattliga partier och recept. Arbetsbloggen är ju lite torr och handlar mycket om experimenten. Du kan också kolla in smakkamraterna som uppdateras dagligen på Taffel. Välkommen! :-)

17 september, 2009 15:06  

Skicka en kommentar

<< Home