Creeper

tisdag, augusti 22, 2006

Vänstern, staten och kapitalet

Det kan definitivt bli en intressant valrörelse om vänsterpartiet mindre än fyra veckor före valet ligger under fyra procent. Personligen så hoppas jag på att fler inser att vänstern har haft (i alla fall delar av) makten de tolv senaste åren, och det ändå bara blivit sämre för de som har det sämst. En vänster som talar om staten och kapitalet, placerade i samma båt, som vänsterpartiet själva.

Palestinasjalarna började bli ute redan när jag gick på högstadiet. Idag är det vare sig rebelliskt eller coolt, att som vänstern heja på diktaturkramande iranstödda-Hizbollah, bara för att USA inte är världens bästa land. Inte heller funkar det med klasskampstjat och högern-är-onda-dumma-människor-med-en-massa-makt-blaj när vi lever i ett land som varit styrt av en så kallad arbetarregering nästan oavbrutet sedan andra världskriget.

Vänstern i Sverige är ingen underdog-rörelse, och när de med Ohly faktiskt tappat nästintill all feminism-cred, så fyller de ingen funktion i den svenska riksdagen. Men, det är ett par veckor kvar, och i en valrörelse så kan allt hända. Själv så ser jag både ett och annat parti som kan fylla en bättre och mer meningsfull funktion i riksdagen, än det gamla vänsterpartiet kommunisterna.

14 Kommentarer:

Blogger batti sa...

Så klart att du har rätt... Men tyvärr brukar ju vänstern alltid få massa röster på slutet.
Tycker också att det är intressant att allt ont är högerns fel; när det är vänstern som styrt landet 90% av 1900-talet och 100% av 2000-talet.

V borde fortsatt heta VPK, det hade varit mer ärligt...

Man borde väl kunna kritisera både Hizbollah, Israel och USA tycker jag...

22 augusti, 2006 07:41  
Blogger Emil Eklindh sa...

Men Ohly har väl en sån där bra förklaring till varför dom inte får röster? "Våra väljare är ute och demonstrerar så dom har inte någon fast telefon"

22 augusti, 2006 09:25  
Blogger Vidde sa...

Aha! Ett inlägg från dig jag inte kan hålla med om. De är inte så många, men de finns. Jag tycker inte heller att socialdemokraterna har skött sig så bra. Faktum är att jag aldrig i livet skulle lägga en röst på dem. Men en sak som förbryllar mig är varför de fortfarande kallar sig vänster. Deras prakticerade politik har inget med vänsterideologi att göra för det mesta.

Iaf, bara för att "vänsterpartierna" inte skött sig betyder inte det att högerideologin är rätt. Inte för mig. Det kommer det aldrig att göra.

22 augusti, 2006 11:06  
Anonymous Anonym sa...

Jahapp då får man taktikrösta på Vänstern i år då, tack för infon Johanna. Oh jo försten nu när jag ändå skriver till dig Johanna, såg att Lars Danielsson kommer från samma stad som dig (och genast la min konspiratoriska hjärna in en högre växel). Här bara måste en hund ligga begraven. Hmmmmmmmmmmmmmmmmmm

22 augusti, 2006 13:26  
Anonymous Mind sa...

Istället för att välja mellan pest och kolera kan man ju alltid rösta på Piratpartiet.

22 augusti, 2006 13:49  
Blogger Nils sa...

Johanna: Lustigt att du tror att (v) går ner för att folk inte gillar regeringen när (s) ökar i samma opinionsundersökning.

Lustigt också att folk gör stora nummer av varje opinionsundersökning som kommer, trots att siffrorna skiljer sig så mycket åt och felmarginalen är så stor.

mind: En röst på Piratpartiet är bortkastad. Med lite tur finns det tillräckligt många korkade laissez-faire-liberaler för att Alliansen ska tappa en procent.

22 augusti, 2006 15:10  
Anonymous Svamp sa...

nils: samtidigt som du säger det så säger andra "med lite tur så snor dom röster av vänstern". Trevligt nog så faller inte PP inom något block i svensk politik.

Du kan kalla det bortkastat, men inget annat av partierna inser allvaret i nutidens övervaknings- och kontrollhysteri. På båda sidor av blocken har vi herrar (Bodström och Pehrson) som gärna tär på demokratins grundstenar och alla medborgares rätt till privatliv i namnet av att fånga "terrorister" och "knarkkungar".

Om detta är att kasta bort min röst så skulle jag göra det flera gånger om.

22 augusti, 2006 18:54  
Anonymous Anonym sa...

Debattören Paul Nilsson avslöjar på www.sourze.se väljarnas dubbelmoral om invandring. Ingen dagstidning vågar ta in hans insändare, men kommentarerna på Sourze visar att hans insändare får större uppmärksamhet än andras:

http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10543531

22 augusti, 2006 21:49  
Blogger figge sa...

Nils: Varför säger du att en röst på PP är bortkastad röst? Ska man inte rösta på det man tror på och det man håller med om, bara för att chansen är mindre att dom kommer in i riksdagen?

23 augusti, 2006 17:56  
Anonymous Fröken Nilsson sa...

Har lagt in dig som en av mina favoriter för att jag älskar din bloggtitel och du skriver så intressant. Vi delar inte samma politiska åskådning rent partimässigt. Men dina syner på vänstern är otroligt intressanta. Och ovanliga tycker jag. Det gläder mig. Som kulturflummare :) så är de flesta människor jag känner av vänstertillhörighet, men utan en tanke på varför och hur den så kallade vänstern i själva verket yttrar sig i praktiken. Personligen känner jag inte att jag hör hemma riktigt någonstanns och har svårt att identifiera mig med gamla tiders klassuppdelning. Hursom. Kommer fortsätta läsa och förbryllas. Hos mig hittar du en blogg på en bra mycket mer personlig nivå, även om jag som titeln säger inte kan låta bli att tycka om allt... Fortsätt så!

24 augusti, 2006 11:25  
Anonymous Fröken Nilsson sa...

Hmm.. inser just min miss... vi kanske delar hyfsat lika åskådning ändå när jag nu läst ännnu lite mer...

Typiskt att jag just därför finner det intressant! Jag som försöker undvika klubbar av inbördes beundran! :) Hursom, tack igen för bra blogg. Virrig idag...

24 augusti, 2006 11:30  
Blogger Fredrik Lindholm sa...

Nils: Tillräckligt korkade för att fatta att PPs nedmontering av upphovsrätten inte har någonting med lassiez-faire att göra då? Så länge det är flera från rödgröna blocket som röstar på dom så är det en nettovinst...

24 augusti, 2006 16:01  
Anonymous Lillebror sa...

svamp-snubben: du har så rätt.

24 augusti, 2006 20:37  
Blogger Fahrenheit451 sa...

Nils: En röst på Piratpartiet kan betyda att man vill göra en tydlig markering mot den allt mer ytliga fördelningspolitiken. Är det något som känns gammalt och förlegat är det att se en leende en politiker prata om "sin" ljusa framtid, samtidigt som de tjusar väljare med sina lockrop.

En röst på Piratpartiet kan även vara en röst från hjärtat, vilket smäller högre i min bok än en röst för sin plånbok.

25 augusti, 2006 00:21  

Skicka en kommentar

<< Home