Creeper

söndag, augusti 20, 2006

Valfläskspridning och feminismhot

Valfläsksutdelandet har nu startat på riktigt. Löften från höger och vänster dimper ner dagligen, och testballonger med olika fokus släpps, allt för att vi vill se var debatten kommer att hamna. Själv tror jag att det blir jobben som avgör. Lite fildelning och förhoppningsvis lite feminism, men framförallt så kommer det vara jobben som är den avgörande knäckfrågan i valet. Liza Marklund skriver bra om bidrag här.

Ett mer annorlunda politiskt läge hade det blivit om Qruiseranvändarna hade fått bestämma. Med moderaterna i topp, ett folkparti som nästan var lika stora som sossarna, ett utpetat KD och både piratparti och feministiskt initiativ in i riksdagen. En helt klart spännande kombination som jag nästan hellre haft än dagens politiska nästintill två-parti-läge.

När det handlar om just feminismen så bör man läsa den här intervjun med Göran Hägglund. Snällstämpeln är som bortblåst, och han talar fientligt mot familjekombinationer som inte är kärnfamilj, vill in och peta i aborträtten, och vill inte bara ha homoadoptionsförbud, utan gillar inte heller att ensamstående får adoptera. Ska vi förbjuda folk som inte är gifta att skaffa barn också?

---

Nu blev det mest länkar till annat, och inte så mycket eget. När jag ändå håller på så kan jag ju lika gärna tipsa om den här artikeln om darknets. Klokt om personlig integritet och med poängen att du inte kan stoppa den tekniska utvecklingen.

---

För ett par dagar sedan efterlyste jag 200 meter högklackat på kullersten. 100 meter och på asfalt hittar du här. Jag vill fortfarande ha det på minst EM-nivå.

3 Kommentarer:

Blogger Maria Byström sa...

jag tycker Lizas krönika var kanon!

21 augusti, 2006 10:02  
Anonymous Petterson Fittipaldi sa...

Det är väldigt lätt för Liza Marklund att sitta där med sina miljoner och häva ur sig den där smörjan. Problemet löses inte genom att man minskar bidragen utan att man river upp systemet och gör det enklare att såväl upptäcka fusk som att förenkla och göra det hela mer rättvist.

Att minska bidragen i ett system som är så skadat som bidragssystemet är som att försöka släcka skogsbränder med en leksakshink.

22 augusti, 2006 00:10  
Anonymous Rasmus Kaj sa...

Petterson Fittipaldi: Ta och läs Lizas krönika en gång till. Det står inget om att sänka bidrag i den. Hon klagar inte ens på att sossarna lovar olika former av bidragshöjningar.

Hon klagar på att sossarna inte försöker göra något åt arbetslösheten eller göra om svartjobb till riktiga jobb (som förutom pengar nu ger poäng för pension och a-kassa). Och då menar jag inte att ge mer pengar till skatteverket för att spåra upp fuskarna. Jag pratar om att ge dem rimlig möjlighet att jobba vitt.

22 augusti, 2006 22:06  

Skicka en kommentar

<< Home