Creeper

onsdag, maj 31, 2006

Razzia mot svenska fildelare

Nu har allt de svenska poliserna gått för långt. Femtio poliser gjorde idag razzia mot Piratebays servrar, vilket gjort att både thepiratebay.com och piratbyran.org ligger nere. Vad det är i detta innehåll som är olagligt har jag svårt att se, eftersom att Piratebay är en bittorrenttracker och inte tillhandahåller material själv, och Piratbyrån inte har någonting med det att göra (att stänga ner den sidan är mer att likna vid censur).

I de luddiga kommentarer som runt omkring historien finns: "De misstänks för brott mot upphovsrättslagen alternativt medhjälp till brott mot upphovsrättslagen."

Medhjälp till brott mot upphovsrättslagen? All fildelning är långt ifrån olaglig, och kan man verkligen kräva ansvar hos en såpass stor sida att kontrollera vad dess användare lägger ut? Var är tillslagen mot blocket och andra försäljningssajter där rent stöldgods förekommer? Där det dessutom handlar om rent fysiska ting.

Inte konstigt att folk tappar tilltron till polis och till politiker när sådana här tillslag får ske. Att organisera hela FEMTIO poliser till en sån här sak kan inte kallas för någonting annat än resursslöseri. Har inte dessa femtio poliser någonting viktigare att göra?

Nej, det verkar mer som att polisen köpt antipiratbyråns krav rakt av, inte har koll på de tekniska faktan runt om, och helt enkelt prioriterar helt fel.

Uppdatering: Mer finns att läsa på piratbyråns temorära blogg samt på piratpartiets hemsida. Det luktar mer och mer censur runt det hela, och ett så oigenomtänkt förslag att det är rättsvidrigt.

Jag har även gått ut med ett pressmeddelande om det genom luf. Det kan du läsa här.

Uppdatering 2: Sänd mina rötter regn har en större rapportering om läget. Klart läsvärd.

32 Kommentarer:

Anonymous agaton sa...

Skrev ett inlägg om det precis också. Verkligen konstigt agerande från polisen..

31 maj, 2006 15:13  
Anonymous Anonym sa...

"All fildelning är långt ifrån olaglig...". Vilken verklighet lever du i? Inte fan lägger du ut din privata fotosamling, allt som delas är kommersiellt och därmed respekteras inte upphovsrätten.

31 maj, 2006 15:15  
Anonymous Dennis sa...

Anonym:
Eh... man kan ju fildela i "kommersiellt" syfte. T.ex. för att sprida sitt material så lägger man själv ut det på nätverken.

Det är din verklighet som behöver ifrågasättas.

31 maj, 2006 15:21  
Anonymous Anonym sa...

Precis, var får gränsen för medhjälp; är taxichaffisen som omedvetet kör en rånare till banken skyldig? Affären som säljer skivorna det upphovsrättsskyddade materialet bränns ut på? Eller är det bara om den tilltalade medvetet hjälper till? nu är det ju inte direkt sannolikt att piratebay skulle vara polers med varje användare och personligen skicka dem torrents, men om så vore fallet skulle det ju röra sig om en nära krets och sådan kopiering är väl fortfarande tillåten?

31 maj, 2006 15:25  
Anonymous Anonym sa...

Inte nog med det
Piratpartiets site är också nere
De är faktiskt ett inregistrerat politiskt parti som ställer upp i valet
Snacka om censur

31 maj, 2006 15:56  
Blogger Johan Folin sa...

Anonymous: Det beror nog på att någon länkade till piratpartiet i en kommentar på slashdot. De har alltså blivit slashdottade.

31 maj, 2006 16:06  
Anonymous Anders sa...

Fildelning är per definition inte kommersiell. Nu har socialism och kapitalism fött fram något som en miljon människor i det här landet tycker är fel. Vad är nästa steg?

31 maj, 2006 16:40  
Anonymous Anonym sa...

De kan säkert ta dem på skattebrott också. Pojkarna verkar ju ha skickat en betydande mängd annonsinteckter till sitt schweiziska bolag Random Media.

31 maj, 2006 17:28  
Blogger Johanna Nylander sa...

Piratpartiets sida verkar just nu mest ligga nere pga. hög belastning. Piratbyråns finns dock på de beslagtagna servrarna.

31 maj, 2006 17:49  
Anonymous Pär sa...

Väldigt intressant när mr Ponten säger att en bt-tracker kanske bryter mot lagen antingen direkt eller genom att medverka till intrång i olika upphovsrätter.

Med det resonemanget borde all utrustning som överhuvudtaget kan göra någon som helst kopia beslagtas för utredning.

Hela internet och alla dess tjänster "uppmuntrar" ju till att dela material.

Ska bli intressant att följa.

