Creeper

söndag, juli 02, 2006

Göran Persson, vårddebatt och vänsterretorik

Nu har Göran Persson avslutat sitt almedalstal, och 1181(exakt siffra enligt insatta SSU-are) ssu-are tågade till platsen i sann kollektivistisk förstamaj-anda, alla iklädda lika dana röda tröjor och sjungandes kampsånger.

Talet tyckte jag var rätt menlöst, och Göran lät trött. Mer än halva tiden handlade om att påpeka fel hos alliansens politik, istället för att framhävda sin egen. Borgarna är onda slödder som vill avskaffa förmögenhetsskatten på den stackars 60+kvinnan som jobbat i vården och har värk, medan socialdemokraterna är goda människor som tycker om volvos miljöbilar.

Skolpolitiken togs också upp. Tydligen så fungerar skolan alldeles utmärkt eftersom:
"Vi är nöjda med våra skolor. Nån stans där borta finns det någon skola som inte är bra, och det ska vi ta itu med."
Personligen så tror jag att de flesta både elever och lärare tycker att det är mer en "nån skola nån stans där borta" som i dagens läge inte fungerar särskilt bra.

---

I eftermiddags var jag också och lyssnade på en vårddebatt med alla politiska ungdomsförbund utom Grön Ungdom, annordnat i vårdförbundets lokaler. Johan Ingerö talade för Luf, och Sivert Öholm var moderator.

Ida Gabrielsson från ung vänster har en intressant syn på vårdpolitik och Sverige. Tydligen är det Wallenbergsfamiljen som styr landet eftersom:
"Wallenbergfamiljen tex. i det här landet har ju styrt i 70 år."
Jag trodde faktiskt det var sossarna. Men jag har väl missat något.

Hennes lösning på att få upp kvinnolönerna i offentlig sektor är naturligtvis inte heller att privatisera (så människor kan få välja sin arbetsgivare eller starta egna företag) utan:
"Avsätt pengar i fonder för att förändra kvinnors löner till mäns."
Just det, man ska betala skatt på aktieutdelningar också. Dessutom är det EU:s fel att vi har dålig vård i Sverige.

Nu blir det strax strandgrillning, och i morgon talar kristdemokraternas Göran Hägglund. Intressant hur SSU-legionerna beter sig då.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

lol.. gotta löv those commies! trist bara att de menar allvar.. hade varit ganska kul annars..

03 juli, 2006 01:13  
Anonymous RedHog sa...

Intressant att du kallar sossar för commies, Anonym. Jag brukar annars tycka att de är väldigt konservativa...

Och så till Johanna: Jag är väldigt kluven till privata skolor. Jag har själv gått i två olika Waldorfskolor, varav en var riktigt bra och en riktigt dålig. Jag har också nyligen haft en kristen privatskola här i Australien som kund. Och jag tycker synd om barnen som går där. Jag tror nog att privata skolor är bra, under två förutsättningar: Att de inte är vinstdrivande (dvs drivs av tex ett förälldrakooperativ eller liknande, detta eftersom jag har sett vad vinstdrivande skolors snålhet leder till...) och inte är religiösa (jag avskyr när små barn får idiotier nertryckta i halsen på sig). Det begränsar iofs antalet grupper i samhället som kan och vill starta skolor, men de få som då ändå startas, kommer vara utomordentligt bra, eftersom de troligtvis tar nya pedagogiska grepp, och också troligtvis drivs av personer som brinner för att ge barnen en bra skolgång.

Som vanligt är jag jätteflummig och _löser_ inga problem. Men så är jag ju inte politiker och måste _argumentera_ heller, jag bara flummar lite och hoppas på flum tillbaka :)

03 juli, 2006 03:53  
Blogger Johanna Nylander sa...

Redhog; Ida Gabrielsson är kommunist...

Jag vill ha privata skolor som finansieras av staten, vinstdrivande eller inte tycker jag inte är relevant, eftersom de skolor som tar ut för mycket vinst så det påverkar undervisningen inte kommer få elever eftersom att de troligen blir dåliga. När det handlar om religiösa friskolor vill jag ha en stenhård kontroll av att de verkligen följer läroplanen, släpper in alla, och inte håller på med skumma funtamentalistiska sekterismer. Sen skall inte alla religiösa förbund få lov att starta friskolor.

03 juli, 2006 11:17  
Anonymous Anonym sa...

reality check: aktieutdelningar ÄR beskattade (30%, inkomst av kapital) i Sverige. Vad som skiljer Sverige från många andra länder är att Sverige beskattar vinsten i företaget (30% av den redovisade vinsten) och aktieutdelningen (30% av de utdelade pengarna). 1 kr i vinst blir därmed max 49 öre efter skatt hos aktieägaren.

03 juli, 2006 14:14  

Skicka en kommentar

<< Home