Creeper

torsdag, mars 29, 2007

Nerfällda toasitsar

Ett av de där eviga problemen mellan män och kvinnor sägs vara huruvida toasitsen skall lämnas uppfälld eller nerfälld efter ett besök. Freddie tar upp det efter en fråga till vett och etikettexperten Magdalena Ribbing.

Eftersom jag läser en något mansdominerad utbildning där nästan alla håller till i samma lokaler, och därmed också använder samma toaletter måste jag få göra en reflektion.

De allra flesta män antingen sitter ner när de använder en toalett, eller så fäller de faktiskt ner sitsen efter sig.

Min ytterst subjektiva, men empiriska slutsats bygger på att jag aldrig någonsin behövt fälla ner ett toalock på någon av dataspelsvåningens toaletter. Vi är ungefär tio procent av eleverna som är tjejer, men om de nerfällda locken beror på någon sorts gentlemmanamässig artighet till oss, ren inbyggd vana, eller att just dataspelsutvecklare har högre sittfrekvens på toaletten har jag ingen aning om...

Etiketter: ,

6 Kommentarer:

Blogger figge sa...

Det är nog gentlemannamässigt... jag är inte dataspels(heter det inte datorspels? ;) )utvecklare... men är jävligt nördig och omacho, kanske är det... vi behöver inte hävda att vi vart och kissa in vårt revir utan gör vad vi ska och döljer våra spår...

29 mars, 2007 23:19  
Blogger gudmundson sa...

Dataspelsnördar är sittkissare. Jag visste det!

29 mars, 2007 23:45  
Blogger Thaumiel sa...

Jag sitter alltid på toaletten, oavsett vad det är jag avser utföra med den. Av två skäl.

För det första är det litet bekvämare.

För det andra vet jag att det är en fysisk omöjlighet att det inte blir något som helst spill. Antingen är det jag som får städa och det vill jag inte, eller så är det någon annan som får städa, och då vore det rätt taskigt av mig att ställa till mer än nödvändigt.

30 mars, 2007 00:44  
Blogger Vidde sa...

Såhär är det, att när jag hittar en toasits som är uppfälld (till skillnad från ej nedfälld) blir jag väldigt förvånad. Jag brukar inte ens se mig för, eftersom det händer så sällan. Och det beror absolut inte på att jag inte använder samma toaletter som en massa killar. Tvärt om. Många killar har dessutom skällt på mig för att jag inte fäller ner locket på toan. Så i min värld känns det där med killar som inte fäller ned sitsen som en myt. Jag menar när sitsen är uppfälld är den just det. Inte ej nedfälld... för mig iaf.

30 mars, 2007 02:02  
Blogger Maria Byström sa...

Jag brukar ytterst sällan vara tvungen att fälla ner toasitsar. De flesta fäller ner den...

01 april, 2007 15:49  
Blogger Gunnar sa...

Pluggar på två olika ställen. Sitsarna är oftare uppfällda på det kvinnodominerade än det mansdominerade. I hem och dylikt brukar de alltid vara nedfällda och på skabbiga krogar är de ofta uppfällda.

Jag misstänker att de flesta - oavsett kön - vill fälla ned, men att det händer att folk avstår när de hamnar på en ofräsch toa. Minsta motståndets lag: det är enklast att stå och kissa, och därefter undvika att ta i den äckliga sitsen. Detta beteende förekommer dock främst hos killar, förmodar jag.

02 april, 2007 15:18  

Skicka en kommentar

<< Home