Creeper

måndag, december 05, 2005

Jag vill ha kärlek och respekt

Under veckan som gått har jag försökt blogga om någonting jag kan koppla till feminism varenda dag, men inte lyckats. Det har blivit halva opublicerade inlägg om allt från varför Linda Skugge inte kan tänka sig att bli politiker, till varför kvinnor som klär sig sexigt inte får samma respekt som sina mer propert klädda kollegor.

Inget av inläggen har blivit klara, för jag har kaserat dem långt innan slutklämmen, och du som läser ska nog vara lika glad för det. Någonting jag inte skrivit så mycket om innan är dock pressen och de dubbla budskapen tjejer varje dag utsätts för. Läskigt påmind blev jag om det för ett tag sedan då jag fick anklagelsen kastad på mig att jag egentligen inte var feminist, utan en dold sexist. Allt efter en diskussion som startade med att jag under min tid som elevrådsordförande på högstadiet inte avskaffade Luciatävlingen utan istället såg till att införa en motsvarande för killarna vid namn "Årets Staffan".

Som feminist finns det vissa tabun. Du får inte se bra ut, du får inte bry dig om ytligheter, du får inte beundra snygga kroppar, du får definitivt inte gå på strippklubb, du måste vara stark och nöjd med dig själv för att vara en bra förebild, och nåde dig om du inte hyllar dagis eller en exakt delad föräldrarpenning.
Mediabruset ger en annan bild över hur du ska vara som tjej, utseendemedveten, medlande, framgångsrik, vän med alla, perfekt...

Att försöka koppla i hop de två bilderna i en värld där du inte alltid möts av en särskilt stor respekt är inte det lättaste. För vad du än tycker och gör, så blir det inte bättre av att någon kallar dig för "lilla gumman" när du försöker vara seriös om något, eller kastar "du är bara här för att du är söt" i ansiktet på en. Någonstans så är faktiskt respekten viktigast. Det är inte konstigt att du inte får gensvar från samhället om du inte bemöts med just respekt.

Jag skulle kunna bli riktigt personlig över alla gånger jag upplevt bristen på respekt från min omgivning. Det behöver jag inte. Så gott som varje dag kan du läsa i valfri dagstidning om en flicka eller kvinna som blivit kränkt. Av någon närstående, av en hovrätt, eller av en makthavare.

Melinda Wrede gjorde en bra sammanfattning i sin låt "Relationsteorin" över vad som saknas:

Kärlek och respekt

5 Kommentarer:

Anonymous ramza sa...

Vad vill du ha yo?

Man måste våga känna sig högre uppsatt än alla de med uppfattningen om att feminism handlar om att sätta kvinnan i centrum och att sluta raka sig under armarna.

Luciatävlingarna är en underlig händelse där man röstar på vem som är snyggast/blondast, men utan att nämna ordet 'snygg' (ibland har blondinerna ett försprång ;). Jag tycker vi röstar på vem som vi tycker är längst istället!

05 december, 2005 20:25  
Blogger Fredrik Lindholm sa...

"Respekt" är från grekiskan och betyder "att se på något en andra gång". Alla idéer om att det skulle betyda "omtyckt" eller "aktad" är helt fel.

06 december, 2005 19:06  
Anonymous Fredrik sa...

>Fredrik
Ett ords ursprungliga betydelse säger inget om hur gemene man tolkar det idag. Jag antar att det kallas språklig utveckling (på gott och ont). Det skulle bli väldigt svårt att kommunicera med människor om man bara utgick från original-betydelsen av alla ord. För mig betyder Respekt hänsyn/uppmärksamhet/tilltro eller något sånt.

Johanna, bra rutet om feminismens Moment 22, dvs problemet med alla dessa tabun som uppstår när någon säger sig föra fram det feministiska budskapet. Ingen lätt frågeställning. Vi måste fortsätta vara människor (med allt vad det innebär av sexualdrift och könsskillnader) och också behandla varandra som sådana.

Mer kärlek.

07 december, 2005 00:27  
Blogger Fredrik Lindholm sa...

Under 90-talet var "empati" ett satans modeord. Bara man hade mer "empati" så skulle allt bli bra. Men är det så? Empati betyder bara förmågan att sätta sig in i någon annans situation. Det är en utmärkt egenskap hos politiker, poliser, militärer, förhörsledare och mördare. Det är bara vad man gör det till...

07 december, 2005 17:37  
Blogger Söderbergs Take sa...

Hej.

Nu håller Melinda Wrede på att släppa en ny skiva. Ganska vassa texter tycker jag:

www.myspace.com/melindawrede

29 januari, 2008 15:53  

Skicka en kommentar

<< Home