Creeper

fredag, augusti 01, 2008

Kina-TV

I Sverige har vi tv-licens som gör att alla innehavandes en tv måste betala en särskild avgift som i huvudsak går till att finansiera ett statligt tv-bolag, SVT.

Reglerna är tydliga och klara. Kan du se på tv, oavsett genom vilket medium det är, måste du betala en avgift till det statliga bolaget. Oavsett vilka kanaler du tittar på eller vill ta emot i din burk. Företag och myndigheter som har flera tv-apparater måste dessutom betala lite extra.

Trots att tv:n redan är avgiftsbelagd och pengarna går till det statliga bolaget oavsett hur många eller få det är som ser på det statliga bolagets kanaler, har det statliga bolaget nu bestämt att den som råkar ställa sin tv så att fler människor kan se den under det att OS sänds, måste betala ytterligare en avgift. Företag såsom pubar och krogar har redan omfattats, och nu vill man att instutitioner som sjukhus, äldreboenden och skolor också skall betala en extra avgift till SVT för att OS skall få visas.

Trots att offentliga instutioner redan betalar tv-licensen måste vi skattebetalare än en gång pröjsa en avgift till statstelevisionen för att skolbarnen ska få se Carolina Klüft och Stefan Holm (och alla andra vad-de-nu-heter) ta medalj i klassrummet.

Upphovsrätten sägs vara problemet, och då finns det stor anledning att fråga sig varför i hela världen statliga SVT ställer sig bakom något så uppenbart orimligt. Om vi nu skall ha en statlig finansierad television nästintill alla behöver betala till, borde det inte infalla godtyckliga krav på att människor skall betala två gånger till den. Att det ens går att ta betalt för att människor tittar på en tv-sändning i grupp istället för hemma i soffan är absurt. Tvångsmässig dubbel betalning är ännu absurdare.

Att reklamfria SVT dessutom sänder helt okritiska reklaminslag om Kina och OS gör att det är lätt att fråga sig vari public service-uppdraget för att sända OS ligger. Finns det egentligen någon trovärdighet kvar för public service-bolaget?

---

Uppdaterat: Noterar även att det denna gången passar kulturministern att ministerstyra lite och avråda SVT från att ta ut avgifterna.

Etiketter: , , ,

2 Kommentarer:

Blogger Mikael M sa...

Ja, man vill väl bli ett vinstdrivande företag som alla andra med trovärdighet...haha.

03 augusti, 2008 14:27  
Anonymous Martin Eriksson sa...

Svt är djävligt problematiskt, men svt är också något väldigt vackert. Möjligtvis något vackert från en svunnen tid men ändå. DEtfinns många orsaker att klaga på svt o jag håller i stort med dig om vad du tycker. vt är en dinosaruie. Svt var allt när jag var liten på 70 o 80talet. Eller rättare sagt var tv allt då. Nuförtiden närjag inte har ett liv o har tv,n påslagen nästan jämt är svt tv-kanalernas "safe haven". På alla andra kanaler så behandlar dom en som man var dum i huvudet o dessutom SKRIKER dom en massa. Jag gissar att ditt primära medium inte är tv, det är faktiskt inte mitt heller, men ändå.
Svt har varit och tror jag fortfarande är, en ryggrad i det svenska mediasamhället, dess tid är utmätt, men ändå. Det gör ont som fan när räkningen kommer för jag är fattig. Men jag Vinll betala den. Jag skulle bli galen om jag när jag slog på tv'n bara kunde välja mellan hur 5an o 3an skriker åt mig eller hur 4an vill söva mig.

Det FINNS skitmycket intressant på svt bortsett från melodifestivalen o allsång -skitmycket som inte finns alls på nån annan kanal, lättilgängligare än the internets ofta faktiskt -där det dessutom inte skriks en massa hela tiden.
Det finns där om man orkar.

Nice att man kan använda open id här, fast jag inte har det än. men nu har jag ju en anledning:)

10 augusti, 2008 00:14  

Skicka en kommentar

<< Home