Creeper

måndag, januari 21, 2008

Lite tidsdöderi

Det var länge sedan jag svarade på någon bloggutmaning, men eftersom att jag tillbringar dagen ensam i pojkvännens lägenhet och egentligen borde sitta och skriva på något mer vettigt, så antar jag Blogges utmaning om att skriva sju sanningar om mig.

1. Det är nämligen så att jag har en sjukt lång startsträcka i allt jag gör. Några kallar det för "kreativ process", men oavsett om jag ritar, skriver eller gör någonting annat, så tar det ett tag innan jag kommer igång. När jag väl kommit igång, så brukar jag göra saker riktigt bra (i alla fall enligt mig), och hamnar ofta i någon sorts flow som gör att allt bara funkar.

Vilket också förklarar att jag sitter och skriver det här istället för att skriva på den där feminismtexten jag har ytterligare någon vecka på innan deadline, jobbar, eller börjar leta litteratur till examensarbetet.

2. Jag har en förmåga att samla på mig duktighetspoäng. Som att jag har röda-korset-certifikat i hjärt&lungräddning, har gått kurs i hur man lär ut brandskydd till barn, varit blodgivare (tills dess att jag inte längre fick), varit scoutledare (i fem år), och arbetat ideellt i diverse sammanhang.

3. Jag äger en symaskin. Den är visserligen kvar i garderoben hemma i flickrummet hos min mamma, men när jag var en sådär 8-9år hade jag en fantastisk period där jag sydde väskor i mängder. I dag syr jag på min höjd i en och annan knapp.

4. Jag kan vara väldigt öppen om mig själv som person. Ibland lite för öppen. Mina närmare vänner kan störa sig på min förmåga att droppa onödig information om mer vuxenrelaterade ämnen och mina erfarenheter av dem. Det är dock ingenting jag skulle blogga om, utan kräver diskussioner IRL.

5. Jag sitter på onödiga kunskaper inom ämnet naturkunskap. Kanske inte riktigt på nördnivå, men lite för mycket för att vara vanlig allmänbildning. Jag kan rabbla Sveriges trädsorter, identifiera våra flesta fågelarter och har hyfsad koll på växtlighet, skogsbruk och ekosystemet kring insjöar.

6. Jag svär väldigt sällan. Om det beror på min frikyrkliga uppväxt eller förmåga till språkfascisteri kan man diskutera, men jag tycker inte att det är särskilt bra språkbruk, och i synnerhet inte i text. Det händer att jag häver ut mig svordomar då och då, men det är rätt trevligt att kunna använda dem som ordentliga kraftuttryck vid de tillfällena, istället för att de ska ingå i min vanliga vokabulär.

7. Jag tycker för det mesta att jag är rätt så bra. Jantelagen håller jag mig helst undan ifrån, utan blir för det mesta rätt nöjd med saker jag gör. Kanske är det därför jag inte tänker lista fler negativa saker om mig i den här listan, eller så beror det på att jag inte vill erkänna fler fel. Även om jag tycker att jag är rätt så bra överlag, så anser jag mig ha en stor dos självdistans, vilket gör att jag inte tar saker och ting på för stort allvar. Saker och ting handlar väldigt sällan om liv eller död, och lite humor är aldrig fel...

Eftersom att Blogge utmanat halva bloggosfären, så tänker jag passa på att utmana vidare. Om någon känner för att döda lite tid och plocka upp stafettpinnen, så är ni välkomna.

Etiketter:

2 Kommentarer:

Anonymous Blogge Bloggelito sa...

Inga kunskaper är onödiga...

I övrigt har jag svårt att smälta din frikyrkliga sida, det är så inte du på något sätt.

21 januari, 2008 12:00  
Blogger Johanna sa...

Nä, det är väl så, men det är trevligt att få användning för sina kunskaper ibland, och fågelskådning hör väl inte direkt till en daglig sysselsättning.

Men min frikyrkliga sida märks väl inte så mycket på den här bloggen, förutom att jag kanske undviker att skriva om saker svar 4 innehåller, men det är nog egentligen mest med hänsyn till mina äldre släktingar som jag vet läser bloggen.

Annars är jag ju av den åsikten att politik och religion inte bör blandas, men att religion som sak inte behöver vara dåligt, och att människor ska ha rätt att få bestämma själva om sina liv (horor som nunnor).

22 januari, 2008 10:35  

Skicka en kommentar

<< Home