31 maj, 2006 18:16  
Blogger figge sa...

Jag har använt PirateBay till att sprida lagliga filer, ett utmärkt sätt att nå ut till stora massor.
Men nu blir jag upprörd... man kanske ska rösta på PP iaf?
De andra partierna är för flata i dessa frågor... (gäller även integritetsfrågorna)

31 maj, 2006 18:16  
Blogger M8e sa...

En annan sak som är intresant är att polisen tog "alla servrar de kunde hitta".

istheshit.net är också nere på grund av detta och polisen hade inget med den servern att göra och men det var/är den enda servern som hade/har upphovsrättskyddatmaterial(bilder).

31 maj, 2006 18:33  
Anonymous Pär sa...

Jo jag känner ganska många som använt just tpb till att sprida lagliga saker.

Det va ett riktigt bra ställa för ett band jag känner som la ut sin skiva där. Gratis PR utan nått arbete. Även många speldemos och filmsnuttar.

Har lite svårt att förstå detta :)

___________
offtopic: appropå spel, johanna n. Vill minnas att du jobbade?/läste? till spelutvecklare i någon form? Kom och hälsa på oss på gamedev.se och visa upp dina verk. Alltid roligt att se.

31 maj, 2006 18:43  
Anonymous Lore sa...

Någon som är juridiskt slängd? Jag finner detta slöseri med våra skattepengar kriminellt och undrar därför om det finns någon grund på vilken man kan antingen anmäla de som godkände razzian (med femtio poliser!) och eventuellt apb för falsk angivelse?

31 maj, 2006 19:01  
Anonymous Anonym sa...

Att man tagit ned piratbyrån borde faan anmälas till Human rights watch eller liknande organisation...

31 maj, 2006 19:32  
Blogger isecore sa...

Jag skrev lite om detta i min egen blog också, och jag har skrivit lite mer samt lagt upp en MP3 där P1 intervjuade Andreas Viklund där han gav sina åsikter kring fildelning och varför branschen så starkt motarbetar den.

http://blog.isecore.net/2006/05/31/har-ar-de-riktiga-skurkarna/

31 maj, 2006 19:38  
Anonymous Stefan sa...

isecore: Oj, det där var en jävligt skön intervju... Både dialekten och ämnet! Man blir ju förbannad på musikbranschen bara av att tänka på saken.

31 maj, 2006 20:13  
Anonymous Mind sa...

Rekommenderar den intervjun faktiskt. Andreas är även en god vän till mig och en riktigt trevlig och skärpt kille.

31 maj, 2006 20:35  
Anonymous Slabbe sa...

För den som vill skriva på till stöd för the pirate bay
http://www.programbar.se/namninsamling/index.php?sida=2&nid=141

Se hur trafiken i Sverige "dog" idag:

http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/All.html

Att TPB har haft och har betydelse för fildelningen kan inte bestridas. Där emot ska polisens tveksamma aktiviteter idag bestridas.

Villka politiker har blivit utsatta för tryck från USA? Villka politiker (ministrar) har gett order till polis och åklagarmyndigheter om tillslag?

Vem vinner på dagens händelser? Piratpartiet har iaf fått flera hundra nya medlemmar idag.

31 maj, 2006 20:55  
Anonymous Jacob sa...

Det sjukaste är ju att de beslagtar mängder av sajter som inte har någon koppling till TPB mer än att de har samma internetleverantör, de låg inte ens på samma servrar, servrarna var tydligt märkta med vilka som huserade TPB, Piratbyrån, andra sajter, osv. De beslagtog hela rasket, och lägger ju därmed ett de facto näringsförbud på obestämd tid för flertalet företagare och privatpersoner som använder sig av internetleverantörens tjänster. För att inte tala om att de beslagtar Piratbyråns server, en organisation som försöker föra demokratisk opinion mot just sånt här. Vansinne.

31 maj, 2006 23:01  
Blogger Fredrik Lindholm sa...

Figge: Är du för lat för att starta upp en blogg där du lägger ut länkar till rapidshare?

Annars måste jag gratulera Nylander för att vara den enda som kommit med en legitim kritik -att detta kanske inte är ett högprioriterat brott. Men det kan ändå inte dölja stanken från den rent antikapitalistiska retoriken om copyright.

01 juni, 2006 00:23  
Blogger figge sa...

Fredrik Lindholm¨:
Jag har ingen aning vad rapidhare är.

01 juni, 2006 01:30  
Anonymous Anonym sa...

http://piratkriget.omfg.se/

01 juni, 2006 02:29  
Blogger Vidde sa...

