Creeper

fredag, november 10, 2006

Guilt by association - Bildt och porren

"Bildt placerade pengar i porr" löd en rubrik i dagarna. Okej, låt oss reda ut begreppen lite:

Bildt har placerat pengar i ett företag som har ett dotterbolag som äger åtta procent av ett företag som sysslar med porr. Det är lite skillnad mot att direkt placera pengar i porrindustrin. Lite mycket guit by association alltså.

Med samma logik kan man lätt ta upp en av våra största svenska dagstidningar, Svenska Dagbladet, som dels själva faktiskt sålt porr, men som idag via sin nätshoppingsajt samarbetar med ett företag som säljer porr (och säkert får en stor del av sina inkomster tack vare det. Var finns tidningsrubrikerna om det?

Hur många har egentligen koll på var pengar placerade hos fonder eller förvaltare egentligen har tagit vägen? Själv har en av mina fonder (där jag har minimalt med investerade pengar, men ändå) delar i både tobaksbolag och oljebolag, och jag har ännu mindre aning om var mina pensionspengar finns. Kanske har jag också pengar placerade i porrindustrin. Vem ska isåfall kunna bli minister?

2 Kommentarer:

Blogger Alexander sa...

Well, det finns nog många med mig som tänker "Bildt är ändå en riktigt klippsk kille..."

10 november, 2006 22:12  
Blogger Strumpstickan sa...

Bra synpunkt!

11 november, 2006 09:14  

Skicka en kommentar

<< Home