Creeper

onsdag, december 06, 2006

Restaurangblockaden i göteborg

Alltså, den anställda på salladsbaren i Göteborg som är utsatt för facklig blockad tjänar nittiofem spänn i timman. Det är arton kronor mer än vad jag tjänade i somras som hotell och restauranganställd med kollektivavtalsenlig lön. Inte ens de dagar jag jobbade på OB-tider fick jag mer, då OB-ersättningen bara ligger på sexton och femtio.

Nu är troligen den anställda både äldre och har utbildning, eftersom avtalslönen skulle ligga runt åttioåtta kronor i timman, men att ställa sig utanför restaurangen och mota bort eventuella kunder känns som totalslöseri med fackavgifterna. Vad är det egentligen att bråka om? Min erfarenhet av restaurangägare är att de inte är så glada i att höja löner när man väl fått kollektivavtal, utan snällt och vänligt hänvisar till avtalen, och på den här arbetsplaten tjänar de rätt så bra mycket mer. I synnerhet när den personen det berör bara är behovsanställd.

Glad över att jag aldrig gått medi facket.

För övrigt är hotell och restaurangfacket läskigt partipolitiska. Någon som kom ihåg bloggen "Susannes val" från i somras?

6 Kommentarer:

Blogger Emil Eklindh sa...

Jag tror jag skall åka dit och beställa 10 wraps bara för sakens skull.

Facket är ett jäkla påhitt

06 december, 2006 20:53  
Blogger fatima sa...

Jag säger bara: En partipolitiskt obunden fack-rörelse NU!
Jag fattar inte att vi inte protesterar mer i Sverige över de hutlösa partistöden till Socialdemokraterna. Det är skamligt och svindleri med medlemmarnas avgifter!!! Nu när facket är så upprörda över obligatorisk a-kassa och höjda avgifter, borde de verkligen se över fackavgiften och hur många procent som går till socialdemokraterna. Någon som vet storleksordningen?

06 december, 2006 23:11  
Anonymous Anonym sa...

Det finns ju SAC - Syndkalisterna. Det kanske är något för dig, Fatima?

06 december, 2006 23:28  
Anonymous Attila sa...

Jag började irritera mig på mitt fackförbund när jag insåg att 375 kr var förbundsavgift och blott 90 kr(!) gick till a-kassan. Vad GÖR de med pengarna?

07 december, 2006 09:19  
Blogger Attila sa...

275 kr ska det vara... felskrivet

07 december, 2006 09:21  
Anonymous Anonym sa...

Tycker det är skrämmande att du, Attila, blev irriterad över att du har en fackavgift på 185 kr. Det innebär ju att du inte inser vad det är du är medlem i för någonting. Facket är ju din arbetsrättsliga hjälp när/om du behöver den. Löneförhandling är bara en del av vad facket sysslar med. Du får ju hjälp av en facklig ombudsman om det blir ett bråk mellan dig och arbetsgivaren. Inte ens en "vanlig" advokat kan arbetsrätten så bra som ditt fackförbund. Mitt råd: läs på innan du blir medlem i en organisation, så slipper du gnälla över att de gör det de är till för! /Juristen

09 december, 2006 19:18  

Skicka en kommentar

<< Home