Creeper

tisdag, juni 09, 2009

Jag vill inte rösta in piratpartiet till riksdagen

I söndagskväll valvakade jag med nittio av södra Sveriges piratpartister. Stämningen var på topp, och historieskrivningen kändes under hela kvällen. Hur det slutgiltiga resultatet med personröster kommer se ut, går att följa här.

Partiet kommer i alla fall in i europaparlamentet, och blev under söndagkvällen större än etablerade partier som centern, kristdemokraterna och vänsterpartiet. Hade valet varit till riksdagen skiljer det bara några få procentandelsenheter för att partiet skulle kunna bilda majoritet med en allians utan kristdemokraterna.

Fast nu är det inte val till riksdagen förrän om ett drygt år, och jag tror vi är många som inte vill behöva rösta på piratpartiet då, utan se integritetsfrågorna upplyftna av andra partier långt innan dess. Som obunden allianssympatiör krävs det att regeringspartierna går till handling och förändrar sina beslut, i stället för att lova fina ord, och för vänsterväljarna tror jag socialdemokraternas ståndpunkt i frågorna, och Bodströms aspirationer till justitieministerposten kommer vara avgörande.

Tyvärr verkar chanserna för att de etablerade partierna skall hinna reagera och ändra sin politik, vara alldeles för små. För att piratpartiet inte skall göra som junilistan och totalt floppa i nästa riksdagsval gäller det inte bara att hålla frågorna vid liv (vilket lär bli relativt enkelt med en parlamentariker som kommer göra stort väsen av sig), utan också ta lite ansvar för alla de andra frågorna och ge väljarna lite förhandsbesked.

För även om integritetsfrågorna är viktiga för många, tror jag det är fler som inte vill släppa resten av politiken lös för kohandel mellan höger och vänster när den förs på hemmaplan, än borta i bryssel. Ett sätt pp skulle kunna lösa det på, är att låta kandidaterna ta ställning i frågorna, och skriva ut det på listan, så fick väljarna bestämma om de ville rösta in piratpartister som samarbetade med högern, eller piratpartister som samarbetade med vänstern.

Men jag hoppas att det inte blir verklighet, utan att regeringen kan ta sitt förnuft till fånga, skrota ett par dåliga lagar, vägra att införa datalagringsdirektivet, och visa på konkret förändring i internetpolitiken. Det räcker inte att partiernas egna politiska program förändras, utan hela regeringspolitiken. Jag vill kunna rösta på ett parti som gillar frihet på marknaden, över landsgränser, med jämställdhet och på nätet. Jag vill inte behöva välja ett av områderna.

Etiketter: , , ,

15 Kommentarer:

Blogger Johanna sa...

Uppdatering: lade till ett "inte" som föll bort i första publiceringen.

09 juni, 2009 09:44  
Blogger chrixter sa...

Bra blogg! Jag tror att om PP väljer junilistans väg, dvs låta väljarna kryssa in höger eller vänsterkandidater så går det illa. Att PP inte har en egen politik i ett par frågor spelar mindre roll, situationen var ju densamma för enfrågepartiet miljöpartiet när de startade upp.

09 juni, 2009 09:48  
Anonymous Jonas sa...

Om vi har både vänster och högerfolk som i "övriga frågor" röstar som de känner i riksdagen kan vi inte satsa på vågmästarrollen. Vi kan då istället bli passivt stöd åt ena eller andra sidan. En situation som många i PP ogillar och kritiserat V och MP för.

09 juni, 2009 10:00  
Blogger jessejames sa...

Alla partierna satt i svt:s agenda och lovade att fildelning för enskilt bruk ska vara tillåtet.
(utom KD:S ella bohlin och hon är nu bortkryssad)

Ska bli mycket intressant att se vilka partier som kommer jobba aktivt med den frågan, för det borde rimligtvis vara rätt enkelt att införa det snarast.

Eller så blir det som i Frankrike där en 3 barnsmamma sker kritiskt på sin blogg om en familjepolitiker, (att hon ljög)
och nu är hon åtalad för det.

samtidigt som Franska "antipiratbyrån" har satt in MILITÄR för att stänga ner en torrentsajt.

man kan ju undra vart det ska sluta?

09 juni, 2009 10:01  
Anonymous Fredrik sa...

Du borde veta bättre vid det här laget. Piratpartiet kan inte välja sida, vi kan inte ta ställning i fler frågor, för då kommer vi tappa de som inte håller med oss längre. Plus att vi då inte kan ha någon vågmästarroll, den enda där vi kan få riktig makt.

Förresten finns inte höger och vänster längre: http://jardenberg.se/2009/06/08/om-hoger-och-vanster/

09 juni, 2009 10:11  
Blogger Mikael Nilsson sa...

Ditt förslag skulle innebära att pp fick exakt noll inflytande. Noll. Varför skulle blocken vilja förhandla i våra frågor om inte regeringsmakten stod på spel?

Med den modellen skulle de veta att säg 7 stödjer ena blocket, 7 det andra. Utom i piratfrågor där de skulle söka blocköverskridande samarbete, vilket knappast skulle vara svårt.

Kom ihåg att den främsta kampen står mot betongpartierna, m och s. Med 14 pirater som står beredda att fälla en regering i ALLA frågor om de inte driver piratfrågorna bra, blir det plötsligt farligt att inte samarbeta med pp.

Det du föreslår skulle därför göra det nästintill helt menlöst att rösta på pp. Därför kommer det inte att bli så.... :-)

09 juni, 2009 10:19  
Blogger Johanna sa...