Fredrik Lindholm: marknaden håller på att förändras, och de som inte hänger med försöker få de som leder förändringen att framstå som terrorister och andra brottslingar. Vad menar du med stank och antikapitalism? Är det inte legitimt att undra varför människor som inte begår brott ska straffas för att andra KANSKE begår brott? Man är inte antikapitalistisk för att man anser företag utöva affärsmodeller med låg eller ingen etik. Man kan tjäna pengar på musik på otroligt många sätt, och det vi är vana vid är på väg bort. Man är inte kommunist för att man frivilligt ger bort någonting gratis. Faktiskt.

01 juni, 2006 03:08  
Anonymous Anonym sa...

BOJKOTT - 4-EVER MOT UPPHOVSRÄTTSINDUSTRIN !

01 juni, 2006 03:08  
Blogger Fredrik Lindholm sa...

Figge: På rapidshare.de kan man lägga upp filer. Det finns andra liknande siter.

Vidde: Huruvida företag har affärsmodeller med låg eller ingen etik är ingen ursäkt för att själv vara ännu värre. Musikälskare har i årtionden gjort sig omaket att först köpa LP:s och nu CD:s. Skivklubbar, stormarknader, postorder, varuhus, skivmässor, skivbutiker. Kontant, kreditkort, checkar. Lustigt att det just nu blir så oerhört viktigt att "driva fram" utvecklingen. Om en företagare inte vill göra på ett visst sätt så kan man inte tvinga denne till det. Om piratkopierarna sade att de vill lyssna på den senaste listmusiken och att de vill se de senaste hollywoodfilmerna utan att betala för sig så skulle de ha min fulla respekt. Men ett vanligt argument är ju att artisten får en större publik. Men om artisten föredrar vara småkänd och ha pengar framför att vara ett namn i stugorna och utfattig. Har man rätt att "rädda" denne från den relativa okändheten då?

Vad gäller antikapitalism så säger denna kommentar på Piratbyråns blogg allt:

"Sist och slutligen.. vem har någonsin sagt att skivindustrin någonsin tvunget skulle vara en multimiljardverksamhet? Där sitter de feta skivbolagsägarna och smuttar på sina cigarrer och har absolut inget bättre för sig än att jaga människorna som är själva orsaken till deras rikedomar. Snälla... ni har era 100.000.000 kronorsvillor, era rolls-royces och era unga, blonda, silikonpumpade bimbos. Nöj er för fan."

01 juni, 2006 04:14  
Blogger figge sa...

Fredrik Lindholm: Varför använda när BitTorrent funkar utmärkt för att sprida sina verk. Går (oftast) snabbare att ladda från en BitTorrent site. Desutom finns (fanns) det mer tillgängligt på en sida som hade såpass många besökare som TPB har.

01 juni, 2006 05:40  
Blogger Kalle sa...

Jag har några teorier om varför det krävdes femtio poliser för insatsen =P.

http://buttleworld.blogspot.com/2006/06/religisa-miljmedvetna-fundamentalister.html

01 juni, 2006 08:01  
Blogger Vidde sa...

Fredrik Lindholm: Ja, det där lät ju vettigt, men betänk detta: på grund av allt detta krigande mot sina konsumenter tillåter jag inte kommersiell musik i mitt hus. Inte på min dator heller. Det jag gör är alltså helt lagligt; jag bojkottar musikindustrin. Och jag uppmanar alla andra att göra det samma! Det är jobbigt i början, men sedan hittar man fler och fler sidor där musiken är gratis. Inte är den sämre än den kommersiella heller. Är jag antikapitalistisk för att jag anser att musik ska vara gratis? Enligt ditt eget inlägg icke, tydligen. Så var går gränsen? När blir man antikapitalist? (och så det gamla is-exemplet, men det vet alla redan, så det behöver jag inte skriva ner igen)

01 juni, 2006 10:51  
Blogger Eurasian warrior sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

01 juni, 2006 21:42  
Blogger Fredrik Lindholm sa...

Nej, du är ingen antikapitalist om, och endast om du laddar ner musik som ursprungligen lanserades som gratismusik. Kapitalism har inget med att pengar måste byta ägare. Kapitalism bygger på samtycke. (Att det sedan är lättare att skapa rikedomar med samtycke än med tvång är en annan femma.)

Däremot är du antikapitalist om du anser att ingen skall få ta betalt för sin musik.

Men det är ju inte för att t.ex. Björn Rosenström lade ut en hel skiva på nätet förra året som man stängde ner TPB.

01 juni, 2006 21:46  
Anonymous Maximilian Knorrhane sa...

Allt som är förbjudet skall stoppas och förbjudas. Om något mot förmodan inte är förbjudet skall det stoppas med förbud. Målet är att allt skall förbjudas som inte är förbjudet.
BASTA!

20 juni, 2006 09:47  

Skicka en kommentar

<< Home