Creeper

måndag, december 11, 2006

En diktator mindre...

Jag var sju år gammal och en av mina bästa kompisar var flickan med de vackra håret. Jag lekte hemma hos henne några gånger, hon bodde i ett stort hus och hade en massa syskon. Det var någon gång under de besöken som jag första gången hörde namnet Augusto Pinochet. Flickans pappa och äldre syskon hade flytt Chile under diktatorns tid vid makten.

Nu har Pinochet dött. Det är inte någon jag kommer sörja, men man bör sörja att han aldrig blev dömd för sina brott. Plötsliga stadier av mer eller mindre simulerad sjukdom blev diktatorns räddning, och den där upprättelsen hans offer och deras anhöriga borde ha fått, den kom aldrig.

Nästa diktator som avlider blir troligen Fidel Castro. Inte heller han lär hinnas ställa inför rätta för de brott han begått mot de mänskliga rättigheterna. Saddam Hussein kommer att avrättas, och helt plötsligt får vi tre diktatorer vars offer aldrig fått upprättelse för de brott diktatorerna begått, utan får leva med att de ansvariga sluppit undan med en rätt smärtfri död.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home