Creeper

söndag, april 08, 2007

Cola Zero och männen

Jag blev uppmärksammad av CocaCola:s nya satsning "Cola Zero" av att Carro berättade om hennes kompis inlägg i ämnet. Kortfattat så är den nya Cola-sorten samma sak som Cola Light, fast med aspartam istället för suckralos som sötningsmedel, å så är Cola-flaskan/burkan svart med reklam riktad till enbart män (det finns bla. tärningar och en lättklädd tjej på förpackningen). Enligt vissa så ska den smaka mera som Pepsi max och därmed vara godare.

Cola har alltså gjort en satsning som innebär att Zero riktar sig till män, och Light till kvinnor. Huruvida det är färgen på förpackningen eller skillnaden i smaken som avgör, men jag tror faktiskt att CocaCola:s marknadsföring lyckats. Eftersom mitt påskfirande mer bestått av restaurangjobb än chokladkaniner, så måste jag bara delge mina stora ovetenskapliga observationer.

Jag har i helgen sålt både Zero och vanliga CocaColor och en stor majoritet av Zero-köparna är män (främst i 40-50:årsåldern), medan folk som köper light brukar vara mera blandat med en övervikt kvinnor. Någonting är det i alla fall som tilltalar män med den nya produkten.

Om man paketerar föräldrarledighet i svart, etiketterar med tärningar och en lättklädd tjej i miniatyr, skulle det göra att män tar ut den då?

Etiketter: ,

13 Kommentarer:

Anonymous backie sa...

Jag kan iaf konstatera att jag inte känner någon större skillnad på smak mellan light och zero. Jag håller mic till orginalet. Sen kan jag även säga att glasses Girlie smakar rätt gott, fast glittret fastnar överallt.

08 april, 2007 20:04  
Blogger Johan Ingerö sa...

Lätt! Ge mig mina pappadagar inslagna i läder och nitar, då blir jag mycket mer intresserad av mina barn...

:)

08 april, 2007 22:56  
Blogger Alfred Hallmert sa...

Hahaha! Klockren idé som borde omsättas i praktik. Kan man paketera högre löner i rosa, med små hjärtan och stjärnor och kalla det girlieförhöjning också?

09 april, 2007 01:07  
Anonymous projO sa...

Det kan inte vara så att det anses allmänt femenint att "tänka på vikten" och att Light därför fått en lite femenin stämpel över sig och nu vill man ha en motsvarande produkt som är lite mer "manlig" och fyller ut den köpgruppen?

09 april, 2007 06:43  
Blogger Blissing sa...

Personligen så tror jag anledningen till att så få pappor tar ut hälften av föräldrarledigheten är:
I de flesta förhållanden tjänar mannen mer än kvinnan, alltså blir det ett större ekonomiskt avbräck ifall pappan är hemma. Skulle man få 100% av lönen under föräldrarledigheten istället för 80% så skulle långt fler familjer ha råd att dela på ledigheten.

09 april, 2007 10:55  
Blogger Maria Byström sa...

Haha. FK hade ju, på vissa ställen, en drive där de delade ut t-shirts till nyblivna pappor där det stod "pappaledig" i versaler. Fägen minns jag inte dock. Mammorna fick inga t-shirts.

09 april, 2007 11:37  
Blogger Mikael M sa...

CubaCola - kan vara värt ett omnämnande. Halmstadtraktens egen, som riktade sig till alla sanna hallänningar´förmodar jag. Vilken min gjorde Carl Bildt vid kiosken när han råkade slänga en blick på etikketten, efter att druckit upp halva flaskan ?

09 april, 2007 13:02  
Anonymous Slabbe sa...

Kanske dax att lägga ner Försäkringskassan, erbjuda privata aktörer att ta över olika verksamheter. Som föräldraförsäkringen. Villkora uppdraget med att minst 50% av dagarna måste tas ut av männen.
CocaCola kan säkert sy ihop en lösning som gör att man får en 6-pack Cola, en pappadag och en lättklädd flicka...

09 april, 2007 13:27  
Anonymous Per R sa...

Mer on CocaColas Zero-kampanj kan läsas i Resumés nätupplaga.

09 april, 2007 16:35  
Blogger Rainer sa...

Johanna, det är väl så att kvinnor och män fungerar olika. Jag läste om det i METRO eller City och blev också lite eftertänksam och trodde att det inte var sant. Men grabbarna (!) på Coca Cola har så pass mycket pengar att forska i ämnet att de väl vet vad dom gör. Vad dricker du själv?

09 april, 2007 17:39  
Blogger Johanna sa...

Är väl egentligen bara att gratulera CocaCola till lyckad marknadsföring, om än stereotyp. Själv tycker jag flaskorna (trots miniatyrtjejen och ninjakillen) är betydligt snyggare än light:ens, även om jag föredrar smaken av det senare (och inbillar mig att suckralos är mer ofarligt än aspartam).

Vad beträffar CubaCola så är smaken mest förfärlig, och ska man prata krönleinsläsk så slår Loranga allt. I synnerhet det faktum att man måste skaka på flaskan för att det orangea färgningsmedlet inte ska ligga koncentrerat på botten...

10 april, 2007 00:03  
Anonymous Martin Eriksson sa...

Jag antat att det är fler än jag som gjort det där Zero-testet på cola siten. Om inte gör det. Den är en helbizarr mix av flashanimation och o 40 år gamla cocacola/redklambajsar- värderingar.

Det är alltid nice att läsa din blogg Johanna, i synnerhet en kväll som denna efter att jag ägnat ett par timmar åt att surfa runt bland dina jämnäriga välfriserade frihetsstinna manliga blogg-fränder. Jag inbillar mig lätt att du inte är fullt lika liberal som du tror du är. Eller också är du det o dom andra är bara män.(nåja)

11 april, 2007 00:46  
Blogger Niklas Frykman sa...

Döp om till 'porrsurfledighet' så ska du få se på grejer... ;)

11 april, 2007 13:09  

Skicka en kommentar

<< Home