Creeper

söndag, november 19, 2006

Författarlönsdebatt och att vara "lilla flickan"

Hemma igen efter inspelningen av "Veckans debatt" i Axess television. Medverkade också i eftersnacket om prostution, fast där i publiken.

Eftersom jag inte får in kanalen hemma, så är det bara att vänta tills i morgon kväll (postar en länk med kanske ytterligare kommentar då). I studion kändes det i alla fall rätt okej. Medverkade i författarlönsdebatten gjorde även Erik Zsiga från Timbro (vi konstaterade hur liten världen är när hans lillebror och jag gick på samma gymnasium samtidigt), Göran Hägg och Agneta Pleijel, varav de båda senare har garanterad författarpenning.

Agneta Pleijel kallade mig för "lilla flickan". Vad svarar man på det? Jag visste inte vad jag skulle säga, och efter debatten menade hon på att min fientlighet mot den garanterade författarpenningen bara berodde på att jag var så ung. Kulturbidragskramande kommer alltså med åren. Jag är isåfall glad att jag är så ung.

Prostitutionsdebatten var intressant den med. Eftersnacket var lite mer ostruturerat, och svårt att komma in. Hade velat utveckla mitt resonemang om porr och sexköp lite mera, men hann inte med det. För den intresserade så tycker jag inte att man kan förbjuda porr, och jag tror att sexköpslagen mera stjälper än hjälper de prostituerade. Hänvisar tillbaka till det här inlägget för den som vill gå djupare i frågan.

Annars var faktiskt båda sj-tågen i tid. Riktigt imponerad.

4 Kommentarer:

Blogger Magnus Persson sa...

"gammal tant"?

19 november, 2006 22:26  
Anonymous Saint sa...

... Typ. Finns det någon motsats till allmäna "du är för ung för att räknas"- uttryck? nåt sätt att enkelt få fram "du hängde inte med samhället in i framtiden" utan att säga det?

Någon kommentar till den senaste moralhysterin ang. TV-spel, förresten? jag vet att jag blir lite skraj när EU vill "skydda våra barn" mot spel som redan är barnförbjudna och över 3/5 av folket som röstar på aftonbladet vill förbjuda våldsamma spel helt.

20 november, 2006 09:07  
Anonymous Anonym sa...

Det är bara hemmamammor, studenter och annat patrask som läser aftonbladet. Inte direkt någon representativ andel av befolkningen så vem fan bryr sig som vad de spyr upp egentligen?
Orka rasa...

20 november, 2006 11:44  
Anonymous Mattias Lönnqvist sa...

"Senil kärring" är väl ett bra motsvar? Inte ett uttryck jag skulle använda i normala fall, men om någon försöker trycka ner en i skorna pga åldern så är det ett bra motsvar.

Annars finns ingen direkt koppling mellan ålder och gillande av s.k. författarlön. Däremot kan det möjligen vara så att ju äldre man är, desto längre tid har man indoktrinerats i "sossetänket" och är mer benägen att köpa en världsbild där det är bra att försörjas av andra.

Det jag vet är att jag blir mer och mer negativ till författarlön ju äldre jag blir.

20 november, 2006 13:35  

Skicka en kommentar

<< Home