Creeper

torsdag, juli 06, 2006

Hotfulla rasister, vänstern och Reinfeldt

Almedalskommentarerna i gårdagens Studio Ett blev inte så långa, och jag hörde mig själv i lur-eko i början, lyssna på går de i alla fall. Fildelningsdebatten kommenterades i Resumé (jag på bilden) och i Metro. Nicklas från Liberala ungdomsförbundet i babyblöja har också synts lite var stans utanför almedalen.

Nationaldemokraternas och Sverigedemokraternas framfarter har varit med stor polisbevakning. Dessvärre så var inte polisen närvarande när en av mina skövdevänner (17 år gammal, och knappast någon som själv ser hotfull ut) på plats råkade ut för en ordentligt hotfull Nationaldemokrat. Killen råkade tappa sitt flygblad på marken, varav ND-snubben kommer fram och hotar. Läskigt. Samma personer har även gått runt i tröjor med texten "Homofob", och jag beundrar de som stod med regnbågsflagga jämte.

Reinfeldt var faktiskt rolig i gårkväll, även om också han föll i "presentera inga egna förslag, klanka bara ner på andras"-fällan. Vad beträffar hans viktnergång kan jag inte uttala mig, då han är en av få partiledare jag inte sett på särskilt nära håll än. Men valfläsk slipper vi gärna undan, så jag antar att det är positivt.

Ladbrokes bjöd på fotbollsmatch och mingel igårkväll, och senare när jag stötte på min enda infödda gotlandskompis (som jag inte känner via politik) berättar han att hans bror arrangerar den alternativa politikerveckan. Tror han tvingade mig gå på något seminarium, men det är ju så långt dit... Det är en stor skara människor från alla håll och kanter här i alla fall.

Ikväll är det Ohly-tal (om jag nu inte missar det också), vänsterpartiet är det jag sett minst av under veckan, så vi får se vad de har att komma med. Något mer seminarium skall nog hinnas med också, och jag är lovad bilder från lite håll och kanter som jag skall försöka publicera när jag kommit hem.

2 Kommentarer:

Blogger Fredrik Lindholm sa...

Synd om din kompis, men det är faktiskt jättebra att de är så ärliga och inte kammar till sig.

De värsta homofoberna är de som hotar stänga Patricia för att folk har dansat med bar överkropp eller driver en direkt företagsfientlig politik. Sådant kommer ND aldrig att göra sig skyldiga till.

07 juli, 2006 09:01  
Blogger Johanna Nylander sa...

Du har rätt Lindholm, och det är väl bara att hoppas att det är färre och färre som känner att sympatisera med ett parti som ger sig på 17-åringar.

07 juli, 2006 16:28  

Skicka en kommentar

<< Home