Creeper

onsdag, januari 30, 2008

Kommentarer till den inställda kulturskymningen

Efter seminariet i morse kom Kulturnyheterna förbi och gjorde ett reportage. Verkar bara finnas i sändningen, och ingen text dock.

De utgick från Stefan Jonssons kommentar i dagens DN. En kommentar som bortser från att både kulturutbudet blir större och publiken fler. Men det är väl lätt att basha på Timbro, och insinuera att jag skulle vara moderat. Vi får väl se om det går att få en replik på artikeln, med tanke på att forskning från GU knappast är "vederhäftig branchstatistik" och att rapporten faktiskt aldrig utgett sig för att definiera vad som är bra kultur.

Ännu fler sakfel har Marianne Steinsaphir i Aftonbladet, som tex. säger att det inte är fler personer som läser, trots att jag i rapporten redovisar siffror som visar det motsatta. Hon har också hittat andra siffor än jag på biblioteksutlånen. Mina är från SCB. Men å andra sidan så är inte rapporten relevant alls, enligt henne, eftersom den inte har något barnperspektiv.

I bloggosfären har några redan hunnit kommentera rapporten. Annie, Anna, Olof och Magnus var alla på seminariet i morse. HAX, Johan och Rsms var det inte, men har alla nämnt det ändå.

---

Fler kommenterar (uppdateras löpande):
- Peter på Neo tycker att Stefan Jonsson behandlar rapporten som ett militärt invasionshot.
- Redundans håller med Stefan Jonsson och lyckas på något sätt få ihop rapporten med liberalismens förfall.
- Mannen tyckte inte om mitt exempel med Basshunter.
- Saga uppmärksammar den också, även om hon inte orkade upp på frukosten.

- DN låter rapporten bli en del i dagens ledare. Det antyds nästan som negativt att det blivit fler kulturskapare som försöker få uppmärksamhet och pengar.
- Smålandsposten skriver om kultursoluppgång, och uppmärksammar att jag vuxit upp i Hjortsberga.

Etiketter:

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home