Creeper

torsdag, februari 22, 2007

Därför lämnar jag Folkpartiet i Skövde

En av de absolut sjysstade personerna i liberala ungdomsförbundet gick ur igår. Fick mig att fundera på mitt eget engagemang i förbundet. Det finns en anledning till att jag har trappat ner på det, och tyvärr är kulturen i ungdomsförbunden någonting man behöver fundera över mer än en gång.

Det är sjukt svårt att i ett blogginlägg kunna förklara den där hatkärleken till ungdomsförbundet som jag faktiskt har. Kritiserar jag för mycket kommer de som är aktiva bara tycka att jag är jobbig och inte ta åt sig något, kritiserar jag för lite, så finns det ingen poäng i det, och jag skulle lika gärna vara tyst.

Det liberala ungdomsförbundet borde ta sig en funderare över är varför så många sjukt duktiga och smarta personer har lämnat det senaste året. De flesta på den så kallade högerkanten (dvs. inte socialliberala), och oftast med någon form av intern konflikt med ledningen som grund.

Någonting ungdomsförbund och politiska partier i allmänhet måste fundera på, är vilka människor man egentligen vill ha med i beslutsfattande församlingar, och på den offentliga debattens arena.

Kanske är det bäst om bara de politiskt korrekta och riktigt duktiga människor företrädde politiska partier. Det är inget fel på att vara politiskt korrekt och duktig (jag var det också när jag var sexton), men i ett rum där alla tänker lika tänks det inte särskilt mycket, och det är alldeles för lite tankar i svensk partipolitik idag.

Om knappt en vecka kommer jag inte längre sitta i folkpartiet Skövdes styrelse. Jag hade visserligen bara en ersättarplats, men att gå på ett möte en gång i månaden, höra hur styrelsen enhälligt bifaller samtliga förslag utan något ifrågasättande och sedan gå hem igen ger inte mig så mycket mer än två och en halv timmas förlust i tid. Det har under det senaste året handlat om möten där man får handlingarna vid sittande bord, ingen möjlighet för paus innan viktigare beslut, skitsnack och utfrysning av enskilda medlemmar.

När jag kritiserade utnämningen av nämnd och styrelseposter i folkpartiets tidning NU (som var fruktansvärt sexistiska), så fick jag i en replik höra att jag inte varit närvarande på ett enda styrelsemöte, och att jag inte varit aktiv i valrörelsen (jag var närvarande på de flesta, och jag jobbade heltid för ungdomsförbundet i valrörelsen). På efterföljande styrelsemöte fick jag en utskällning av personer i styrelsen som ansåg att jag inte visste vad jag pratade om. Valberedningens förslag som utan ändringar röstades igenom bestod av ytterst få kvinnor, de kvinnor som var med fanns på traditionellt kvinnodominerade poster, och medlemmar i valberedningen och förhandlingsdelegationen med de övriga partierna hade själva fått topposter.

Tilläggas kan göra att personen som är ordförande i kommunföreningen också är ordförande i länsförbundet, samt sitter i riksdagen som ledamot. Maktspridning finns knappast med där.

Jag har absolut ingenting att göra eller hämta hos folkpartiets kommunförening i Skövde. Det finns ingen idédebatt, och jag längtar faktiskt tillbaka till mitt första möte där det diskuterades huruvida skräphantering skulle skötas av fastighetsägare vs. restaurangägare. Det finns ett par bra människor kvar, men de är få och har inte särskilt mycket handlingsutrymme.

Min poäng är hur dåliga ledningar kan få engagerade och smarta människor att ge upp och gå vidare. Folkpartiet i Skövde är ett extremt exempel, och de två andra kommunföreningar jag varit med i, har varit otroligt mycket bättre på i princip allt. Annars hade jag aldrig fortsatt. Sen måste man också fundera på om det är helyllemänniskor som alla är politiskt korrekta och följer utsatta spår som skall syssla med politik, eller om det skall vara en bredd av alla typer av personer, och flera olika vinklar på liv och politik.

Jag vet att jag föredrar det senare.

Etiketter: ,

13 Kommentarer:

Anonymous sixdays sa...

