Creeper

onsdag, december 13, 2006

Argumentrapport i väntan på nästa flyg

Två timmars väntetid på bromma flygplats innan flyget går vidare till Visby blev samma sak som trettio åtta minuters datoranvändande av de där röda burkarna. Jag kunde inte hålla mig borta...

Argument går att se här. Lite nervös, och jag har inte kunnat se programmet än (inte så kul utan ljud). Min debatt om public service mot Carl-Otto Werkelid är först. Även om vi inte tyckte samma sak var han i alla fall trevlig (och det kan man inte alltid säga om sina motdebattörer tyvärr). Coolast i programmet totalt var i alla fall sjuttonåriga Emma från rymdgymnasiet som diskuterade Fuglesangs resa bort från vår planet.

Hotellfrukosten i morse avnjöts tillsammans med ett nummer av DN, och glädjande nog rapporterade tidningen att importören av spelet Postal 2 friades i rättegången. Spelet jämfördes med blodiga filmer, och sveriges vuxna spelar kan dra en lättnandes suck över att själva få bestämma vad de ska få spela eller inte. Tyvärr har utvecklingen på censurfronten gått mer åt andra hållet i andra delar av europa. Det är helt klart dags för regeringen att avskaffa censurlagstiftningen helt och hållet för vuxna. Sen kan man låta spel och filmer gå igenom censurkontroll, men bara om man vill ha en lägre åldersgräns än arton. Om det nu behövs, eftersom att branchen faktiskt fixat det rätt bra själva, i alla fall på spelmarknaden.

Mer spel blir det närmaste dagarna. Supermarit och Gotland väntar. Själv hoppas jag på ett lika lyckat event som förra året, men med kanske något fler deltagare än elva. Känns lite trist att vi inte är så många fler tjejer på dataspelsprogrammen än så. Den utlovade rapporten kommer troligen till helgen.

---

I morgon är det ett år sedan datalagringsdirektivet klubbades igenom i EU. Följ detta exemplet och protestera du också.

5 Kommentarer:

Anonymous Pepparkaka sa...

det finns fler spelutvecklande tjejer än 11 det vet jag men jag tror inte alla är intresserade eller orkar bry sig om supermarit även om de känner till vad det är förnåt. (jag är kille btw) de flesta jag känner är redan så upptagna med att fixa sin portfolio att de inte känner för att bry sig om supermarit.., däremot så tror jag det är bra om supermarit är med på stora evenemang då det säkert är enklare att få igång engagemang.., lite bättre hemsida å annat trevligt är nog en bra ide också.

det enda jag hört ifrån supermarit är lite allmänt men enda gången jag sett representanter från supermarit så gav de ett ganska magert intryck och visade stark brist på logiskt tänkande (om man kan kalla det för det) å det är säkert inte alls så de är, jag tycker det är jävligt synd att de gav ett så dåligt intryck då det inte precis stärker deras rykte =(

men men, vad är det de går igenom på evenemanget egentligen?

hoppas de växer lite snart för intrycket av supermarit än sålänge är som sagt väldigt magert.

13 december, 2006 14:27  
Anonymous Anonym sa...

Det är ju lite lustigt när Carl-Otto Werkelid pratar om att public service ska sända underhållning men att det måste vara "kvalitativ" sådan. Vem är han eller någon politiker att avgöra detta? Borde ju rimligtvis vara upp till den enskilda tittaren att avgöra. Synd att du inte tog upp det.

13 december, 2006 22:07  
Anonymous Mattias Lönnqvist sa...

Visst är det positivt att importören av Postal 2 friades (skitspel för övrigt, men det är en annan fråga) men tyvärr tycks censurivrandet genom ha slagit igenom.

Åhléns bojkottar fortfarande Bully och PS2-spelet Rule of Rose verkar inte gå att få tag i Europa (om man inte ska köpa ett av de få ex som hann släppas och som nu säljs på ebay för 1000 kr)

14 december, 2006 14:43  
Blogger Johanna Nylander sa...

Pepparkaka, visst är vi fler än elva (det går typ tjugo tjejer bara i skövde), men det var den uppslutningen det var förra året.

Fördelen med supermarit är att de inte är så mycket att "bry sig om", utan mer att du se till att få hjälp via dem, knyter bra kontakter osv. Knappast till en nackdel i en tuff branch. Nu kommer inte SuperMarit finnas kvar i den form de är nu (den har ändrats en del på vägen), utan är inne på sitt sista projektår.

14 december, 2006 22:32  
Anonymous Mind sa...

Vidde (min flickvän) programmerar ju spel lite då och då. Hon har inte nämt något om supermarit iaf. Men hon studerar ju å andra sidan inte dataspel annat än att hon gått nån kurs i det och även gjort lite småspel som hon lagt på sin hemsida.

15 december, 2006 02:20  

Skicka en kommentar

<< Home