Creeper

onsdag, november 30, 2005

Ibland så blir bara allting fel...

I bland har man inte världens bästa dagar. Efter en mysig filmkväll hemma hos Johnny tre mil iväg borta i Falköping, så tar jag mig inte hem med bilen på grund av snöstormen som nått västgötaslätterna. Det blir att tillbringa natten i Falköping för att utvänta både mörker som storm. Så långt allt bra, att titta på en ung Depp i "Terror på Elm-street" är ett helt okej tisdagsnöje.

I morse slog oturen dock till. Min bil som under natten stått snällt parkerat ett kvarter bort startar inte. Den är väl kall, tänker jag, och fortsätter försöken. Efter ett tag går den i gång och jag hinner förflytta mig sisådär trehundra meter innan den får problem igen, och avgasröret börjar smälla. Det blir att ta den tillbaka till parkeringsplatsen för lite telefonkonsultation med min bilkunniga pappa. Svaret blir att det troligtvis är brytarspetsarna igen, så det blir upp och in för att väcka Johnny (som fått sova vidare, obekymrad över när mina föreläsningar börjar) för lån av skruvmejslar för att åtgärda problemet.

Efter att ha lyckats bryta sig in i den fastfrusna motorhuven så börjar skruvandet. Två skruvar måste bort för att komma åt brytarspetsarna. En av de misslyckas både jag, Johnny och en hjälpsam man med att få loss. Utan den lös så kommer jag inte åt mina kära brytarspetsar för att dela på dem, och få motorn att fungera igen. Efter flertalet försök med flertalet verktyg så ger jag upp, och kollar istället av var närmsta mack med verkstad finns för att istället få hjälp där.

Som tur är så startar bilen som vanligt när jag ska köra dit, och jag tar mig ända hem på de snöiga oskottade vägarna. Väl hemma inser jag att jag missat både min handledningstid och den där undersökningen jag skulle delta i, och siktar istället på nästa föreläsning. Eftersom mina moccabeklädda vinterskor är genomblöta efter mitt pulsande i snön runt bilen så drar jag på mig varma sockor och ett par mer höstvarma stövlar och ger mig iväg till skolan för att hinna till föreläsningen jag redan är sen till.

Stövlarna har en klack på åtta centimeter. Det är osandad isgata hela vägen till skolan. Jag kommer sju minuter försent till föreläsningen vilket innebär att vår kära föreläsare redan hunnit låsa dörren och jag får vänta utanför i dryga halvtimman tills det blir paus och dörren öppnas, vardagen är tillbaka.

Detta inlägget innehåller inte en enda dos politik. Jag skulle kunna klaga på att vägverket inte varit ute och skottat vägen under natten, de borde faktiskt kunna räkna ut att det blir vinter och snö varje år. Jag skulle kunna ifrågasätta varför det är just pappa som blir uppringd vid bilproblem och inte mamma. Jag skulle kunna analysera folks fördomar som ploppar upp när jag berättar att jag tillbringat natten i Johnnys säng. Jag skulle kunna påpeka att det faktiskt var en kvinna som kom förbi min bil som stod för den största hjälpen, nämligen tipset om macken med verkstad.

I stället så struntar jag i det och vänder det till ett inlägg i miljödebatten mot alla som klagar på att jorden håller på att bli uppvärmd ;)

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home