Mikael (med flera), det där med att låta kandidaterna ha fler åsikter än partiets behöver ju inte vara något problem om man utformar det rätt, och ett höger/vänster-perspektiv behöver inte vara dogmatiskt. Det kan ju vara så enkelt som att låta kandidaterna säga "jag tycker så här, tänker inte kompromissa om det här, och lämnar de här frågorna över till partiet", eller hut man nu väljer att utforma sin valstrategi.

Däremot så är det klart problematiskt, och jag tror inte det är bästa lösningen, men det är heller inte dagens kohandlande (och jag är övertygad om att fler tycker som mig). Själv vill jag fortfarande att alliansen lyfter frågorna, så att jag slipper välja mellan integritet och allt det andra. Det är inte en självklarhet att integritetsfrågorna kommer vinna ett sådant val.

09 juni, 2009 10:55  
Anonymous Anonym sa...

Det är klart att det inte är idealiskt som väljare att behöva välja mellan integritet och sina vanliga hjärtefrågor. Men jag försöker se det på ett annat sätt: tack vare PP kan jag få en borglig regering som verkligen står upp för integriteten. Det är visserligen 50% chans att det blir en röd regering men utan PP skulle jag aldrig i helvete få en borglig regering att hantera integriteten på ett acceptabelt sätt.
Anna

09 juni, 2009 12:50  
Blogger Niklas sa...

Jag håller med Johanna om pp och rikspolitiken, men det känns ändå ganska bra att de har kommit in i Europaparlamentet. EP-valet i Sverige var ett stort seger för frihetliga krafter. Jag har skrivet om det (på engelska) här.

09 juni, 2009 13:45  
Blogger Schonke sa...

Karl Sigfrid skriver bra på SvD:s Brännpunkt idag: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3034427.svd

Tyvärr tror jag inte att Reinfeldt är av samma åsikt och det finns säkert väldigt många gamla moderater som inte håller med.

09 juni, 2009 14:17  
Blogger Stocken sa...

För mig spelar det ingen roll vad de etablerade partierna gör fram tills riksdagsvalet, det är helt enkelt för kort tid för att de ska kunna återupprätta något förtroende i frågan. För att göra det så måste de konsekvent jobba "korrekt" under flera års tid så att de inte faller tillbaka i samma gamla hjulspår om/när vi väl röstar på dem igen.

Sen så instämmer jag i vad flera andra säger: PP ska absolut inte bredda sin politik, den dag de gör det spricker partiet förmodligen i två delar och vårt främsta vapen i integritetskampen blir verkningslöst.

09 juni, 2009 18:59  
Anonymous Anonym sa...

Du verkar inte fatta mycket. Synd.

09 juni, 2009 18:59  
Blogger Beelzebjörn sa...

Det är trist för alliansväljare att deras partier har visat ett totalt förakt mot medborgarnas grundläggande rättigheter, och därmed knappast kan anförtros med regeringsmakt utan noggrann övervakning.
Det är trist för oppositionen att de knappast är mer förtroendeingivande, med Sahlin i spetsen, och Bodström i sina led.

Det finns ingen relevans i vad PP:s kandidater tycker i frågor utanför de som täcks i vårt principprogram. PP skulle i ett idealläge utgöra en kontrollfunktion i riksdagen, redo att upplösa regeringen om de missbrukade sitt mandat som de gjort under den här perioden. Att välja mellan blocken ska vara helt baserat på deras hållning i våra frågor, och i det fall båda blocken erbjuder liknande villkor, ska PP ta hänsyn först och främst till valresultatet, och stödja det block som har fått flest röster. Jag kan inte se hur det skulle göra annat än stärka demokratin.

Jag förstår att du vill se en högerpolitik snarare än en från vänster, och respektera det, men tycker du verkligen att den sittande regeringen ska kunna sitta kvar utan att göra bindande åtaganden i integritets och medborgarrättsfrågor? Vilken trovärdighet har de?

Det ENDA sättet att göra helt tydligt för samtliga gammelpartier att folket inte accepterar fler kränkningar, är att rösta in PP i riksdagen. Har den borgerliga politiken (skild från regeringsmedlemmarna) i övriga frågor stöd hos den breda allmänheten, så att de vinner den största delen av rösterna, vore det ett episkt svek mot deras väljare att inte acceptera PP:s krav för att kunna bilda regering.

Därför röstar jag pirat även i riksdagsvalet, och stödjer en koalition med höger ELLER vänster, så länge den koalitionen återställer våra rättigheter och värnar fri kommunikation.

10 juni, 2009 06:12  
Anonymous Anonym sa...

Ni är ALLA i (o)ärlighetens namn betydligt mer än kompletta idioter.

FRA, IPRED och telekom osv är alla ett sätt för sionistregeringen att motverka de starka nationella vindar som nu blåser kraftigt i vårt avlånga land. Utan sk mångkultur med musseterroister, vänsterpack och diverse övrigt "mänskligt" drägg hade detta aldrig kommit på fråga.

Nej, dissa PP och rösta istället på ND eller FF 2010! Vi garanterar den intellektuella blondinens självklara existens, och mycket mer. Varför backa tillbaka till stenåldern eller längre när vi kan nå längre än ALLT!?

MVH Randor

11 juni, 2009 02:09  
Anonymous arthur sa...

Tyvärr tror jag det är optimistiskt i överkant att tro att regeringen avser att lära sig någonting av det skedda. Det strider mot allt vad vi vet om dem. Däremot kanske de börjar svänga sig med förvirrande tal om integritet för att sedan oförbätterliga kunna gratulera sig att de lyckades lura sina väljare.

13 juni, 2009 12:24  

Skicka en kommentar

<< Home