Creeper

fredag, september 15, 2006

Galago och borgarna

Att Galagos temanummer "stoppa borgarna" bara skulle vara till för internt bruk, känns mest som bullshit. Jag fick den utdelad på hultsfredsfestivalen av en glatt kämpande LO-medlem, tillsammans med valpropaganda om varför man skulle rösta på sossarna, och varför jag skulle vara sosse bara för att jag jobbade inom restaurangbranchen. Samma hultsfredsfestival där man kunde spika spikar i bilder på de borgerliga partiledarna.

Men att uppröra sig över den uppenbara satiren i tidningen är att gå för långt. Bitvis är den riktigt kul, och knappast någonting att bry sig om, förutom att läsa och roas.

Fast humor är visst väldigt subjektivt.

7 Kommentarer:

Blogger Krohnman sa...

Jag tycker det mest upprörande är att fackförbundet förra valet hade 421 000 medlemmar som röstade på ett av allianspartierna förra valet & som nu via sina medlemsavgifter är med att finansiera satiren.

Jag har inte läst den & kan inte bedöma hur skoj den där. Däremot har jag svårt att se vänstern tåla samma sak. Göran Persson talar t.ex. inte med Faktum-journalisterna efter deras 'kina-tv'.

15 september, 2006 18:23  
Blogger Johanna Nylander sa...

Det håller jag med om. Försökte få till nån sån diskussion med hotell och restaurangarna som försökte övertala mig att gå med när jag var på hultsfred, men inget vettigt svar gavs.

15 september, 2006 19:23  
Blogger rasmus sa...

Skrev om Galago-numret på Copyriot redan när det släpptes i april. Gillar Galago överlag fast tyckte det var trist på så bra tecknare att de bara slog åt ena hållet. Ingen skugga ska falla över de enskilda medverkande, men heltskonceptet... Att de rådissar borgarna har jag inga problem med. Däremot att de helt fredade andra sidan.

15 september, 2006 19:52  
Blogger David sa...

Han som ritar den serien spammar skunk.nu HELA JÄVLA TIDEN med sida äckliga bilder. Han är förmodligen Sveriges sämsta serietecknare.

16 september, 2006 13:57  
Blogger Martin sa...

Jag är mest nyfiken på esrierna och skulle vilja läsa dem, men Galago verkar inte lagt ut den på sin sida, vilket är synd nu när folk får reda på att de existerar...

16 september, 2006 15:16  
Anonymous Anonym sa...

Rasmus: Det aktuella numret hade underrubriken "stoppa borgarna", så för mig är känns det inte konstigt alls att de medverkande höll sig inom dessa ramar. Till exempel Göran Persson har blivit ganska hårt åtgången i andra nummer av Galago.

18 september, 2006 21:10  
Anonymous Stefan sa...

Det är ett mycket roligt nummer. Politisk satir och inget annat. Skönt med en liberal som kan se det för vad det är :) Själv är jag vänster och ÄLSKAR Kina-TV. Kanske för att jag inte är sosse....

Vad gäller "internt bruk" så är det alltså LO som tänkte ha det för internt bruk, i övrigt gick numret att få tag på överallt där man köper Galago. Att serien skulle vara ett tecken på desperation från sossarna... LO köpte numret när det kom ut för över ett halvår sedan, serien är såklart gjord ännu tidigare.

21 september, 2006 09:39  

Skicka en kommentar

<< Home