Creeper

tisdag, juli 04, 2006

Mingel, Hägglund och inlägg nummer 400

Nu ska jag strax iväg och medverka på det där bloggseminariet, men vilken bloggare vore jag, om jag inte rapporterade något om gårdagens händelser innan det.

Göran Hägglunds tal igår lyssnade jag bara med ett halvt öra på. Tycker väl mest det är lite ironiskt att han talade om färre pekpinnar samtidigt som de släpper en rapport där man föreslår utökade regler för vilka som ska få vara med i tv, och någon sorts barnmärkning av samma medium. Varför skall lagstiftare bry sig om det?

Microsoftseminariet igår var bättre än förväntat. Även om killen som snackade (en rektor som lät från stockholm) gillade lagförslaget om grooming, så var han i övrigt mycket tydlig att det bästa sättet att lära barn använda internet på ett säkert sätt, är genom samtal och inte genom förbud.

Brandtalsbingot var till den största delen kul, men med en något flummig konfrencier. Mingel med öl och cider slår för övrigt rosévinsmingel tio gånger om. Innehaket i Visby under almedalen utesluter förstagångsväljare, men man får helt enkelt se till att ha en bra kväll ändå. Kändisfaktorn är hög, lika så igenkänningsfaktorn, det är totalt omöjligt att ha någon som helst koll på var man mött en människa innan, och även om man ibland kan spy galla över floskler och stelhet, så är de allra flesta man möter mycket trevliga.

---

Upptäckte förressten att det här är mitt 400:e blogginlägg på FFF. Tiden går snabbt. På tisdag firar bloggen 1-årsjubileum :)

3 Kommentarer:

Anonymous Eklindh sa...

Jag får väl vara först med att tacka för debatten om bloggar idag. Även om vi inte var så många som var och lyssnade direk.

04 juli, 2006 14:36  
Anonymous RedHog sa...

Tja pekpinnar pekpinnar brukar väll just vara vad de konservativa (och till viss del de som kallar sig nyliberaler snarare än liberaler) förespråkar?

Många andra länder som brukar anses mer höger än Sverige, som t.ex. USA och Australien, PIIIIPer ju ut svordomar i TV och har barnmärkning av vartenda TVprogram och varenda film.

(Nej jag tror inte för ett ögonblick att riktiga liberaler förespråkar en sådan inskränkning i personliga friheter. Men det återstår att se vilka som lyckas driva igenom sina ideal)

Hm, hoppas för resten att du inte har ngt emot mitt ganska flitiga kommenterande av din blogg! Älskar att diskutera, och när jag läser dina inlägg (som för övrigt ofta är mycket bra!) så kliar det i fingrarna på mig...

05 juli, 2006 01:56  
Blogger Damljanovic sa...

Rapporten som släpptes skrevs av Maria Larsson och Ella Bohlin och innehöll ett stycke som tyckte att man skulle ha rekomenderad 18års gräns på dokusåpor. Alltså har Hägglung ingenting med det hela att göra.

09 juli, 2006 12:15  

Skicka en kommentar

<< Home