Creeper

onsdag, september 12, 2007

Förslag om censur av sökord på nätet på väg

Den Italienska EU-kommissionären Franco Frattini ersatte som bekant den icke godkända kommissinärskandidaten Rocco Buttiglione, när Buttiglione visade sig vara en kvinnofientlig homofob. Alla var nöjda då.

Frattini är inte en kvinnofientlig homofob, men jag är mycket osäker på att han är bättre än Buttiglione skulle varit. Inte nog med att han vill totalförbjuda spel med våld i och att han vill förbjuda demonstrationer som hyllar brott. Senaste utspelet är att censurera sökord på nätet, samt kräva att internetleverantörerna spärrar sidor som tex. beskriver bombtillverkning.

Allt i terrorbekämpningens tecken.

Censur på nätet, i synnerhet av sökord, är något som man hittar i odemokratiska länder som Kina. Att ens ha en tanke på att föra in samma sak i Europa är faktiskt en skandal, och om inte medlemsländerna, inklusive Sverige, förkastar förslaget direkt, så har vi faktiskt ingenting i EU att göra.

Det är dags för lite civilkurage hos justitieminister Ask, och för EU-länderna att stå upp för det där med yttrandefrihet och tryckfrihet.

Etiketter: , ,

2 Kommentarer:

Anonymous John-Henri Holmberg sa...

Som slumpmässig surfare var det kul att snubbla över din blog; själv roar jag mig med att vara ultrakonservativ nuförtiden och utger därför en hobbykulturtidskrift på papper (Nova science fiction; du skulle uppskatta det senaste numret, uteslutande om och av en av sf-litteraturens tuffaste feminister, Alice Sheldon, mer känd under pseudonymen "James Tiptree" vilket tvingade många både författarkollegor och läsare att börja fundera över genusfrågor, men det hör väl varken hit eller dit). Förr var jag i gengäld desto mer och påtagligt olönsamt verksam som extremliberal (som redaktör för Nyliberalen, med om att starta Frihetsfronten och en massa sånt), och de reformer du föreslår tror jag att jag hade på listan allihop. Förutom att jag också gjorde bort mig fullständigt i landet genom att tycka att staten över huvud taget inte har att göra med vad vi jobbar med (free entry är en grundprincip i marknadsekonomin; avskaffa legitimeringstvången och skråväsendet för t ex jurister, lärare, läkare och andra) eller hur vi disponerar den mark vi äger (avskaffa byggregleringar, skönhetsråd, zonindelning, fysisk riksplanering) eller vad vi på eget bevåg konsumerar (avskaffa apoteksmonopol, avskaffa recepttvång, för att nu inte nämna det mest förbjudna, avskaffa förbuden mot i första hand sådana droger som är betydligt mindre hälsovådliga än alkohol, till exempel cannabis).
För dagen har du upplyst mig om fnoskpellen Frattini och hans förbudsmani. Antagligen har du rätt; en kvinnofientlig homofob vore mindre farlig, eftersom det åtminstone i de flesta europeiska länder och åtminstone för tillfället inte är politiskt korrekt att vara någondera, vilket hade fått de flesta andra att rösta emot hans förslag oberoende av vad de innerst inne än kanske tycker. Däremot är det väl uppenbart att terroristprat är gångbart i alltför många läger för att motivera nästan vilka frihetsinskränkningar som helst, och de bör göra Frattini påtagligt mer farlig. Att hoppas på Beatrice Ask tror jag tyvärr är att hoppas för mycket; hennes synpunkter på upprättande av DNA-banker, tjuvläsning av andras e-post och avlyssning av människors telefonsamtal verkar inte tyda på att hon hyser några principiella betänkligheter när det gäller att utvidga statens makt på individernas bekostnad.
Fortsätt blogga, för allt i världen. Och får du lust att gå på min ohöljda reklam skickar jag gärna ett provnummer av Nova om du hör av dig (john-henri@replik.se).

12 september, 2007 23:53  
Anonymous Kepsen sa...

*Tummar stolt på sitt ex. av Första Stora Science Fiction-boken*. Själv började jag som SF-nörd, innan jag hoppade från socialliberalism till "äkta" liberalism, då upptäckte jag glatt att John-Henri också var aktiv på den fronten, en dubbelhjälte med andra ord!

13 september, 2007 18:39  

Skicka en kommentar

<< Home