Creeper

lördag, juli 15, 2006

"Och jag insåg att jag hade blivit en man"

"Och jag insåg att jag hade blivit en man"
Utbrast en klok kvinna under ett av Almedalens seminarier om feminism.

Ibland så funderar jag på om man som kvinna måste förvandlas till en man för att kunna klara sig i samhället, och behålla sin feministiska syn trovärdig, och om man inte omedvetet trots en feministisk analys strävar efter att uppfylla den manliga normen.

Jag brukar ibland i diskussioner hävda att jag är man. När någon skämtsamt påstår att kvinnor hör hemma vid spisen så kontrar jag med "om du lovar att äta upp all mat jag lagar, så står jag gärna vid spisen" för att associera till min knappa matlagningsförmåga. Jag tittar hellre på "Sin city" än på "Pretty woman", föredrar snygga bilar framför hästar, hittar hellre själv än frågar efter vägen, och jag vet garanterat mer om en dators beståndsdelar än om smink.

När jag ska prata feminism i olika sammanhang kan just de här egenskaperna vara livräddande, eftersom att jag i mig själv kan bevisa att alla kvinnor inte är lika dana, utan att det handlar om individuella egenskaper. Tyvärr så handlar fortfarande en ganska allmän problemformulering när det rör jämställdhet, om att för få kvinnor beter sig som män, eller pysslar med manliga saker. Det är kvinnor som inte tar för sig, som följer jantelagen alldeles för mycket, och som inte har samma höga ambitioner som män.

Jag tror att det är lika viktigt att fokusera omvänt, och att den traditionella manliga könsrollen är precis lika farlig. Män måste få vara mjukare och samtidigt bli socialt accepterade, och de traditionellt kvinnliga egenskaperna måste få bli precis lika mycket norm som någonting annat. Ordet individ och individualism måste kombineras med feminism mycket, mycket oftare.

---

För övrigt är jag sååå avundsjuk och vill ha en sån här.

8 Kommentarer:

Anonymous Mickey J Barczyk sa...

Du har ju missförstått det dära om att mannen gillar bilar... Vi gillar bilar, men det är bara därför att kvinnor gillar att vi män har bilar. Vi gillar bilar för kvinnornas skull. Det är så vi håvar in dem i våra nät :) Om inte kvinnor funits skulle mannen aldrig uppfunnit en bil.

Lite skämsamt, men sanningen tror jag att mannen är lite mer "aktiv" pga att vi vill imponera på kvinnan. Damer imponeras när en man har en fin bil, bra jobb, pengar och bra utbildning.

Kvinnan behöver inte imponera på mannen genom att äga saker eller vara duktigt på sysslor som leder till rikedom, det hon koncentrerar sig på är sitt utseende för att få mannen att bli intresserad av henne.

Tror du inte att det ligger något i det?

15 juli, 2006 16:27  
Blogger Backpacker sa...

Tack för att du tar upp att mansrollen också är något viktigt att diskutera och kritisera.. jag är trött på alla förväntningar om hur jag ska bete mig.

15 juli, 2006 16:48  
Blogger Alexander sa...

MJB: Well, om du frågar mig så är en person av kvinnligt kön i en snygg bil (Maserati) det snyggaste som finns...

15 juli, 2006 20:14  
Blogger Vidde sa...

Åh, jag hatar alla roller som finns! Och det finns inget värre än att upptäcka att någon har placerat en i ett fack och därmed drar förutfattade slutsatser om vem man är och hur man är.

Jag själv är ganska mycket som vissa tycker hör det manliga könet till, men jag är tjej... Jag gillar hästar och datorer. Bilar ska vara stora och rymliga så man kan packa in allt man behöver ha med sig när man har storhandlat eller ska på lan. Snabba bilar är kul, men jag vill inte ha en sån (iofs älskade jag pappsens saab 95 aero. Combi och hyfsat bra motor...).

16 juli, 2006 02:04  
Blogger Saga Rosén sa...

Johanna, du är en sån feministisk bilbrud. Själv väntar jag på att mannen skaffar körkort och en snabb bil...;-)

16 juli, 2006 16:47  
Blogger Johanna Nylander sa...

Saga; du, jag tror du kommer skaffa körkort innan din käre make ;) fast du är ju mer för sportbilagan när jag tar bil-bilagan till expressen, sportsidorna bryr jag mig inte ett dugg om (om det inte kan kopplas till typ ljungberg)...

16 juli, 2006 17:53  
Blogger Saga Rosén sa...

Du är så sexistisk! Ljungberg gillar du för att han a, är från Halmstad och b, han är snygg i kalsonger. Vart är fotbollskänslan? Sportbilagan är underbar.

16 juli, 2006 19:57  
Blogger Alexander sa...

Saga: Inte faan kan man gilla honom för det ha uträttat i landslaget i alla fall. (Bortsett från senaste Tysklandsmatchen men då var det inte svårt att vara bäst i laget)...

19 juli, 2006 09:33  

Skicka en kommentar

<< Home