Creeper

måndag, februari 19, 2007

Dagens faktura

Står Luf Väst för. Samuel som tidigare satt HRF i blockad har nu sett till att granska byggnads ordförande Hans Tillys lön, och ta ut sedvanlig granskningsavgift för det.

Allt sedan Tilly deklarerat att byggnads trots domen i Europadomstolen, kommer fortsätta ta ut granskningsavgifter av fackligt oanslutna byggarbetare.

Fakturan från luf väst, riktigt specificerad och klar, hittar du här. Det rör sig totalt om 976 kronor, dvs. 1,5% av hans lön. Tilläggas kan också göras att han tjänar jämförevis bra med sina 65 075 kronor i månaden, 40972 kronor mer än en genomsnittlig stockholmare, men 27808 kronor mindre än Wanja Lundby Wedin...

Etiketter: , ,

11 Kommentarer:

Blogger Peder sa...

Haha, så rätt! X-D

19 februari, 2007 17:19  
Anonymous Anonym sa...

Och varför ska inte Lundby Wedin ha bra betalt? Det är väl snarare en sak för hennes medlemmar att ta ställning till och inte en tjugoårig dataspelsstudent som uppenbarligen har för mycket tid över?

20 februari, 2007 08:18  
Anonymous stein sa...

Anonymous missar tydligen poängen...

Jämförelsen med Lundby Wedins lön är ju bara en del av den obeställda lönegranskningen av Hans Tillys lön.

Vare sig Johanna eller lönegranskarna protesterar väl på LO-bossens lönenivå, utan på byggnads avgifter.

Men om jag vore LO-medlem skulle jag nog protestera lite...

20 februari, 2007 08:58  
Anonymous VVSare sa...

Stien:

Varför skulle jag som LO-medlem och dessutom medlem i byggnads protestera mot granskningsavgifterna?
Dessa avgifter är bara en del i ett system och kollektivavtal som ger mig bättre löneökning och betalt än andra grupper. Prestationslön är något som de flesta av oss byggnadsarbetare vill ha.

Den som inte är med i vårt fack kan ha månadslön och därmed slippa avgifter och bättre lön. Så är det tyärr inte idag. Alla åker snålskjuts på fackets avtal.

Kanske LUF borde granska Lejonborgs månadslön? Jag vet vad Tilly tjänar och det är som sagt en sak för oss som betalr honom.

20 februari, 2007 22:21  
Anonymous Stein sa...

om du tycker det är rimligt att granska en persons lön och sedan kräva pengar för det, utan att personen beställer eller önskar granskningstjänsten... då tycker jag verkligen du skall granska folkpartiledarens lön.

Kom ihåg att skicka pressmeddelande på det...

I övrigt är det ju massor med byggjobbare som har månadslön och som är nöjda med det.

21 februari, 2007 02:26  
Anonymous VVSare sa...

Stien:

Nej jag tycker inte att de som inte vill vara med i facket ska granskas eller ha lön efter kollektivavtal. Ut med dessa i kylan. Vill man klara sig själv ska man få det.
Men att sparka på Tilly för att han sitt jobb det är trist, men typiskt för ungdomsförbund. Vi som har valt honom är nöjda med vad han gör, i det mesta. Granskningsavgifterna ingår i kollektiavtalet, det krävs 2 för att skriva avtal...arbetstagare och arbetsgivare. När ska LUF granska byggindustrins chefer?

21 februari, 2007 07:26  
Anonymous Stein sa...

Byggindustrin har varit jättetydliga med att de tycker Byggnads privata beskattningsrätt av icke-medlemmar borde upphöra.

Hoppas de vidhåller den åsikten i när nytt avtal förhandlas fram, annars förtjänar de också kritik.

Hur Byggindustrin har reagerat trodde jag var rätt tydligt för de som följer efterspelet till Europadomstolens dom i media, men det är möjligt att du har missat det, på samma sätt som du har missat hur jag stavar mitt namn :)

21 februari, 2007 23:29  
Anonymous VVsare sa...

Slien:

Byggindustrin har inte stridit för att få bort lönesystemet tidigare. Tvärtom har man velat behålla prestationslön. Granskningsavgifterna är en del av det avtal mitt fack har träffat med dessa.
Efter domm
en har vissa vänt och kritiserar den del av avtalet som liggger på facket.

Och du lär dig skillnaden mellan skatt, avtal och avgift är.

22 februari, 2007 07:18  
Anonymous Stein sa...

Ok, jag ger upp att lära dig allmänt hyfs, som att tilltala debattörer med rätt namn...

Men i sakfrågan kvarstår ju faktum: Byggindustrin tar intryck av europadomstolens dom, Byggnads gör det inte, utan anser verkar anse att avtal skall vara överordnade små detaljer som mänskliga rättigheter.

Men detta har ju sagts tidigare, och håller/hänger inte med. Känns som det kanske inte är så meningsfullt att debattera mot en annonym motdebattör så mycket längre.

22 februari, 2007 12:27  
Anonymous VVSare sa...

Stein:

Sorry att du inte uppskattar att jag drev med ditt namn. Tyckte inte att det var så mycket att hänga upp sig på att jag växlade vokaler i första inlägget. Men du var tvungen att betona det i ditt svar därefter. Trodde du tålde det. Ska inte hända igen.

Jag är lika anonym som du. Klickar jag på ditt namn ovanför inlägget hamnar jag på en 404-sida. Det känns jävligt ickeanonymt! ;)

Att vi har skillda åsikter är ganska tydligt. Vill du inte dabattera, slipp då.

Min fråga kvarstår ändock? varför ska jag protestera mot att mitt ackförbund gör som de ska och granskar våra löner så att byggherrarna inte blåser oss?

De som blev granskade och gick till domstol var inte LO-medlemmar. Men det var ju inte dessa ditt påstående gällde.

22 februari, 2007 21:34  
Anonymous Stein sa...

Inte så lätt att sluta debattera, måste vara abstinens från valrörelsen.

Hade ingen aning om att jag var så anonym. Länken jag skrev in var www.luf.se/vast men jag ser att det inte funkar att klicka på namnet. Men om man följer den länken och läser utspelet som vi debatterar, torde det framgå att jag är den Stein som även är presskontakt på pressmeddelandet. (Stein Ramstad, that is).

Hur som hellst, du har rätt i att Byggnads agerande främst är ett problem för icke-medlemmar, och det är ju de detta utspelet utgår från.

Dock, jag tycker även att Byggnads-medlemmar och alla andra, bör se det orimliga i att Hans Tilly vägrar ta intryck av domslutet och vill fortsätta kräva pengar från icke-medlemmar.

Om jag vore Byggnadsmedlem skulle jag sagt just det:
"Schysst att ni granskar min lön, det var kanske delvis därför jag gick med i facket, men ge fan i att kräva pengar från mina kolleger som inte vill vara med. Då verkar vi bara giriga"

22 februari, 2007 23:24  

Skicka en kommentar

<< Home