Creeper

måndag, september 11, 2006

Fem år efteråt

För fem år sedan smällde flygplanen in i tvillingtornen, New York.

Jag var hemma hos en kompis på småländska landsbygden, vi skulle göra ett skolarbete som gick ut på att mäta pH-nivåer i sjöar, och mellan de två olika sjöarnas prover, hade vi en matpaus och lagade makaroner med korv.

Mitt i matlagandet avbröt min kompis äldre syster oss genom att rusa in och berätta "det är någon som har flugit in ett flygplan i en skyskrapa, kom och kolla på nyheterna nu!". Jag trodde först att hon skämtade, men gick lagom chockad och såg på nyheterna. Flygplanet och skyskrapan var inte i singular, det var två.

Den elfte september tjugohundraett var dagen vi lärde oss vad terrorism innebar. Trots att allt utspelade sig på andra sidan atlanten, och jag inte ens fyllt femton år då, så kommer jag fortfarande ihåg vad jag gjorde den dagen, till och med makaronerna. Jag funderade på hur det gick med min kusin, och på det där klassiska fotot min dåvarande pojkvän hade på väggen, med utsikt på just tvillingtornen.

Det jag funderade mest på var dock lite allvarligare. Det handlade om vilka krafter som egentligen producerade denna terror, på hur dåligt det var med förståelse, och hur idiotiskt det var att döda oskyldiga människor, bara för att få uppmärksamhet.

Men det var just den elfte september som ändrade livet på så många i väst. Främlingsfientliga ökade och den personliga integriteten minskade. Hade det inte varit för den elfte september, så hade troligen även de styrande resonerat annorlunda om buggning, övervakning och datalagring. Förslag som idag accepteras, mycket beroende av den rädsla och längtan till trygghet som väcktes till liv av två flygplan.

5 Kommentarer:

Anonymous innid sa...

Jag hade precis fått reda på att min pojkvän inte längre behövde kryckor efter en allvarlig bilolycka tidigare det året, det var dagen före min 16årsdag och jag tänkte att det var en dag med sann lycka. En halvtimme senare ringde min pojkvän och skrek nästan åt mig "ÅK INTE TILL NEW YORK!" (vi skulle fira jul där). Sen dess känns det som om det jag oftast får i födelsedagspresent är fruktansvärda förstasidor...

11 september, 2006 09:54  
Anonymous Anonym sa...

Själv satt jag i ett plan på väg till USA och när vi var över Kanada så omdirigerades vi till Island, enda information vi fick var att samtliga flygplatser i USA och Kanada hade stängt, ni kan säkert förstå att våra mobiler gick varma när vi några timmar senare hade landat på Island.

11 september, 2006 10:05  
Blogger Tjallamalla XXX sa...

Mitt 9/11/01 mm finns här.

Bra skrivet i övrigt.

11 september, 2006 10:17  
Anonymous SixDays sa...

9-11 Kostade mig mitt jobb. Inget jag gråter över dock :)
http://sixdays.se/index.php/2006/09/11/five-years-since-9-11-five-years-since-i-lost-my-job/

11 september, 2006 17:08  
Blogger David sa...

Jag hörde om det på radion och tänkte "SHIT, det här är precis som i introt till Command & Conquer", jag visste inte då hur rätt jag hade...

12 september, 2006 10:06  

Skicka en kommentar

<< Home