Creeper

onsdag, april 11, 2007

Lat journalistik och Niklas Svensson

Det blev visst lite mera Niklas Svensson trots allt. Det var hans dag i tingsrätten för dataintrånget, och dagen till ära har han en debattartikel i expressen som handlar om att journalister och politiker är ungefär lika goda kålsupare.

Jag har stött på Svensson i samband med två historier, det första var i samband med Danielssonstoryn och det andra vad i samband med dataintrånget. Båda två historierna är tydliga exempel på hur Svensson agerar journalist, och hans utomordentliga brist på någon form av moral.

I båda historierna var det Svensson (nästan i alla fall) som först skrev om det i media, och i båda fallen har han varit inblandad långt tidigare. När det handlade om Danielssonhistorien var han en av de källor jag hört ryktet från, och jag har mycket svårt att tro att han inte läst mitt blogginlägg om storyn långt innan han skrev om det, med tanke på att han innan danielssonhistorien då och då kommenterade andra inlägg på den här bloggen.

Till skillnad från alla de andra journalister jag pratade med i samband med Danielssonhistorien (bortsett från den underbara felciteringen i DN), så var Svensson den som framställde saker och ting mest osakligt med tanke på vilken information han hade.

När det handlade om dataintrånget så talade jag aldrig personligen med Svensson, men läste en hel del av honom i medierna, och diskuterade hans inblandning med andra journalister. I dataintrångfallet var det en av hans privata vänner (Rislund), som var först med publicering, men Svensson hakade villigt på, trots att han redan från början måste vetat riktigt stora delar av historiens omfattning redan i mars förra året när han själv fick tag på samma inloggningsuppgifter.

Niklas Svensson har en stor poäng i sin debattartikel, och det är att lata journalister nöjer sig med politikers redan färdiga nyheter. Frågan är hur mycket det egentligen gäller andra journalister, eller om det mest beskriver Svenssons eget beteende. När andra journalister i danielssonhärvan försökte ta reda på vad jag faktiskt skrivit, tog Svensson inte ens hänsyn till att jag inte var först på nätet.

Likaså under tiden när dataintrånget kom fram, så ringde journalister och försökte reda ut historien. Jag fick dementera och bekräfta det mesta, trots att jag inte hade någonting med själva intrånget att göra. Det kanske inte rörde sig om världens bästa journalistiska arbete hela tiden, men det var i alla fall inte journalister som själva var inblandade i historier de försökte få som sensationella.

Jag har aldrig personligen träffat Niklas Svensson, men jag har svårt att förstå hur en journalist som själv skapar sina nyheter kan ha något som helst förtroende i media. Det är mycket möjligt att han har skrivit någon artikel med en grund av ordentligt arbete, men Svensson skriver själv om skvallret och öldrickandet, och visst är det det han kan bäst.

Beträffande skvallret om politiker, så skvallras det en hel del om journalister också. Jag skulle kunna berätta en hel del om Niklas Svensson. En del saker bekräftade, och en del saker obekräftade (men desto allvarligare och med en högre straffpåföljd än dataintrånget på sapnet). Eftersom jag till skillnad mot Svensson lärde mig någonting av danielssonhistorien så tänker jag inte skriva om de rykterna här (även om triangeldramer och otrohetsaffärer kan vara mycket smaskiga att läsa om), helt till hänsyn av tredje part.

---

Jonas Morian skriver också om Svensson.

Etiketter: ,

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag är fortfarande så impad av dig.
jag har just nätsett sett mitt första tv 8 program o behöver nån att tala med. haha. det är tur jag växt upp i trygghet. hur gammal är mats odell? ganska gammal va? när jag är så gammal vill jag inte vara som han. eller som nicklas svenson för den delen. fast han är ju inte så gammal som odell är

13 april, 2007 01:57  

Skicka en kommentar

<< Home