Creeper

måndag, juli 21, 2008

Karlar och fruntimmer

När jag var liten, var fruntimmersveckan synonymt med tårtkalas i trädgården. Jag hade en tant som hette Margareta, och på antingen hennes eller min dag, såg vi till att fira ordentligt. Inte för att namnsdagar har så stor betydelse, utan snarare för att jordgubbstårta i mitten av juli smakar gott, och det är trevligt att ha en ursäkt att få äta av den.

Fruntimmersveckan var från början den enda gången i almanackan sex kvinnor hade namnsdag på raken. Manliga namn hade den förmånen flerfallt, men jordgubbstårteveckor för karlar har tragiskt uteblivit från historien. Givetvis är det skandalöst om man ser på saken ur ett bokstavsfeministiskt perspektiv...

Oavsett om du heter Johanna, Anna, Margareta, Kristina, Emma, Magdalena eller något helt annat, skadar det inte med både tårta och jordgubbar i den svenska sommarkylan. Karlar och fruntimmer är vi allihopa.

---

Sjödin, Graf och Julén är politiskt bloggande namnar att gratulera i dag.

Etiketter:

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

21 juli, 2008 10:41  
Blogger Freddi W sa...

Glöm inte fruntimmersveckan första flicka: Fredrik!

Jag kom ihåg att jag tyckte att det var lite konstigt när jag var liten att jag har namnsdag i fruntimmersveckan, men jag kommer också ihåg att jag kände mig speciell och stolt.

21 juli, 2008 23:14  
Blogger Freddi W sa...

Nu läste jag kommentaren ovanför min. Det var ju ... relevant?

21 juli, 2008 23:15  
Blogger Johanna sa...

Självklart, och Jakob är den sista flickan :)

Kommentaren bortraderad. Klassar orelevanta kommentarer som det som fanns där kort och gott som: spam.

21 juli, 2008 23:33  
Anonymous Anonym sa...

GRATTIS i efterskott! Mormor bad mig gratta från henne också men det kom bort i hanteringen. Vi får ta jordgubbstårtan en annan gång. Krammamma

02 augusti, 2008 13:25  

Skicka en kommentar

<< Home