Creeper

måndag, september 17, 2007

Telefonsexunderhållning i rosa-svart fodral

Att sitta på tåget och läsa Tanja Suhininas bok "PhonePhucker" kan ge lite effekter. I synnerhet om kvinnan som sitter jämte läser läkartidsskrifter och nyfiket spanar in Elin Jonssons mindre påklädda illustrationer som fyller boken.

PhonePhucker räcker ungefär till en tur och returresa mellan Skövde och Stockholm. En rosa-svart historia om en telefonsexförsäljares vardag. Om hur telefontorskarna förlänger sina lemmar med fem centimeter, viskar för att barnen inte ska höra, och hur ett samtal kan mynna ut i prat om bistånd och tredje världen.

Tanja undervisar i konsten att ge en orgasm med bara ord. En stor portion välskriven humor som gjorde att jag flera gånger någonstans mellan Hallsberg och Södertälje skrattade högt. Stereotypa förväntningar, rollspel, dominans och undergivenhet, samt en lista över grejer som funkar alldeles utmärkt att göra samtidigt som man säljer telefonsex.

Det är tvåhundrasidor regelrätt underhållning och en liten dos feminism. PhonePhucker analyserar klassiska fördomar från telefontorskarna, men dödar samtidigt en hel del av mina fördomar om telefontorskarna själva. Boken har en sorts värme, som gör att den går hem, och visar på att även de sjukaste beskrivna samtalen ändå är rätt okej.

PhonePhucker är från början en blogg, och det är där flera andra med mig först har läst om Tanja. För den som inte läst den, så finns den här. Som bloggande PhonePhucker har jag bara läst Tanja ibland, eftersom den i längden lite tråkade ut mig. Därför hamnade den heller aldrig i min RSS-läsare. Som bok är PhonePhucker dock helt underbar, och den har en löpande röd tråd, i stället för att vara upprabblade blogginlägg efter varandra.

Boken kommer finnas i handeln nu på torsdag (den 20/9), och kostar runt nittio spänn.

För övrigt finns min favoritillustration på sidan 73.

---

Blogge har också recenserat boken såhär i förväg.

Etiketter: , ,

3 Kommentarer:

Blogger Diana sa...

Jag kan tänka mig att boken är rolig efter en 2timmars lektion med titeln "porr horor och politik" :)

17 september, 2007 23:25  
Blogger Tanja Suhinina sa...

Hej!
Jag kom just på att jagt inte har tackat dig. Eller ja, sagt att jag blev jätteglad av din recension. Det känns trevligt när folk märker sånt som jag hoppades men inte var säker på att det skulle komma fram, och jag är glad att du tycker transformationen till bok fungerade.
Tack! ^___^

19 september, 2007 12:20  
Anonymous Anonym sa...

Den finns också att provläsa på http://svenskbok.se/2007/10/11/phonephucker/

12 oktober, 2007 21:33  

Skicka en kommentar

<< Home