Creeper

tisdag, mars 04, 2008

Barack, Hillary och de stängda gränserna

I morgon bitti finns det stor chans att vi har lite större koll på vilka två kandidater som det amerikanska presidentvalet slutgiltigen kommer stå emellan. Jag har tidigare skrivit om hur jag inför supertisdagen i början av februari trodde det skulle stå mellan Obama och McCain, och kanske kommer jag få rätt. Återstå att se.

Hur som helst, så är Hillary Clinton populärast bland svenska kvinnor. Det har Timbro tagit reda på (och "Come to think of it" skriver mer). Detta trots att Hillary på en höger-vänster-skala ligger mer till höger i ekonomiska frågor än vad Barack gör. I alla fall om man skall tro "Political compass". Själv har jag inte någon kandidat som ens ligger i samma fyrkant som jag gör (nedre högra).

Nu är det dock svårt att dra några för stora slutsatser med tanke på hur den svenska mediebevakningen ser ut. Jag som ändå läser de flesta artiklar jag kommer över om USA-valet och räknar mig som hyfsat intresserad, kan ändå inte riktigt säga vad vare sig Hillary eller Barack egentligen vill. I stället låter det som att man rapporterar om och skriver om ett sportevenemang där bästa kapplöpningshästen kommer vinna.

Någon nämner frihandelsfrågan som viktig, och man bör faktiskt inte glömma bort, att det är demokraterna som tävlar om vem som vill stänga gränserna mest.

Etiketter: , , ,

1 Kommentarer:

OpenID rasmus sa...

Tyvärr är väl liknelsen med ett sportevenemang något som inte bara gäller den svenska mediabevakningen, utan i viss mån även själva presidentvalsprocessen.

Även bland de valberättigade i USA är jag rädd att folk har bättre koll på vilka kandidater som är starka i vilken delstat och hur olika prognoser ser ut, än på vad de olika kandidaterna egentligen har för åsikter.

05 mars, 2008 13:31  

Skicka en kommentar

<< Home