Creeper

söndag, augusti 10, 2008

Presentbok med penetrerande tema

Tidigare i veckan visade en kompis mig, av en ren händelse, ett gammalt klipp från Secrets Magazine där Ylva Maria Thompson och Ed Powers är sådär lagom intima. Då hade jag ingen aning om vem Ylva Maria var, och min kompis hade för sig att hon var någon sorts sex(upplysnings)guru från tidigt nittiotal.

Någon dag senare i veckan dyker boken Q-kar (Hydra förlag) ner i brevlådan. Samma Ylva Maria Thompson står som författare och pryder omslaget med en helkroppsbild. Helt plötsligt visste jag inte riktigt om jag skulle kunna ta boken tillräckligt seriöst för att kunna läsa ut den, eller ens kunna få ihop någon formulering om den.

Boken består av ett gäng kortare texter som alla handlar om mannens intima del. Smygerotik blandas med humor och politisk inkorrekthet. Det är bara fotostudiobilderna som saknas för att det skall bli riktig presentbokskänsla av de etthundratio sidorna.

Jag-form blandas med tredjepersonsberättelser, dröm och prosa. Det är svårt att veta vad som är dikt och verklighet, och kanske är det meningen med boken. Dessvärre tar det fokus från de korta historierna som trots det gemensamma ämnet saknar en röd tråd.

Det till trots, är boken ändå en rätt trivsam hyllning till mannen med en ironisk freudiansk penisavundsanda, och bidrar till en sällsynt feministisk kamp; normaliserandet av den feminima lusten till penetration.

---

Boken finns att köpa här. Klippet med Ed Powers får du googla efter själv.

Etiketter: ,

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home