Creeper

måndag, december 11, 2006

Moralpanik över lite naket i skolorna

Men alltså, varifrån kommer all denna moralpanik? Först ut var estettjejerna i skolkatalogen som ställde upp i hockeyutrustning med bar överkropp och såg riktigt kaxiga ut. Nu är det andra gymnasietjejer som tar av sig ett plagg för mycket i skolans årliga julshow.

Det senare känns mest som en smula onödigt, men fenomenet är knappast något nytt. När jag gick i nian högstadieskolan i lilla Alvesta, då hade vi också en julshow, julshowen innehöll också den ett strippnummer som var den största höjdpunkten (tillsammans med sketchen om flourtanten) under hela kvällen.

Enda skillnaden var att de strippande eleverna var killar, och att de i slutet av numret bara hade svarta stringkalsonger på sig. Egentligen var det vita boxer som gällde från lärarhåll, men killarna revolterade lite smidigt inför sista föreställningen och hade laddat med stringen under.

Det var snyggt gjort, men framför allt en humorgrej bland pubertala femtonåringar. Dessutom var det helt och hållet frivilligt, och inte en enda kopplade det till så mycket sex (även om en och annan äldre lärare grymtade lite grann).

Lite intressant är det dock över varför det blir rubriker först när tjejerna gör nåt sånt. Tror till och med att lokala smålandsposten närvarade under den aktuella föreställningen, men inte blev det några rubriker av det.

Det här var å andra sidan för fem år sedan, och långt ute på landet, men har vi verkligen blivit så mycket mer nymoralistiska?

15 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Många i medelåldern har tagit intryck av den amerikanska högerextrema religionsfanatismen sen de äntligen har lärt sig datorn och internet.Dessutom är givetvis en femtioårig kvinna med gäddhäng knallavis på en ung kvinna med fotomodellkropp.
Forever young.

11 december, 2006 23:39  
Blogger Henrik Hall sa...

Haha, våra lärare strippade när vi slutade nian :)

12 december, 2006 00:28  
Anonymous SixDays sa...

"Lite intressant är det dock över varför det blir rubriker först när tjejerna gör nåt sånt."
Som jag skrev om det:
"...alla vet ju att det är kvinnans fel att Adam blev utslängd ur himlen. Alltså är det inte ok att göra vad man vill med sin kropp om man är tjej."

http://sixdays.se/index.php/2006/12/11/elever-strippade-sig-nakna-pa-skolshow/

Och jag är sjuk därav den väldigt ologiska titeln på mitt inlägg :P

12 december, 2006 02:09  
Blogger Peter Perskull sa...

Jag tycker att man klart och tydligt kan se ett ökat moraliserande i dag jmf med för ett par år sedan. Att vi har olika måttstockar för kvinnor och män är ju dock nått som har gamla anor. Jag tycker det är intressant att det faktiskt finns personer som anser att det inte är så längre utan att det är något feminister fantiserat ihop.

12 december, 2006 09:12  
Blogger Biggles sa...

Aftonbladet: Flera i publiken chockades av det avklädda dansnumret.

Wikipedia: Shock is a serious medical condition ... This hypoperfusion state is a life-threatening medical emergency ... may lead to many other medical emergencies, such as hypoxia or cardiac arrest.

Chockas man av nakna bröst kan man inte ha det lätt i livet...

12 december, 2006 09:44  
Anonymous Anonym sa...

Fina flickor har inte sex, förstår du. Så när tjejer klär av sig är det för att dom är horor, och det vill man ju inte ha in sin skola.

Hepp!

12 december, 2006 11:07  
Anonymous Anonym sa...

Men grejen är väl just att det är skillnad mellan manliga och kvinnliga bröst. Är det inte därför de har reagerat? Någon får gärna förklara tydligare för mig för jag ändrar mig gärna om någon visar varför jag har fel.

I mina ögon så är det dumt att påstå att det inte är någon skillnad mellan nakna överkroppar mellan män och kvinnor. Det är väl som att påstå att världen inte ser ut som den gör idag utan istället påstå att den redan ser ut som idealet vi vill uppnå.., jag menar, visst att man önskade att det inte vore skillnad mellan reaktionerna på nakna män jämtemot bara kvinnor.., men anledningen till att folk reagerar är just pga att folk reagerar.
Även om de har fel i att reagera så reagerar de ju onekligen.., är inte det i sig en anledningen till att uppmärksamma och kanske censurera?

det är ungefär som våld jäntemot sex i filmer. folk reagerar inte så mycket på våld men de reagerar mer på sex (nu hittar jag på vet ej exakt om detta stämmer), och min poäng är att även om de har rätt eller fel i saken så får man väl fortfarande censurera å varna för det som folk faktiskt reagerar på?

sen att det används i osjyssta lägen ibland är en annan sak det är inte samma grej

som sagt om någon vill ändra min syn på saken så är jag mer än tacksam :)

12 december, 2006 11:41  
Anonymous nisse sa...

