Creeper

onsdag, augusti 16, 2006

Folkpartiet gör en historisk bedrift

Första gången idag när jag läste det här, så blev jag mest bara förbannad. Om det är någon fråga där folkpartiet som ensamt parti har störst trovärdighet, och enligt mig är helt klart mest liberala, så är det i jämställdhetsfrågor. Visst partiet driver inte individuell föräldrarförsäkring, men inte så långt ifrån, och jämställdhetsbonusförslaget är en sjysst kompromiss.

Inte långt efter, så kom Liberala ungdomsförbundet med det här utspelet. Min första reaktion på det var "men vad bra!" och jag hoppades på att partiet skulle lyssna, och kanske backa.

Sen så insåg jag att det allt måste vara en helt klart historisk bedrift att få ett parti som KD att backa i familjefrågor, och faktiskt inse att det kan vara klokt att barnen träffar sin pappa.

Egentligen så struntar jag fullständigt i om vårdnadsbidragen finns eller inte. Pengarna finns, annars hade de gått till lokala dagiset. Visst det är säkert en kvinnofälla, men en mycket valfri sådan. Arbetsmässigt är det idiotiskt, eftersom att du som är hemma vare sig får pension eller någon löneförhöjning under tiden, och du måste fortfarande förlita dig rätt så krasst på din partners inkomst. Det är liksom helt enkelt taktiskt osmart att vara hemma på vårdnadsbidrag, men vill du det, så visst, jag ska inte moralisera över dig.

När det gäller föräldrarförsäkringen så är det inte lika enkelt. Rent ekonomiskt borde en individuell vara klokast, eftersom föräldrarförsäkringen idag är det enda som bygger på ett kollektiv. Varför skall man från första början kunna lämpa över en ersättning på någon annan? Fast å andra sidan blir det pragmatiskt fel när familjer inte klarar av att ta ut föräldrarledigheten, eftersom att ersättningsnivåerna ställer till med ett för stort inkomstbortfall. Ett problem som förekommer allra tydligast redan idag, och i synnerhet i familjer där pappan redan tjänar mer än mamman, vilket bara egentligen bidrar till en ond cirkel.

Så min slutsats, efter att ha gått från både min första och andra reaktion, är att en alliansuppgörelse inom familjepolitiken som är folkpartiets förslag i kombination med att kommunerna tillåts att erbjuda vårdnadsbidrag om de vill, är trots allt rätt så bra. Inte lite heller. Eftersom det skulle innebära att ersättningsnivåerna höjs när båda tar ut föräldrarledighet, vilket förhoppningsvis också innebär att fler pappor tar chansen att vara hemma med sina barn, samtidigt som staten inte är moraliserande över vårdnadsbidragsivrarna, vårdnadsbidrag kommer nämligen alltid att vara ett högst frivilligt val.

---

Just det. I morgon börjar jag jobba som valombudsman för Liberala ungdomsförbundet. Bloggen kommer knappast påverkas av det så mycket, möjligt att inläggsfrekvensen kommer skilja sig något. Jag skriver fortfarande som privatperson, och åsikterna är alltid mina egna, ibland (som nu) sammanfaller de med partiets, fast det är nog faktiskt oftare som de inte gör det.

Jag hade tänkt att skippa all valpropaganda i alla fall. Lite förtäckt kommer den ju alltid att finnas där. Jag vill fortfarande att alla skaraborgare kryssar mig in i riksdagen (jag behöver bara sisådär drygt tusen kryss), och att alla Skövdebor sätter ett kryss på mig till kommunen, för det är väl kanske där jag kan ha någon form av chans att komma in. Om någon nu helt skulle få för sig att tycka att jag borde lyckas ännu bättre så har jag ett sånt där konto dit donationer tas emot allra ödmjukas (personvalskampanjade kostar pengar).

