Creeper

onsdag, december 12, 2007

När blev övervakning okej?

När blev det egentligen sådär helt okej med övervakning? Skadegörelsen i vissa skolor minskar tydligen när man har kameror igång, men det nämns inte ett ord om att lampor istället för kameror, faktiskt är bättre.

Inte ens facket protesterar mot den ökade övervakningen i skolorna.

Personligen tycker jag det är viktigt att man som elev och lärare har någonting att säga till om. Arbetsmiljöfrågor som övervakning borde beslutas i samråd mellan både elever, lärare och ledning. Viktigt för elever borde dessutom vara att det finns flera skolor att välja mellan, så att chansen att gå på en kamerafri skola finns.

Varje beslut om lite mera övervakning borde tas efter en grundlig avvägning. Det finns olika grader av det dåliga, och det är en stor skillnad mellan att spela in vad som händer i en skolas tomma lokaler efter stängningsdags för att hindra inbrott, och att låta samma kameror stå igång under dagtid i datasalen för att hindra skadegörelse. Det senare kränker både lärares och elevers integritet.

Dessvärre verkar få bry sig om det där med övervakning numera.

Läs med hos Ung Vänster och Erik Hultgren.

Etiketter:

3 Kommentarer:

Anonymous Rebenga sa...

Vilken liberal drömvärld lever du i egentligen? Visst, övervakning som princip är dålig, men har du vistats i dagens högstadieskolor överhuvudtaget?

Jag tvivlar på det. Om du hade det, hade du märkt att dagens ungdomar är bortskämda fjantar som inte förstår syftet med skolgång utan vill sitta hemma och spela Xbox istället, och som ser skolan som nåt slags påtvingat dagis där det är fritt fram att härja och förstöra bäst man orkar.

Eftersom ansvarslösa föräldrar inte längre bryr sig om sina små "älsklingar" utan tvärtom skyller på att det är lärarnas fel blir det så att man tar till desperata åtgärder. Tro mig, lärarna har försökt bromsa det här med logik och resonering, men det går inte med dagens hjärndöda ungdomar - de bryr sig inte, och så länge de får sin veckopeng och sina märkeskläder är de inte intresserade av nånting annat än sina egna egotrippar. Man kan lika gärna försöka resonera med bergsgorillor.

Det finns olika grader av det dåliga, och det är en stor skillnad mellan att spela in vad som händer i en skolas tomma lokaler efter stängningsdags för att hindra inbrott, och att låta samma kameror stå igång under dagtid i datasalen för att hindra skadegörelse. Det senare kränker både lärares och elevers integritet.

Vilket skitsnack. Det är inte längre valfritt att övervaka en datasal. Om inte eleverna sitter och porrsurfar, bränner bandbredd på Lunarstorm eller Myspace eller Facebook sitter de och saboterar allt de kan komma över som inte är fastspikat. Visst, integriteten är viktig - men nu är det desperata åtgärder som gäller. Eleverna lyssnar inte när lärarna säger "gör inte så", föräldrar bryr sig inte, och lärarna har fråntagits sina befogenheter att straffa en elev eftersom skolan då riskerar att bli stämd av nån egotrippad överklasstant.

Gå gärna ut och jobba nåt år på en högstadieskola, och jag garanterar att du kommer att tycka annorlunda efteråt.

12 december, 2007 19:02  
Blogger Johanna sa...

hrm, nu är det bara drygt fem år sedan jag själv gick på högstadiet, och såå gigantisk skillnad har jag mycket svårt att tro att det är. Den högstadieskolan lyckades förövrigt med att gå från dagliga besök från polis/ambulans, till enstaka i halvåret. Utan den minsta övervakningskamera.

Det går att lösa, om man vill. Fast, om alla lärare på den högstadieskola som du jobbar på, också resonerar som du, så förstår jag att ni har problem.

13 december, 2007 23:40  
Anonymous viseman sa...

Dom största bråkstakarna i skolorna är invandrare. Så om man stoppar anhöriginvandringen och arbetskraftsinvandingen och bara tillåter flyktingar (7% av alla invandrare)så borde det lugna ner sig i skolorna. Men sedan är inte skolan bra i sig heller.

Det är hela skolsystemet!
Det är antagligen den viktigaste institutionen för eliten för att hjärntvätta alla människor till konsumtionsfixerade idioter ständigt på jakt efter tillfälliga tillfredsställelser. Utan allt för stor insyn från föräldrarna.

Först och främst lär skolan ut den politiskt korrekta dogmerna. Vilket innebär att den flitige MVG-eleven lärt sig precis det som eliten vill att eleven ska kunna, tycka etc som ett litet okritiskt barn som får allting förklarat av sin kunniga pappa som barnet älskar och alltid litar på.
Och det här är det värsta. Vad händer med alla kreativa alla som helt inte är intresserade av elitens propaganda. Jo dom blir idiotförklarade. Det finns inget som heter: Jag vill inte läsa eran jävla Illuminati-propaganda. Då är man istället dum i huvet och skolan måste sätta in extra resurser etc allt för att man inte ska kunna undgå hjärntvätten.
Dom som ändå undgår hjärntvätten har eliten sett till att det går riktigt dåligt för i samhället eftersom den statliga skolan tagit patent på kunskap. Vilket gör att du aldrig blir erkänd för dom kunskaper du har om du inte väljer att lära dig all politikst korrekt Illuminati-propaganda som du överhuvudtaget lyckas få i dig.

Nej, skolan är också främst inriktad på vänstra hjärnhalvan och teori. Kreativa och praktiska elever slås ut. Men det sätt som skolan är utformat är knappast nyttigt även för dom mer teoretiskt lagda eleverna. Det är vetenskapligt bevisat att vanlig katederundervisning hämmar hjärnans utveckling. Vidare lär den eleverna att tävla mot varandra med betygshets osv så att dom blir giriga egoister som duktig gör vad Illuminati vill samtidigt som dom ser ner på sina medmänniskor. Precis som dom i Illuminati gör.

Självklart skall skolplikten avskaffas liksom skolplanen med alla obligatoriska ämnen. Då kan barnen äntligen använda sin naturliga nyfikenhet till att lära sig det som tycker är intressant dvs den kunskap dom behöver och har rätt att lära sig. Ingen skall längre få ha monopol på kunskap!

19 december, 2007 17:39  

Skicka en kommentar

<< Home