Det är likadant när ekonomerna i Linköping har sin årliga dammiddag. Har hört att de nästintill sliter kläderna av de manliga servitörerna. Tänk om situationen hade varit den omvända :/ Vilket liv det skulle bli då.

12 december, 2006 11:45  
Anonymous Stefan sa...

För snart 20 år sedan gick jag på nämnda gymnasieskola. Problemet såg likadant ut då som nu. Också då anspelade nästan alla skämt på sex, varvid vissa nummer gick över gränsen för vad den äldre publiken tyckte var lämpligt.

På den tiden kallade jag också de äldres synpunkter för "moralpanik". 20 år senare har jag dock lärt mig mer om hur samhället fungerar. Om den äldre generationen inte fungerat som en broms skulle sexskämten vara ännu värre.

Det stora problemet med NT-showen på min tid, och det verkar vara så nu också, var dock ett helt annat, nämligen att man hade många skämt som gick ut på att alla som gick tvååriga yrkesförberedande linjer var dumma i huvudet. Därmed var det lovligt att utsätta dem för förnedrande skämt. "Moralpolisen" i form av lärarkåren försökte motverka detta genom att förklara att en människas värde inte bestäms av hennes utbildning. En ganska rimlig ståndpunkt kan man tycka, men uppenbarligen svår att förstå för 18-åriga barn.

12 december, 2006 11:57  
Anonymous Anonym sa...

usch man tar illa vid sig av att höra sånt när man själv går en 2 årig ky utbildning.

jag tycker det är ok att skämta om andra utbildningar sålänge det inte visar sig att det de säger i skämten är vad de verkligen tror på själva (det får gärna framgå att de inte tror på det själva)

12 december, 2006 12:03  
Anonymous Syrran sa...

Hmm, jag var själv,för ca 8 år sedan, med i denna NT-show på Rudbecksskolan. Det är klart att saker kan ha förändrats sedan dess men min uppfattning är att lärarnas reaktioner nu har ganska lite med "moralpanik" att göra.

Jag minns en show man jobbade med i en hel termin och som gick ut på den grövsta formen av sexism, klassförakt och homofobi. Både killar och tjejer dansade/strippade men stämningen kring dessa två framträdanden var helt olika. Tjejernas kroppar kommenterades (folk var för fula, tjocka, äckliga) medan killarna fick en ryggdunk för att de dansade bra. Tjejernas medverkan i showen var på det stora hela ett jävla skämt. Man var ett bihang som skulle vara sexig, avklädd och den som protesterade "hade ingen humor" och "behövde inte vara med". Det fanns ingen möjlighet att förändra innehållet i showen eftersom det var "tradition" med sexism, homofobi och äckel. Spetsat med förakt mot de elever som gick mindre creddiga program än N och T.

Jag måste säga att jag fortfarande kan rysa vid tanken på det där och hade gärna sett en diskussion från lärarnas sida om mänsklig respekt och jämställdhet.

Mvh Syrran

12 december, 2006 14:14  
Anonymous Mikael Ståldal sa...

Det är förvisso skillnad mellan manliga och kvinnliga överkroppar. Men tjejerna på hockeybilden skylde ju sig med händerna, vilket killarna inte gjorde.

Dessutom är man väldigt farligt ute om man ska censurera allt som folk reagerar på.

12 december, 2006 22:48  
Anonymous Anonym sa...

jo det är sant, folk går över gränsen lite då och då

vet inte hur det är med skolan å lärarna/rektorerna i det där fallet men ibland så har personer rätten att få censurera vad de vill om de tycker det passar (även om de är okonkreta) kanske inte är så lämpligt för en skola att censurera hejvilt dock..., ungefär som när bth (blekinge tekniska högskola) censurerade internet (även i hemmen hos eleverna för det var samma nät som i skolan) så det inte skulle gå att surfa på porrsidor eller sidor med känsligt material (porr). dock så var det inte censuren i sig som var problemet utan hur de gick tillväga.

13 december, 2006 06:59  
Anonymous Joc sa...

Det pinsammaste med att Aftonbladet hetsar till moralpanik i det här fallet är att artikeln inte ställer en enda kontextualiserande fråga. Vad är NT-showen? Vad betyder den för eleverna? Är det vanligt att anspela på sex i showsammanhang i gymnasieskolor? Hur gamla var personerna på scenen och personerna i publiken?

Så oseriös rapportering leder förstås inte till någon verklig diskussion.

Jag skriver (låååångt) om vad våra Rudbeckelever hemma anser på min blogg...

13 december, 2006 14:52  
Anonymous Anonym sa...

En stor skillnad mot förr är att de bilder och filmer som tas under showen förr stannade i en liten krets och försvann. Nu sprids de över världen som teensex och onaniobjekt. Killar i string råkar inte ut för det, men det gör tjejerna. De kanske tycker det är kul... men framför allt hoppas jag de pratat igenom det innan, kanske med lärarnas stöd och förstår konsekvensen.
fd Rudbeck T-elev, nu lärare.

13 januari, 2007 10:26  

Skicka en kommentar

<< Home