Creeper

lördag, januari 06, 2007

Sahlin, Stegö Chiló och Danielsson

Stegö Chilos obetalda tv-licenser var det som avgjorde hennes avgång. Samma opposition som krävde den funderar nu allvarligt på att välja Mona Sahlin till partiledare, och hade ingenting emot att Lars Danielsson satt kvar trots KU-lögner.

Sahlin har också glömt bort tv-licensen, och kort-affärerna var inte bara toblerone.

Noterbart är att de två som nekats högre poster på ett eller annat sätt är kvinnor, och personen som fick sitta kvar med statsministerns fulla förtroende är man. Sen har jag ingenting emot Mona, mer än att jag inte har en blekaste aning om var hon står i frågor, men så har hon också fått stå i skuggan av Persson, och den skuggan är - som alla vet - rätt stor.

Etiketter:

7 Kommentarer:

Anonymous Blogge Bloggelito sa...

I ärlighetens namn har väl Sahlin sonat sina brott vid det här laget, samtidigt som ej folkvalde Danielsson är ute ur leken och satt i kylskåp.

06 januari, 2007 11:37  
Anonymous toxi sa...

Det intressanta är att en borgerlig regering hanteras kontra en socialdemokratisk, det krävdes bra mycket mer är ej betalad tv licens för att få bort Mona Sahlin för ~10 år sen.

06 januari, 2007 14:02  
Anonymous Mind sa...

Kan inte påstå att jag har så stort förtroende för Mona Sahlin. Enda anledningen som jag kan se att hon överhuvudtaget står som kandidat nu är väl att ingen annan vill. Åtminstone på den nivån. Det verkar inte som att man vill knuffa fram någon doldis i ramljuset heller men jag tror att det hade varit mindre riskabelt än att välja Sahlin, hon känns lite verklighetsfrämmande på nåt vis.

06 januari, 2007 23:08  
Blogger Nils sa...

Tv-licensen: Det var extra graverande för Stegö Chilo eftersom hon hade det yttersta politiska ansvaret för svensk public service. Tobias Billström sitter som bekant kvar (till stor glädje för liberala förkämpar för fri invandring, kan man tänka sig).

Nåt annat kommer jag inte på att säga än att jag tycker att det är fascinerande att valet av ny socialdemokratisk partiledare verkar upplevas så oerhört mycket viktigare än vad exempelvis regeringen har för sig. Men det är klart, vi pratar ju ändå om Sveriges nästa statsminister.

06 januari, 2007 23:28  
Blogger Johanna Nylander sa...

Nils, ska man se det politiskt så hade jag hellre sett att Billström avgått än Stegö Chiló.

Skulle jag se det ur ett helt borgerligt perspektiv heter den ultimata s-ledaren Per Nuder, eftersom det med honom borde vara lättast med en borgerlig valseger 2010...

Men jag tycker det är intressant huruvida skandaler hanteras i media och av partierna. Nu är väl Mona inte jättesjälvklar, får skandalerna kastade på sig om och om igen, medan personer som Tobias Billström och Lars Danielsson sitter/satt kvar med statsministerstöd.

Sen tycker jag nog att det är lite skillnad på politiker som missbrukar förtroendet under sin tid som folkvalda/ministrar än om man gjort fel tidigare i livet...

07 januari, 2007 16:41  
Anonymous Anonym sa...

Tror nog att oavsett vilken partiledare som sossarna väljer så kommer den nog inte att sitta längre än till 2009.

08 januari, 2007 08:21  
Blogger Catti Ullström sa...

Anonymous sa...

Tror nog att oavsett vilken partiledare som sossarna väljer så kommer den nog inte att sitta längre än till 2009.

Konstig kommentar utan nagon direkt forklaring (eller har jag manne missat natt). Varfor inte? (Och varfor till just 2009?)

08 januari, 2007 17:05  

Skicka en kommentar

<< Home