Creeper

torsdag, november 24, 2005

Effektiv marknadsföring, Natacha på Dreamhack?

Satte på ett Dreamhackdeltagarband på Paradise Hotel-tjejen Natacha Peyre och hennes manager innan idag. En av Dreamhacks sponsorer hade bjudit in henne för att dra folk till sin monter.

Fungerade det? Självklart. Dreamhacks stora mängd tonårskillar är precis Natachas målgrupp. Bara att gratulera till bra marknadsföring.

Tänk när den dagen kommer då den här typen av marknadsföring inte skulle fungera. Att det skulle kräva mer än en sjysst brud för att sälja spel. Den dagen längtar jag efter.

15 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Eftersom du också skriver om fildelning kanske du är intresserad av att läsa den intervju vi på Kulturbloggen precis publicerat med Rasmus Fleischer:
http://chadie.typepad.com/chadie/2005/11/mte_rasmus_flei_1.html
RS
kulturbloggen.com

24 november, 2005 20:42  
Blogger Carl sa...

Civ 4 säljer minsann genom att ha Leonard Nimoy som speakerröst!

/personifierad nörd

(även om ledarporträtten, speciellt det av Katarina den stora, väl lämnar visst utrymme för, hm, kommentar, tacka vet jag ettans realistiska stil)

25 november, 2005 00:36  
Anonymous Humus sa...

Tror nog vi aldrig får se ett samhälle där sexuella anspelningar inte används för allehanda syften. Vi är trots allt biologiska varelser också. Även i det mest jämställda av samhällen kommer tonårskillar att dras till stora tuttar. Egentligen tror jag inte rätt mål att är få folk att sluta ge saker sexuella uttryck, utan snarare tror jag jämställdhetens mål borde vara att få fler kvinnor att våga uttrycka sexualiteten lika fritt som män ofta gör.

25 november, 2005 01:36  
Blogger Wille sa...

Att det skulle kräva mer än en sjysst brud för att sälja spel. Den dagen längtar jag efter.

Misstänker kraftigt att den dagen innebär att det gått sån inflation på lättkläda damer för att sälja saker, så det krävs en lättkläd tjej OCH en dyr sportbil i montern..

25 november, 2005 04:24  
Blogger Johanna Nylander sa...

Sexuella anspelningar kommer vi aldrig ifrån. Det tror jag inte heller är önskvärt.

Det jag var ute efter är när man skulle marknadsföra spel på något annat sätt, då det en sjysst tjej inte räcker till för att sälja det. När tex. målgruppen är så heterogen att den kräver någonting annat.

Om det sen är en sjysst kille också (jag räknar inte medföljande Micke Brinckenstjärna som det), eller om det är en helt annan marknadsföringsteknik än sex appeal som behövs. Det lämnar jag åt framtiden.

25 november, 2005 12:24  
Blogger Andreas sa...

Men Natacha Peyre ser ju konstgjord och äcklig ut :S varför skulle man vilja se på henne?

25 november, 2005 15:20  
Blogger Johanna Nylander sa...

Uppenbarligen de antalet som följt efter henne under tiden hon varit här.

25 november, 2005 17:02  
Blogger z999 sa...

Johanna:
" Uppenbarligen de antalet som följt efter henne under tiden hon varit här."

Hon är ju kändis. Och det är väl inte riktigt rättvist att se henne som ett dragplåster, hon ställer väl upp på något för att hon vill stödja det? Och sen, du är ju själv kvinna och hur du än ser på det själv så marknadsför du också genom ditt utseende. Kanske mer än vad Natascha gör eftersom hennes framgångar i marknadsföring är delvis kopplat till kändisskapet.

26 november, 2005 21:41  
Blogger Johanna Nylander sa...

Jag tycker defintivt inte att Natacha gör något fel alls i att besöka dreamhack. Tvärtom verkar hon lyckas mycket bra i det hon gör, och har hittat rätt målgrupp även för sin singel som hon promotat på plats genom den radiokanal som också finns på plats.

I övrigt hänvisar jag till mina tidigare kommentarer.

26 november, 2005 22:29  
Blogger z999 sa...

OK. Jag trodde ett tag att du inte ansåg att hon var välkommen på dreamhack men jag ser nu i efterhand att jag hade fel. Lycka till med fortsatt dreamhack i alla fall.

27 november, 2005 00:16  
Anonymous Christina sa...

Jag förstår mycket väl varför de lät den blondinen med stora bröst vara dragplåster men jag tror nog det krävs lite mer än tuttar för att de hormonstinna tonåringarna ska handla något. De är ytterst väl medvetna om vad de vill ha och vad som är bra och inte bra. Dessutom är de allra flesta prismedvetna. Så visst kan Natasha ha bidragit till att locka presumtiva kunder men datanördar är inte så korkade att de köper vad som helst för det. Det är väl att nedvärdera och underskatta den gruppen (som då mest består av killar). Däremot tror jag att hennes närvaro var en kul grej för de många av killarna som behövde lyfta blicken från datorerna för ett ögonblick.

27 november, 2005 16:22  
Anonymous Christina igen sa...

och tjejerna tittade nog också för den delen

27 november, 2005 16:24  
Blogger Johanna Nylander sa...

Att säga att Natacha inte hjälpte till att marknadsföra företaget som bjöd in henne tror jag är att nedvärdera Natacha. Jämför man hennes insats och tex. Fatal1tys (proffspelare som också besökte eventet), så tror jag faktiskt att hennes var större.

Anmärkningsvärt kan ju också vara att detta dreamhack duschade flera tusen om dagen. Förra eventets siffra låg på 60.

27 november, 2005 22:04  
Anonymous Festiz sa...

Anmärkningsvärt kan ju också vara att detta dreamhack duschade flera tusen om dagen. Förra eventets siffra låg på 60.

Definitivt sakfel, duschkassan var inte uppe i mer än 5-6000 totalt, vilket innebär 5-600 duschningar dvs, 120-150 duschningar om dagen.. en dubblingtill nästan trippling.. Men flera tusen om dagen är överdrift.

Sen är som sagt nördar ganska medvetna om vad som är ett bra spel och inte. Däremot gjorde Natacha ett bra jobb i att få upp många nördars självförtroende då hon ställde upp på fotosession med valfri nörd.. Tror var 4e eller 5e skärm hade en bild på ägaren och natacha sida vid sida som bakgrundsbild....

28 november, 2005 23:31  
Blogger Johanna Nylander sa...

Min missuppfattning. Flera hundra, med flera tusen ligger nog närmare rätt siffror. En mycket stor ökning i alla fall :)

28 november, 2005 23:42  

Skicka en kommentar

<< Home