Modigt av dig att gå ur istället för att bara flyta med strömmen som många väljer att göra där de sitter kvar som nickedockor, som små hundar som tigger vid borden och hoppas att husse ska slängga till dem en matbit.

Det är viktigt att stå upp för sina åsikter inte bara partipolitiskt. Man måste behålla sin personliga åsikt och veta när det är dags att dra sig ur för att uppnå något bättre.

22 februari, 2007 23:39  
Blogger Lennart Regebro sa...

Låter som vanligt inom FP och LUF. Ledningen i LUF mobbar bort alla som har nåt i skallen och folkpartiföreningarna är små totalitära kungadömen.

Det är väl ungefär så i alla politiska föreningar vad jag förstår.

Situation Normal: All Fucked Up.

23 februari, 2007 00:36  
Blogger Rick Falkvinge sa...

Civilkurage. Respekt.

Kommer du att fortsätta vara aktiv inom LUF Väst?

23 februari, 2007 01:25  
Blogger Christoffer sa...

Tyvärr är detta ett problem i alla politiska partier (och alla andra organisationer) eftersom makt snabbt blir ett självändamål.

Om du ngn gång flyttar ner till lundatrakten så släng mig ett mail.
vi kan behöva fler vettiga frispråkiga personer här nere.

23 februari, 2007 09:28  
Blogger Eklindh sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

23 februari, 2007 10:54  
Blogger Johanna sa...

Rick, ja, fast inte lika aktiv. Har ett par jämställdhetsprojekt jag drar i, både i ungdomsförbundet och i partiet som jag inte tänker släppa heller. Folkpartistiska kommunföreningar har jag dock fått nog av ett bra tag framöver.

Christoffer, inte för att det är så stor risk, men det kommer jag defintivt göra!

23 februari, 2007 11:56  
Blogger Samuel Kaufman sa...

Jag hoppas väldigt att du även i fortsättningen kommer delta lite i LUF väst! =)

23 februari, 2007 12:48  
Anonymous Mattias Lönnqvist sa...

Tråkigt, men mest för kommunföreningen i Skövde som förlorar en av de mer intressanta unga liberaler jag läst.

Oavsett vilket hoppas jag att du fortsätter att vara en liberal röst i de frågor du driver och att du inte släppt partipolitiken helt.

Just kommunföreningar är annars ett kapitel för sig, med interna motsättningar, grupperingar och en lite udda blandning av politisk kampanjorganisation och social klubb. Själv har jag haft turen att hamna i en bra kommunförening, men man hör ju en del om andra kommunföreningar också.

23 februari, 2007 13:13  
Blogger redundans sa...

Har civilkurage degraderats till att gå ur ett ungdomsförbund? Jo man tackar. Tack!

23 februari, 2007 14:46  
Blogger UmuStudenten sa...

Kommunföreningar till politiska ungdomsförbund är knepiga. Iallf, Johanna jag hoppas verkligen att du inte slutar med politiken helt. Dina tankar och funderingar på den här blogen till exempel är guld!

23 februari, 2007 15:23  
Blogger Johan Ingerö sa...

Fan tjejen, snart är det dags för alla oss avhoppare att bilda ett nytt parti tror jag... ;-)

23 februari, 2007 20:55  
Anonymous Thomas H Johnsson sa...

Johanna. Det är väl bara att inte att partipolitik är gammalmodigt, och väl aldrig riktigt fungerat. Inte är det demokrati i alla fall. Möjligen demokrati camoflerat till var fjärde år.

Det är nya tider nu. Ettor och nollar.Kanske mest nollor.

24 februari, 2007 22:10  
Blogger Johan Malmros sa...

Tråkigt, men förståeligt att du hoppar av. Jag hoppas du kan komma igen någon annanstans. Folkpartiet behöver förtvivlat personer som kan lyfta blicken och driva idédebatt och ifrågasätta de befintliga strukturerna. Känner igen mig i din beskrivning av hur kommunföreningar (inte) fungerar, även om den som jag är aktiv tycks ha något högre i tak än Skövde.

Till alla smarta och engagerade människor som kämpar i tungrodda föreningar: Ge inte upp, Sverige behöver ett starkt och idédrivet Liberalt parti (oj, det där lät ju pretentiöst så det räckte).

26 februari, 2007 19:46  

Skicka en kommentar

<< Home