Till trots så kommer partiet få kängor när de förtjänar, liksom alla andra partier och politiker som borde ha det. Även om jag inte alltid lyckas precis som jag vill. Huvudämnena kommer dessutom alltid vara just frihet, fildelning och feminism.

6 Kommentarer:

Anonymous Stocken sa...

Personligen kan jag inte fatta att ingen har ställt någon politiker som står bakom vårdnadsbidraget mot väggen (i något av de större medierna, har inte ens läst tillräckligt av dina bloggpostningar för att veta var du står i frågan). Man försöker ju framställa det som om det vore ett nollsummespel för kommunerna när det i själva verket blir en belastning för kommunernas ekonomi.

Om jag har förstått saken rätt skall ju den vårdande föräldern få ett lika stort bidrag som ett dagis skulle ha fått för att vårda sitt barn så kommunens utgifter blir ju oförändrade. Däremot kommer ju kommunens intäkter minska med den skatt som föräldern ifråga skulle ha betalat in.

Nu kan man ju alltid argumentera att eftersom det finns så många arbetslösa så får säkert någon annan det jobb som den vårdande föräldern haft, men vi kan ju inte legitimera vårdnadsbidraget med att arbetslösheten är hög. Det är ju även lång ifrån säkert att den som får jobbet ifråga bor i samma kommun...

Personligen hade jag inte haft ett dugg emot vårdnadsbidraget om det hade varit ett nollsummespel, men jag kan inte få mig själv till att tycka att det är ok att själv fritt kunna välja att utnyttja mer resurser som betalas av andra.

Självfallet är det helt ok att stanna hemma med sina barn, men eftersom man själv väljer att sluta bidra till samhällets resurser bör även samhället sluta att bidra till ens försörjning.

19 augusti, 2006 20:08  
Blogger Fahrenheit451 sa...

Johanna! Din trovärdighet sjunker om du stannar kvar hos FP(Leijonborg). Jag vet dock att du står för en liberal politik när det kommer till fildelning osv, men dessa förslag om språkkrav, litteraturkanon, skoluppförande andas fascism. Jag säger dock inte att det är fascism, men de ligger helt i linje med de tankar som brukar finnas hos de mer högerextrema krafterna i Sverige.

20 augusti, 2006 12:02  
Anonymous Rasmus Kaj sa...

Om jag förstått förslaget rätt skulle det bli tillåtet för kommuner att erbjuda vårdnadsbidrag, men kommunerna skulle inte tvingas till det. Och föräldrarna skulle väl knappast tvingas söka det heller, det skulle väl fortfarande finnas andra alternativ (även om det redan nu tydligen är dåligt med det på vissa håll).

Ökat komunalt självstyre är bra, och det borde väl vara i linje med en liberal politik också.

Och folk envisas med att kalla det kvinnofälla. De som gör det utgår från att det skulle vara mamman som skulle stanna hemma. De har alltså själva könsdiskriminerande (och heteronormativ) grundsyn.

22 augusti, 2006 19:03  
Blogger ~Karin Långström Vinge~ sa...

Johanna, du har mitt kryss till riksdagen. :)

23 augusti, 2006 12:43  
Blogger Fredrik Lindholm sa...

Nylander: Vems pengar är det du talar om?

F-451: Vad sägs om att läsa denna lilla essä av George Orwell från 1944 innan du uttalar dig om fascism nästa gång: What is Fascism??

P.S. Tack för att du upplyste oss om kopplingen Fp-Leijonborg. Den måste jag skriva upp...

23 augusti, 2006 15:56  
Blogger Fahrenheit451 sa...

Fredrik: Mitt nick kanske kan antyda att jag läst en del dystopier.;)

Sen tycker jag det är stor skillnad på Westerbergs FP och Leijonborgs FP, därför tror jag jag skrev så. Leijonborgs FP har enligt pressen dragit till sig en sådan som Bert Karlsson, tidigare Nyd ;). Kanske säger något om det vägval dagens FP gjort?

25 augusti, 2006 00:50  

Skicka en kommentar

<< Home